This study contributes to the employability skills debate by investigating how students’ self-perceived 21st century skills relate to the self-perceived fit between their higher education curriculum and their future labor market for a sustainable entry to this labor market. Survey data from 4670 fourth-year students over a period of four years were analyzed. Furthermore, out of this group, 83 students were monitored longitudinally over their full educational student careers. Results showed a positive relationship between students’ self-perceived 21st century skills and their self-perceived “education-future labor market fit”. Among more recent cohorts, a significant improvement in their self-perceived 21st century skills was found. Overall, this study indicated that in order to deliver “employable” graduates, students need to be thoroughly trained in 21st century skills, and their development should be retained and expanded. This is one of the few studies that uses a vast amount of both cross-sectional and longitudinal data on skills and labor market perspectives among new graduates.
The purpose of this article is to explore innovative and adaptive ways of matching people with jobs in the context of a Dutch policy initiative aimed at the skills mismatch in the region of Amsterdam. This is an important and urgent issue because of the challenges of the future labor market, in which technological disruption and socio-economic forces affect the content and conditions of jobs and occupations. Powered by digital technology and data-driven approaches it is possible to design ‘?ne-grained’ matching systems based on skills or competences. The article combines an exploration of occupational taxonomies, skills frameworks and good practices of these skills-based applications with a theoretical discussion on the relevance and adaptations of Person-Environment Fit and matching theories. The article shows that these new forms of innovative, adaptive and ?uid matching have bene?ts for policy-makers, employers and jobseekers alike. In the discussion section some critical remarks are made on the matching theory and its application in contemporary instruments and tools. https://www.ojs.tnkul.pl/index.php/jpepsi/article/view/9624
MULTIFILE
Een innovatief idee dat de afgelopen jaren aandacht heeft gekregen binnen verschillende landelijke arbeidsmarktgeoriënteerde organen is het Skillspaspoort. Het Skillspaspoort zou een oplossing zijn voor het matchen en ontwikkelen van personeel. Het wordt gezien als een instrument waarin de verworven skills (kennis en vaardigheden), houding (persoonlijkheid), interesse en loopbaanverwachtingen (ambities) op een voor werkgevers en werknemers begrijpelijke, relevante en eenduidige manier zijn samengevat. Het Skillspaspoort zou door informatie te verschaffen aan werkgevers en werknemers, de informatieasymmetrie tussen werkgevers en werknemers verkleinen en daarmee de transitie, mobiliteit en allocatie op de arbeidsmarkt kunnen verbeteren. Deze aannames liggen ten grondslag aan het Skillspaspoort. Uit een verkenning die is uitgevoerd in 2019 blijkt dat het Skillspaspoort een complexe ontwikkelopgave is. In de verkenning worden verschillende ontwikkelingsaspecten benoemd waar nog geen kennis over is. Zo adviseren de onderzoekers o.a. dat er meer inzicht nodig is in de wensen en behoeften die werknemers en werkgevers hebben, en welke randvoorwaarden zij stellen bij een skillspaspoort. Het inzicht zou bijdragen aan de ontwikkelingen en implementatie van het Skillspaspoort. Dit rapport is een eerste verkenning naar het Skillspaspoort onder werkgevers en werknemers.
Met huidige opleidings- en trainingsprogramma’s kan niet worden voldaan aan de groeiende vraag naar vakbekwame medewerkers op gebied van kunstmatige intelligentie (AI). Europa heeft daarom een innovatieve Europese AI-strategie nodig, die de bijscholing van werkenden kan versnellen om aan deze steeds toenemende vraag te voldoen. Doel Het project ondersteunt het Europese Pact for Skills door een strategie op het gebied van AI skills te ontwikkelen. Deze strategie moet leiden tot impact op het terugdringen van tekorten, hiaten en mismatches in skills op de arbeidsmarkt, en zorgen voor passende kwaliteit en niveaus van skills. Resultaten Verwachte resultaten en impactHet project omvat: de oprichting van een lange termijn partnerschap voor een innovatieve Europese alliantie voor AI; het ontwerpen en uitrollen van een innovatieve en duurzame strategie voor AI-skills op korte en lange termijn; het ontwikkelen, testen en uitrollen van opleidingscurricula in acht proeflocaties (5 universiteiten/hogescholen en 3 mbo-aanbieders); de aanpassing van programma's en kwalificaties aan de nieuwste marktbehoeften. het koppelen van micro-credentials aan het opleidingsaanbod Voordelen op lange termijnDe AI-skills strategie en de opleidingscurricula zullen, nadat ze zijn ontworpen en grondig getest in de praktijk, beschikbaar worden gesteld om te worden aangepast en opgeschaald in heel Europa. Op deze manier kan worden voldaan aan de huidige en toekomstige skills-behoeften van de AI-sector en kan de groei van AI-talent in Europa worden gestimuleerd. Looptijd 01 juni 2022 - 30 juni 2026 Aanpak Het project wordt als volgt uitgevoerd in negen werkpakketten: 1 – Projectbeheer en coördinatie 2 – Behoeftenanalyse 3 – Strategie voor AI-skills 4 - Ontwikkeling van een innovatief leerplan en trainingsprogramma 5 - Ontwikkeling van een certificeringssysteem 6 – Pilots in verschillende EU-landen 7 – Verspreiding en communicatie 8 – Duurzaamheid op lange termijn 9 – Kwaliteitsborging Inhoudelijk start het project met de behoeftenanalyse, waarin de skills mismatch op Europees niveau wordt geanalyseerd door o.a. de behoefte aan skills op basis van vacatures en beschikbaar relevant AI opleidingsaanbod te onderzoeken. Meer over ARISA Het vierjarige onderzoeksproject ARISA wordt gefinancierd door de Europese Unie via een Erasmus+ programma. Meer informatie vind je op de ARISA website, de ARISA Twitter en de ARISA LinkedIn. Lees ook dit artikel (ENG) over de start van ARISA.
Met huidige opleidings- en trainingsprogramma’s kan niet worden voldaan aan de groeiende vraag naar vakbekwame medewerkers op gebied van kunstmatige intelligentie (AI). Europa heeft daarom een innovatieve Europese AI-strategie nodig, die de bijscholing van werkenden kan versnellen om aan deze steeds toenemende vraag te voldoen.
I-DEMO aims at supporting EU tourism professionals in acquiring and developing key competences in game-based tourism in order to foster innovation and improve overall tourism organizations’ performance. Societal IssueIn the tourism sector occurs skills mismatch between offer and demand. The tourism market presents new needs, such as increasing employability of the tourism workforce. i-DEMO will foster and provide grounds for national and cross-border cooperation in the field of professional competencies.Benefit to societyThe specific objects on i-DEMO are: Enhancing specific skills and competences of DMO professionals and VET students in relation to creative game-based tourism.Designing an innovative and needs-oriented on-line training course “Game-based Tourism”, offered through an online platform, which integrates several sector-specific and transversal skills, including digital, entrepreneurial, and soft skills.Providing DMO professionals and VET students an I-DEMO toolkit to apply gamification and creative strategies in planning innovative and inclusive tourism offer and services. The toolkit includes guidelines and a Visual Virtual Map of EU good practices of creative strategies linked to game-based tourism.Enhancing the replicability potential of project results outside of the partners’ destinations.Collaborating partnersTIMESIS SRL, Italy (Lead Partner); The Phoenicians’ Route – Cultural Route of the Council of Europa based in Italy; Associazione Culturale Tuo Museo, Italy; Pafos Regional Board of Tourism, Cyprus; Stichting Breda University of Applied Sciences, Netherlands; Hellenic Open University, Greece; ACIF – Industrial and Commercial Association of Funchal – Chamber of Commerce and Industry of Madeira (Portugal); Wojewodztwo Kujawsko Pomorskie, Poland.