If we look back to society and want to restore it as it was just before the Corona outbreak, we need exactly everyone who participated then. So also shareholders, storytellers, healthcare workers and even criminals. There was a balance. With fewer criminals, there would be less police force, and consequently other “players” would take their chances to cross the line between justice and injustice somewhere else, which in return would demand more control (police), etc. In other words, it’s an equilibrium.
MULTIFILE
Amidst escalating environmental and social challenges, this study explores regenerative business models’ definition and characteristics. While sustainable models have made considerable strides in research, policy, and practice, the advent of regenerative business models offers a progressive leap forward. Regenerative business models aspire to contribute to ecological restoration and societal well-being. The regenerative business model concept is, however, still in its infancy and lacks a comprehensive definition. Our study aims to expand this knowledge, using a Delphi-inspired approach that builds on the knowledge of academic and business experts. Our approach includes three rounds of surveys: an open-ended survey, a survey for rating and ranking the earlier responses of all participants, and a final survey to select key characteristics. We investigate patterns and distinctions among regenerative, regenerative business, and regenerative business models, and analyze their positioning vis-a-vis circular and net-positive models. Findings underscore that organizations adopting regenerative business models focus on planetary health and societal well-being. They generate value across multiple stakeholder levels, including nature, societies, customers, suppliers, shareholders, and employees. Despite overlapping with circular and net-positive models, regenerative business models also emphasize interdependencies between humans and nature, and provide a more holistic approach, centered on restoration rather than mere mitigation.
DOCUMENT
Hoe bereiden we studenten voor op een economie die niet alleen financiële waarde creëert, maar ook maatschappelijke en ecologische impact heeft? Het Centre for Economic Transformation van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) introduceert steward-ownership - een docentenhandleiding & teaching case.Steward-ownership scheidt economische rechten (winst) van stemrechten (besluitvorming), zodat een onderneming duurzaam kan blijven opereren zonder afhankelijk te zijn van kortetermijnwinsten voor aandeelhouders. Grote bedrijven zoals Patagonia kozen recentelijk voor dit model om hun maatschappelijke missie veilig te stellen. Maar wat betekent dit in de praktijk? En welke alternatieven bestaan er voor traditionele aandeelhouderschapsmodellen?In deze teaching case maken we studenten bewust van de rol die eigenaarschap van ondernemingen speelt in de transitie naar een eerlijke en duurzame economie. We bekijken de traditionele vorm van aandeelhouderschap en ontdekken hoe steward-ownership een alternatief biedt voor winstmaximalisatie voor enkelen ten koste van welzijn en welvaart van velen. Met behoud van ruimte voor ondernemerschap.Deze teaching case biedt een toegankelijke introductie in steward-ownership en is speciaal ontwikkeld voor studenten in het economische en maatschappelijke domein. Docenten kunnen direct aan de slag met:- Een docentenhandleiding met uitleg en lesdoelen.- Een geanimeerde infographic die het concept helder uitlegt.- Zes interactieve werkvormen, waaronder groepsdiscussies, rollenspellen en een pressure cooker.- Een hoofdtekst voor studenten, aangevuld met verdiepende hoofdstukken, afgestemd op hr, sociaal ondernemerschap en juridische vraagstukken.De case past bij uiteenlopende opleidingen in het economisch en maatschappelijk domein van HBO en WO vanaf derde jaar Bachelor t/m Masterniveau. De opgedane kennis is actueel en relevant voor studenten die gaan werken in het bedrijfsleven of zelf gaan ondernemen. Zij herkennen de voor- en nadelen van klassieke vormen van eigenaarschap. Ook zijn ze zich bewust van alternatieve mogelijkheden van eigenaarschap die naadloos aansluiten bij een nieuwe economie.Met deze les bereid je studenten voor op een toekomst in de nieuwe economie, en laat je ze ervaren hoe steward-ownership een deel van de oplossing kan zijn! Je kunt de case kosteloos downloaden en morgen inzetten in je les.
MULTIFILE