Innovatie in en van organisaties vraagt in bijna alle gevallen ook om organisatieverandering, zo ook innovaties die tot doel hebben beter om te gaan met (de gevolgen van) productvariëteit. Organisatie-verandering is in veel gevallen niet makkelijk te realiseren omdat naast het technische aspect van de verandering – nieuwe technologie, andere systemen, gewijzigde processen, doorbroken routines – verandering ook van invloed is op de positie van afdelingen, functies, etc. Het is daarom een uitdaging om de juiste keuzes met betrekking tot de invulling van het veranderproces te maken en zo succesvolle verandering te bewerkstelligen. De veranderscan biedt een kader en een methode om in organisaties vooraf, tijdens en achteraf verandertrajecten het gesprek aan te gaan tussen de belangrijkste betrokkenen bij de verandering om uitgaande van de situatie tot een veranderaanpak te komen, de veranderaanpak bij te stellen of te evalueren en inzichten op te doen die kunnen helpen om komende veranderingen beter te laten verlopen.
DOCUMENT
Ieder vraagstuk dat centraal staat in een lab is uniek, en de samenstelling van het team en de omstandigheden waaronder een lab werkt zijn in alle situaties anders. Toch kunnen stadlabs van elkaar leren. In dit hoofdstuk bespreken we drie begrippen aan de hand waarvan wij de dynamiek in deze stadslabs begrijpen, en er inzichten voor en door betrokkenen uithalen? We kijken in het bijzonder naar wat vraagstukken zo weerbarstig maakt, en welke veranderkrachten een stadslab in kan zetten bij de aanpak van een vraagstuk. Daarna gaan we in op de manier waarop inzichten uit unieke situatie kunnen overdragen aan anderen die ook met stadslabs in de weer zijn of gaan.
DOCUMENT
Je zou verwachten dat de professionalisering van docenten het afgelopen coronajaar op een laag pitje stond. Maar uit onderzoek van het practoraat Docentprofessionalisering blijkt dat de unieke situatie van de coronacrisis een rijke leercontext bood voor docenten in het mbo. In dit artikel gaan we in op welke informele en formele professionaliseringsactiviteiten docenten hebben ondernomen die hen hielpen bij het vormgeven en uitvoeren van online en offline onderwijs. Daarnaast presenteren we een tool om de dialoog over docentprofessionalisering binnen het team te verbeteren.
DOCUMENT