In de zoektocht naar de grenzen van de toelaatbaarheid van het gedrag en de gevolgen die dat gedrag hebben, doorlopen kinderen verschillende fases. In dit document staan de fases die de Hildegaertschool doorloopt om kinderen met elkaar te leren omgaan, met een toenemend sturende rol voor de leerkracht. De school zet in op het stimuleren van zelfoplossend vermogen van leerlingen, het laten plaatsvinden van gesprekken tussen de leerkracht en de kinderen die bij de pestsituatie betrokken zijn. Bij herhaaldelijk ruzie/pestgedrag heeft de leerkracht een een-op-een gesprek met de leerling die ruzie maakt of pest. Soms brengen zij ouders op de hoogte doormiddel van het formulier “Verslag Opvallend Gedrag” en nodigen zij ouders uit voor een gesprek met de leerkracht op school.
DOCUMENT
In the current study differences between primary school teachers classified as high-performing in their implementation of cooperative learning (CL) in their classrooms and teachers who were less successful in implementing cooperative learning were investigated. The levels of implementation of cooperative learning differed significantly between teachers, especially in teaching students the needed cooperative behaviours. Based on semi-structured interviews, it was found that low-performing CL teachers struggle more with student behaviour during cooperative learning, while high-performing CL teachers feel more able to regulate student behaviour. We concluded that teachers who differed in their teacher performance of implementation of cooperative learning also differed in their attitudes and beliefs about this approach. An integrated model on professional development and teacher change is proposed to interpret the results of differences between teachers. This model shows that positive attitudes and beliefs before implementation, but also experiencing positive student outcomes (incl. positive student behaviour) during implementation are important factors in making cooperative learning successful in practice. We suggest that teachers should be prevented from entering a negative spiral in which they experience student behaviour during cooperative learning only as difficult and, therefore, do not succeed in improving students’ cognitive and behavioural outcomes.
DOCUMENT
Overzichtsuitgave bij het 10-jarig bestaan van de gecombineerde onderzoeksgroep LEVO/NP, bestaande uit de leerstoelgroep Levensbeschouwelijke Vorming aan de Universiteit Utrecht (UU) en het lectoraat Normatieve Professionalisering aan de Hogeschool Utrecht (HU). Met bijdragen van: Cok Bakker, Bram de Muynck, Inge Versteegt, Bas van den Berg, Elsbeth Vogel, Anne-Marije de Bruin-Wassinkmaat, George Lengkeek, Gertie Blaauwendraad, Peter Mesker, Dian Fluijt, Edwin van der Zande, Anouk Zuurmond, Jeannette den Ouden, Pim Klamer, Koen Wessels, Saro Lozano Parra, Robert Mentink, Anita Emans, Eline Belgraver, Marije Verkerk, Mathilde Tempelman-Lam, Nicolina Montessori, Ina ter Avest, Remco Coppoolse en Margreeth Kloppenburg.
DOCUMENT
Maatschappelijk werkers die werken in opdracht van Justitie moeten tegelijkertijd tegenover en achter hun cliënten staan. Risicotaxatie is belangrijk, maar niet zonder begeleiding. Dat betoogt Anneke Menger, lector Werken in justitieel kader.
DOCUMENT
In Achter het nepnieuws neemt de journalist en informatieprofessional Vincent Janssen je mee op een zoektocht naar de algoritmes, echokamers en complottheorieën die worden gezien als de basis voor verschillende soorten desinformatie. Die ontdekkingsreis leidt tot soms verrassende conclusies en aanbevelingen. Deze bundel bevat zes afzonderlijke bijdragen van Janssen, die oorspronkelijk zijn gepubliceerd in IP, vakblad voor informatieprofessionals. Ze zijn geselecteerd door Jos van Helvoort voor het mini-symposium Nepnieuws en het hoger onderwijs. Uitgegeven ter gelegenheid van het mini-symposium Nepnieuws en het hoger onderwijs op donderdag 30 juni 2022. Met een voorwoord van Jos van Helvoort.
DOCUMENT
In Nederland hebben zo’n 25.000 kinderen een ouder in de gevangenis. In de Penitentiaire Inrichting (PI) Veenhuizen, locatie Esserheem is een speciale afdeling voor vaders in detentie: de Vadervleugel. De Innovatiewerkplaats ‘Gezinsbenadering in Penitentiaire Inrichtingen’ van de Hanzehogeschool doet er sinds 2018 onderzoek. Een kijkje achter de tralies.
LINK
Op eerste paasdag stelde de wereldvermaarde zangeres en theaterdiva Ute Lemper in het Concertgebouw in Amsterdam haar nieuwe programma 'Between yesterday and tomorrow' aan haar publiek voor. De artiest deelde haar rijke ervaring met theaterfaciliteiten met FMI.
DOCUMENT
Na een loopbaan in de architectuur en een zelfstandig bestaan als restauratiearchitect kwam Jan Henk van Weerd in februari 1992 in dienst van het kort daarvoor grondig gerenoveerde Concertgebouw in Amsterdam. Als hoofd Facilitaire Dienst heeft hij een unieke kijk op de faciliteiten die het monumentale muziektheater zijn gasten biedt.
DOCUMENT
Welk doel stond de wetgever met de aparte jeugdinrichtingen voor ogen? Welke jeugdinrichtingen zijn er en waarin onderscheiden ze zich van elkaar? In dit boek wordt op al dit soort vragen ingegaan en wordt het ‘veld’ van de justitiële jeugdinrichtingen inzichtelijk gemaakt. Daarbij komt ook recente kennis over effectieve interventies bij ernstige gedragsproblemen aan de orde.
DOCUMENT
Waar in verschillende landen al voortvarend wordt gewerkt met (varianten van) de persoonlijke gezondheidsomgeving (pgo), blijft Nederland achter. De overheid moet de regie oppakken en zorgverleners moeten stappen gaan zetten.
DOCUMENT