In toenemende mate wordt er in teamverband gewerkt en geleerd, niet alleen door studenten maar ook door docenten zelf. Toch zien we dat professionalisering van docenten doorgaans een individuele benadering heeft. Daarnaast vindt professionele ontwikkeling regelmatig los van de dagelijkse werkpraktijk plaats. Daar willen we met deze aanpak verandering in brengen. Want, de meeste docenten leren juist graag in de dagelijkse onderwijspraktijk, van en mét elkaar.
LINK
De onderzoeksgroep Teamprofessionalisering van de Hogeschool van Amsterdam zet zich sinds 2015 in om het handelingsvermogen (agency) van docententeams te versterken met behulp van actieonderzoek. Al onderzoekend experimenteren docenten met de eigen onderwijspraktijk. Met welke vragen en problemen hebben zij te maken in hun werk? En welke oplossingen zien zij? In dit artikel in sociologie magazine gaan Daniël van Middelkoop en Lisanne van den Berg hierop in.
MULTIFILE
In deze fase bepaalt het team of de aanpak aansluit bij de behoeften van het team en/of het team voldoet aan de voorwaarden. Ook wordt verkend of er een complexe leervraag voor het primaire onderwijsproces bestaat. Als het team besluit dat het verder wil met de aanpak, is het belangrijk om de randvoorwaarden voor het teamleertraject op orde te brengen. Deze fase resulteert in een plan van aanpak voor het teamontwikkeltraject.
LINK