Verzamelde werken van leerling-docent-interactie bij schrijven in de vakken: een ontmoeting tussen wetenschap en praktijk. In: Evers-Vermeul, J. e.a. (Red). Schrijven is een effectief middel om te leren, en vindt plaats in alle vakken. Hoe kunnen taal- en vakdocenten door interactie en feedback bijdragen aan het schrijfproces en -resultaat van hun leerlingen? Hoe kunnen leerlingen en studenten leren om adequate school- en vaktaal te gebruiken en hun tekst goed te structureren? Taalgericht vakonderwijs biedt mogelijkheden om leerlingen zich deze vaardigheden eigen te laten maken. Expliciete instructie en op de leerling afgestemde feedback zijn hierbij essentieel, oftewel: de interactie tussen docent en leerling speelt een belangrijke rol.
LINK
De flexibilisering van de arbeidsmarkt en de individualisering van de samenleving confronteren individuen met de eis om meer zelfsturend te worden. Zelfsturing is gebaseerd op het vermogen om aan zichzelf en aan anderen een verhaal te vertellen over de persoonlijke zin en de sociale betekenis van het eigen leven. Traditioneel was dit verhaal een afspiegeling van de verhalen die in de eigen familie werden verteld over hoe men een zin- en betekenisvol bestaan kon hebben. In onzekere omstandigheden hebben familieverhalen meestal echter maar een beperkte waarde. Veel mensen moeten daarom hun verhaal regelmatig updaten en soms zelfs een compleet nieuw verhaal ontwikkelen. Wij noemen dit identiteitsleren.
DOCUMENT
Het naakte schrijven is een boek voor degenen die het schrijven professioneel wil aanpakken en beoefenen. Het richt zich op literaire schrijvers op alle niveaus en van alle genres. Het biedt diepgaande inzichten in schrijfprocessen en is in haar nadruk op direct, levende spreektaal tevens een goede handleiding voor het schrijven van dramatische teksten.1e druk 2003 / 4e druk 2022Bestel je exemplaar via www.hku.nl/hkupress
DOCUMENT
‘Startklaar voor het schrijven!’ is de titel van het net verschenen boek over het groepsprogramma dat hoort bij de Writing Readiness Inventory Tool In Context (WRITIC- assessment)1. Het WRITIC-groepsprogramma heeft hetzelfde acroniem waarbij de I nu staat voor Intervention: Writing Readiness Intervention Tool In Context (WRITIC). Het WRITIC- groepsprogramma2 is ontwikkeld voor oudste kleuters die op basis van het WRITIC-assessment nog niet klaar zijn voor het leren schrijven in groep 3. Het richt zich op het stimuleren en verbeteren van de papier- en pentaken bij deze kleuters en draagt bij aan de voorbereiding op het leren schrijven. Het programma vindt plaats in de klas en wordt uitgevoerd door een kinderergotherapeut of een gespecialiseerde leerkracht als school-based interventie.
DOCUMENT
Infosheet met twaalf handige tips voor studenten die beginnen met afstuderen.
DOCUMENT
Loopbaanschrijven is een narratieve methode die individuen de kans geeft om via creatief, expressief en reflectief schrijven gaandeweg een loopbaanidentiteit op te bouwen. Dit artikel beschrijft achtergrond en werkwijze.
DOCUMENT
In groep 7 en 8 schrijven leerlingen in schriften, maken ze opdrachten in werkboeken en aantekeningen tijdens de les. Daarnaast maken ze werkstukken, vullen formulieren in en gaan steeds meer de computer gebruiken. Al deze manieren van schrijven vereisen verschillende vaardigheden. Bij het maken van een werkstuk gebrui- ken leerlingen sierletters. Bij het invullen van een formulier wordt blokschrift gebruikt en bij het maken van aantekeningen is schrijfsnelheid belangrijk. Om snel te kunnen werken met de computer moeten kinderen bij voorkeur leren blind te typen. Het leren van deze vaardigheden vraagt een lesaanbod in groep 7 en 8 met vol- doende instructie- en oefentijd.
DOCUMENT
In het hoger beroepsonderwijs moeten studenten praktijk- en beroepsgerichte teksten schrijven zoals gezinsanalyses (in pedagogische opleidingen), verslagen van praktijkproeven (in technische opleidingen), enzovoort. Daarbij gelden vorm- en inhoudseisen van het schrijfproduct, wordt het gebruik van vak- en academische taal verwacht en moet de student zijn vakkennis correct benutten en verwoorden. Voor hbo-docenten betekent dit dat zij idealiter aandacht besteden aan ontwikkeling van vakkennis én aan taalontwikkeling bij hun studenten – bij voorkeur geïntegreerd. Om hbo-docenten hierin te trainen zijn lessen van enkele van hun collega’s gefilmd als good practices.
DOCUMENT