Sport Education (SE) is een didactisch model dat ontwikkeld is om alle leerlingen op school binnen de LO ‘echte’ en vooral prettige sportervaringen op te laten doen. Ondanks het feit dat dit model met name ontwikkeld is op basis van de Amerikaanse situatie, waarin de toegang tot sportclubs en -verenigingen niet voor ieder kind vanzelfsprekend is, is het model ook voor de Nederlandse LO-context bruikbaar. In dit artikel wordt deze meerwaarde verder uiteengezet.
Annual rhythms in humans have been described for a limited number of behavioral and physiological parameters. The aim of this study was to investigate time-of-year variations in late arrivals, sick leaves, dismissals from class (attendance), and grades (performance). Data were collected in Dutch high school students across 4 academic years (indicators of attendance in about 1700 students; grades in about 200 students). Absenteeism showed a seasonal variation, with a peak in winter, which was more strongly associated with photoperiod (number of hours of daylight) compared with other factors assessed (e.g., weather conditions). Grades also varied with time of year, albeit differently across the 4 years. The observed time-of-year variation in the number of sick leaves was in accordance with the literature on the seasonality of infectious diseases (e.g., influenza usually breaks out in winter). The winter peak in late arrivals was unexpected and requires more research. Our findings could be relevant for a seasonal adaptation of school schedules and working environments (e.g., later school and work hours in winter, especially at higher latitudes where seasonal differences in photoperiod are more pronounced).
Duurzaam ondernemen, wat betekent dat in de dagelijkse praktijk van MKB-ondernemers? Wat zijn de belangrijkste uitgangspunten? En op welke wijze kun je als adviseur duurzaam handelen bij ondernemers stimuleren? Op basis van jarenlange ervaring in de praktijk is gezocht naar een antwoord op deze vragen. De ontwikkelde visie is samengevat op een beeldende poster. In dit artikel wordt de inhoud van de poster kort toegelicht. Het materiaal van de visie is gebruikt binnen de community of practice Duurzaam Inkopen van DHO.
SportDrenthe heeft twee sportseizoenen lang een proeftuin uitgevoerd waarbij de inzet was om 150 jongeren te bereiken die nu niet of minder maatschappelijk actief en/of betrokken zijn en waarbij de sportvereniging (of andere sportaanbieder) hen de nodige leerervaringen en sociale context kan bieden. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om jongeren met een tussenjaar, (meerderjarige) jongeren zonder startkwalificatie en zonder baan, jongeren met een arbeidsbeperking, jongeren in armoede, jonge statushouders, vroegtijdige schoolverlaters en andere kwetsbare en/of moeilijk toegankelijke jongeren met een afstand tot deelname in een reguliere sociale (werk)context.In dit project wordt de monitoring uitgevoerd door het lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap. In deze monitoring worden de opbrengsten van de proeftuin in beeld gebracht waarbij de volgende vraag centraal staat:Wat zijn de opbrengsten van de MDT proeftuin in Drenthe voor de jongeren en de betrokken stakeholders?