De Nederlandse media-industrie merkt elke dag hoe groot de impact is van het voortschrijdende proces van digitalisering en dataficering. De transitie van analoge (broadcast) naar digitale (over-the top: OTT) netwerken zorgt er niet alleen voor dat mensen televisie kunnen kijken op ieder gewenst moment met het apparaat naar keuze, het maakt tevens interactie mogelijk met de kijker. Bij die interactie wordt allerhande data over de gebruiker verzameld. De kansen om hiermee nieuwe diensten te ontwikkelen blijven echter veelal onbenut. Vooral voor interactieve mediabedrijven ligt hier een kans omdat het hun apps zijn die grote hoeveelheden gebruikersdata verzamelen. Interactieve mediabedrijven hebben echter momenteel moeite om de gebruikersdata uit hun apps zodanig te analyseren dat nieuwe inzichten ontstaan waarop bestaande diensten (continue) verbeterd kunnen worden, nieuwe diensten voor hun klanten kunnen worden ontwikkeld én zijzelf diensten kunnen gaan vermarkten vanuit een zelfstandige positie. De terugkerende vraag is dan ook: Hoe kunnen nieuwe inzichten uit gebruikersdata systematisch worden verzameld, geanalyseerd en gevalideerd, en welke businessmodellen helpen om deze nieuwe inzichten te borgen in de strategie van de organisatie?
MULTIFILE
Hoe bouwen we aan een samenleving waarin iedereen kan meedoen, tot zijn recht komt en zich veilig voelt? Hier doen de lectoraten praktijkgericht onderzoek van het Kenniscentrum Sociale In-novatie van Hogeschool Utrecht onderzoek naar, met en voor (aankomend) sociale professionals in het brede sociaal domein. Onze missie is om samen met partners uit praktijk, onderwijs en beleid bij te dragen aan ‘beter samen leven’ en het verkleinen van sociale ongelijkheid. Dit doen wij door praktijkgericht onderzoek, ontwikkeling en agendering van actuele maatschappelijke en sociale vraagstukken op het vlak van participatie, welzijn, zorg en ondersteuning, jeugdhulp, werk en inkomen, schuldenproblematiek, dak- en thuisloosheid, toegang tot recht, reclassering, sociale veiligheid, en deelname aan onderwijs, sport en cultuur.
Het lectoraat PSO monitort en evalueert het Amersfoortse Sport- en Beweegakkoord. Daarnaast ontwikkelen we een beoordelingsinstrument en een aanvraagformulier om de kwaliteit en impact van de projectvoorstellen beter te kunnen beoordelen.Doel Dit onderzoek maakt inzichtelijk wat de impact is van het lokale Sport- en Beweegakkoord op de centrale ambitie om alle Amersfoorters een leven lang aan sport- en beweeg-activiteiten te laten deelnemen en wat de rol van de kerngroep is. Daarnaast draagt het ontwikkelen van het beoordelingsinstrument bij aan een transparant, overdraagbaar een eerlijk beoordelingsproces van projectvoorstellen. Resultaten Het onderzoek heeft diverse resultaten opgeleverd, waaronder onderstaande: De kerngroep speelt een cruciale rol, waarbij de verbinding tussen verschillende domeinen een belangrijke succesfactor is; De communicatie, beoordelingsprocedure en taakverdeling vereisen nog aandacht; Het beoordelingsproces van projectaanvragen kan nog transparanter, kritischer en efficiënter worden vormgegeven; Daarom is een nieuw beoordelingsinstrument ontwikkeld. Downloads en links Looptijd 01 september 2020 - 16 maart 2023 Aanpak De evaluatie en monitoring van het Amersfoortse Sport- en Beweegakkoord heeft plaatsgevonden via online en offline-evaluatiebijeenkomsten. De ontwikkeling van het beoordelingsinstrument is gebaseerd op deskresearch, literatuurstudie en evaluatiebijeenkomsten met de kerngroep. In het verantwoordingsverslag gaan we uitgebreid in op de wijze waarop het beoordelingsinstrument tot stand is gekomen.