Op verzoek van het Stichting GO Fonds is onderzoek gedaan naar de vraag welke nationale en internationale innovatieve projecten de afgelopen vijf jaren in het Nederlandse en Vlaamse veld van bibliotheken, archieven en informatiedienstverlening hebben plaats gevonden. Het fonds vindt namelijk dat er weinig geschikte verzoeken binnenkomen voor ondersteuning van vernieuwingsprojecten in de branche. Met het antwoord op deze vraag kan het fonds zich beter richten op de sectoren en organisaties die voor ondersteuning in aanmerking komen.
Deze systematische literatuurreview heeft als doel een zo compleet mogelijkoverzicht te geven van wat er op dit moment bekend is over condities die deduurzaamheid van innovaties in basis- en voortgezet onderwijs stimuleren.Om een zo compleet mogelijk overzicht te kunnen bieden, zijn internationalewetenschappelijke publicaties en Nederlandstalige beleids- en vakpublicatiesmeegenomen in deze review.Deze review heeft drie doelgroepen: docenten en (in)formele leiders,beleidsmakers en onderzoekers. Voor de eerste groep biedt het rapportpraktische aanbevelingen die bruikbaar zijn op de onderwijswerkvloer als hetgaat om duurzaam onderwijs te innoveren. Aan de laatste twee groepen biedtdeze review inzicht (1) hoe (gespreid) leiderschap samenhangt met anderecondities, (2) hoe deze positief invloed uitoefenen op duurzame implementatievan onderwijsinnovaties en (3) het belang van een systemisch perspectiefhierop. Daarnaast biedt de review inzicht in de onderzoeksbeperkingen in ditveld en laat het zien wat nog niet bekend is.
MULTIFILE