Boekbespreking literatuur over studeren
DOCUMENT
De lectoraten Studiesucces van Hogeschool Inholland en Hogeschool Rotterdam onderzoeken gezamenlijk in een monitoring onderzoek met een pretestposttest design, in hoeverre dit keuzedeel bijdraagt aan de kwaliteit van studiekeuzeprocessen en de ontwikkeling van studievaardigheden, ten gunste van de doorstroom naar het hbo.
DOCUMENT
De onderzoekslijn Studiesucces heeft verschillende onderzoeken gedaan naar zomercursussen bij Hogeschool Inholland. In deze poster staan de bevindingen van de onderzoeken die we uitvoerden voor de zomercursus Wiskunde bij de opleiding Luchtvaarttechnologie, de zomercursus Rekenen, Taal & Studievaardigheden bij de opleiding Finance & Control en het Kick-Start College van alle opleidingen op de locatie Rotterdam. De studenten waren tevreden en hun prestaties verbeterden daadwerkelijk.
DOCUMENT
Er is onderzocht of studenten na deelname aan de zomercursus rekenen, taal en studievaardigheden van de opleidingen business studies, accountancy en bedrijfseconomie, beter presteren op reken- en taalopgaven in vergelijking tot hun prestaties voorafgaand aan de zomercursus én in vergelijking tot studenten die niet hebben deelgenomen aan de zomercursus. Studenten die hebben deelgenomen aan de zomercursus hebben voorafgaand aan de zomercursus een aantal reken- en taalopgaven gemaakt en een algemene vragenlijst ingevuld. Een controlegroep die niet heeft deelgenomen aan de zomercursus heeft een vergelijkbare algemene vragenlijst ingevuld. Daarnaast hebben alle studenten, zowel de deelnemers aan de zomercursus als de controlegroep, een diagnostische instaptoets voor taal en rekenen gemaakt bij de start van het studiejaar.
DOCUMENT
DOCUMENT
Het lectoraat Studiesucces helpt studenten op weg en geeft tien tips om succesvol te studeren. De tips zijn gebaseerd op een artikel dat het lectoraat schreef voor de studiekeuzegids van de Vereniging van Schooldecanen en loopbaanbegeleiders. Daarin staan diverse tips voor succesvol studeren gericht op aankomende studenten. Deze tips zijn gebruikt en aangevuld met tips die voor iedere student relevant zijn.
DOCUMENT
De huidige arbeidsmarkt vraagt om flexibele, leergierige, reflectieve en proactieve professionals die passie en ambitie hebben. Technologische ontwikkelingen zorgen er voor dat eenieder zichzelf, op een door hen gekozen moment en plaats kennis en vaardigheden eigen kan maken. Om relevant te blijven, dient het hoger onderwijs op deze ontwikkelingen in te spelen. Hierin is een belangrijke rol voor de docent weggelegd. Instructie geven lijkt ondergeschikt te worden aan het begeleiden van de student in zijn leerproces op het gebied van studievaardigheden, maar ook op persoonlijk en professioneel vlak. Coaching lijkt hiervoor een geschikte begeleidingsmethode. Maar is dat ook zo?
DOCUMENT
Drie Rotterdamse roc’s en twee hogescholen geven vanaf cohort 2018/2019 gezamenlijk invulling aan het Keuzedeel Voorbereiding Hbo (K0125), ten behoeve van doorstroom in het economisch domein (www.gelijke-kansen.nl). Het integrale programma ter bevordering van de aansluiting in het economische domein is gedefinieerd onder de titel ‘De Rotterdamse aanpak’. De onderzoekslijn Studiesucces heeft samen met de gelijknamige onderzoekslijn van Hogeschool Rotterdam in een monitoring onderzoek met een pretest-posttest design onderzocht in hoeverre dit keuzedeel bijdraagt aan de kwaliteit van studiekeuzeprocessen en de ontwikkeling van studievaardigheden, ten gunste van de doorstroom naar het hbo. Met behulp van onderhavig onderzoek zijn potentiele effecten van het Keuzedeel Voorbereiding Hbo op succesvolle doorstroom van studenten naar, en in het eerste jaar op het hbo in kaart gebracht. De onderzoeksvraag voor Inholland was: in welke mate exploreren studenten naar hun vervolgstudie en zijn zij gecommitteerd aan hun studiekeuze in het laatste jaar van het mbo?
DOCUMENT
One of the claims the OER movement makes is that availability of (open) digital learning materials improves the quality of education. The promise is the ability to offer educational programs that take into account specific demands of the learner. The question is how to reach a situation where a customized demand can be met using OER with acceptable quality against acceptable costs. This situation resembles mass customization as is common in industry for several decades now. Techniques from an industry where an end product is assembled with the demands of the customer as a starting point can be translated to the field of education where courses and learning paths through a curriculum are assembled using a mixture of open and closed learning materials and learning services offered by an institution. Advanced IT support for both the modeling of the learning materials and services and a configurator to be used by a learner are necessary conditions for this approach.
MULTIFILE
Een deel van de hoger-onderwijsinstellingen biedt aankomende studenten een vrijwillig overbruggingsprogramma tussen het aanmelden en het begin van de studie. We onderzochten het effect van twee varianten van deze programma’s: 1) met een onderwijssociologische benadering gericht op academisch kapitaal en 2) met een psychologische benadering gericht op studievaardigheden. Hierbij onderzochten we ook of deze programma’s anders werkten voor eerstegeneratiestudenten.
MULTIFILE