Het Our Common Future (OCF) 2.0 project probeert de maatschappij een spiegel voor te houden en te wijzen op bedreigingen, maar ook op de grote kansen die er liggen om een duurzame maatschappij te ontwikkelen. In negentien deelonderwerpen zijn specialisten uit het hele land een maand of vier aan de slag geweest om dit duurzame toekomstbeeld te schetsen en een stappenplan te ontwikkelen om er ook daadwerkelijk te komen. Onderstaand stuk beschrijft één van deze deelonderwerpen. Het is geschreven door dertien specialisten op het gebied van toerisme. Het beschrijft de huidige ontwikkelingen in het toerisme, de bedreigingen, maar vooral de kansen die de Nederlandse toeristische sector heeft om in 2035 te komen tot 100% duurzaam toerisme vanuit en naar Nederland.
Dit project draagt bij aan het versterken van “de kennisketen van de Drentse vrijetijdseconomie”. De kennisketen wordt onder meer gevormd door kennisinstellingen, brancheverenigingen, overheden, bancaire instellingen, ondernemers en loopt van vergaren en verzamelen van data en kennis tot het ontsluiten ervan naar gebruikers. Het project beoogd de volgende doelen: Inventarisatie van het data-aanbod in Drenthe bij diverse partijen Inventarisatie van hoe partijen in het domein VTE de data-behoefte prioriteren. Input leveren voor de verdere uitbouw van de kennisketen in de context van Leisure Valley Drenthe.
To what extent does receiving information about either popular attractions or less-visited at-tractions, presented as “highlights” of the city, influence the movement of tourists to popular or less-visited attractions, and how does this differ by information channel through which the information is presented? To what extent does receiving information about either popular attractions or less-visited at-tractions, presented as “highlights” of the city, influence tourists’ experience, including their evaluations of the destination, their visit as a whole, and the specific information channel they received, and how does this differ by information channel through which the information is presented? What implementation models and financing mechanisms are available for DMO’s to spread tourists using the information channels tested, contingent on their effectiveness as measured by the previous experiment?Societal issueDestination Management Organisations (DMOs) are looking for interventions that effectively discourage tourists from visiting crowded hotspots and entice them to visit less crowded locations. Interventions like changing infrastructure, charging entrance fees and re-serving site access are either too expensive, too invasive or politically controversial. It is much easier to intervene on tourists' behaviour by informing them about alternatives.Collaborative partnersNHL Stenden, Travel with Zoey, Amsterdam and Partners, Wonderful Copenhagen, Mobidot.