Wat is 'hot' en wat is 'not' in de ict? Dat was 'in a nutshell' de reden voor het HBO-I om een studiereis te maken naar het Mekka voor ict'ers: Silicon Valley. Voor VS-verhoudingen een klein gebied met relatief veel belangrijke ict-bedrijven: SUN, Intel, Oracle, Hewlett-Packard. En twee van de beste universiteiten: Berkeley en Stanford. Deny Smeets en Miranda Valkenburg geven hun persoonlijke impressie van de hbo ict-tour.
DOCUMENT
The purpose of this paper is to discuss the insights gained by testing in a design studio a particular research-by-design strategy, focusing on the generation of innovative solutions for climate change adaptation. The strategy is based on the Design Thinking Process and has been applied in the climate adaptation design studio, which took place in 2022 at a Master of Architecture degree program in the Netherlands. The case study area was the Zernike university campus in Groningen, the Netherlands, which is situated in the verge between the city and the surrounding rural landscape, facing the urgent climate change challenges of the wider region, mainly floodings due to increased frequency of rainfalls and sea level rise. Furthermore, the area faces particular challenges, such as the increasing demand for serving additional needs, beyond the current educational and business related functions, such as (student) housing. Three indicative design research projects were selected to illustrate the tested research-by-design strategy, while systematic input has been collected from the participating students regarding the impact of this strategy on their design process. The results reveal that this strategy facilitates the iterative research-by-design process and hence offers a systematic approach to convert the threats of climate change into opportunities by unravelling the potentials of the study area, resulting in place-based, innovative and adaptive solutions.
DOCUMENT
De directe aanleiding voor het onderzoek naar festivalbeleving in 2009 was een vraag van de organisatie van het festival Highlands in Amersfoort aan het Crossmedialab. Men wilde weten hoe bezoekers het festival ervoeren en waardeerden. Dit sloot ook aan bij de onderzoekslijn naar de invloed van sociale media in verschillende contexten waarvan de festivalcontext er een van was. In de jaren daarna zijn door het Crossmedialab vergelijkbare empirische onderzoeken uitgevoerd bij Appelpop, Festival de Beschaving en Gluren bij de Buren. Dit rapport poogt een gedetailleerd verslag te geven van het onderzoek naar festivals dat in de jaren 2009-2012 werd uitgevoerd. Het bevat ook een gedetailleerde verslaglegging van de analyse van de resultaten. Hoewel het als een onafhankelijk rapport kan worden gelezen, kan het tevens worden gezien als een uitgebreide appendix van het CELL cahier Festivalbeleving (Van Vliet et al 2012).
DOCUMENT
Beschrijving van de focus van het project 'Groene Campus'. Onderdeel van de Innovatiewerkplaats Campus Design onder het lectoraat facility management en het Kenniscentrum NoorderRuimte van de Hanze.
YOUTUBE
Het onderzoek beschreven in dit rapport is een samenwerking tussen Flevo Campus en WFBR. Flevo Campus wil dat de consumentenkeuze voor frisdranken een meer bewuste en gezondere keuze wordt, niet alleen gedreven door nutriënteninformatie en prijs, maar ook gedreven door smaakbeleving en fun. Dit onderzoek belicht een aantal verschillende aspecten van frisdrankconsumptie door consumenten, gebaseerd op een: 1. inventarisatie van smaakprofielen in gebruik bij andere dranken, 2. literatuurstudie over de perceptie van verschillende soorten frisdrank, 3. historisch onderzoek 'frisdrank als cultureel symbool', 4. consumentenstudie onder 30 consumenten in Almere naar de groepering van verschillende soorten frisdrank, 5. online consumentenstudie naar de groepering van verschillende soorten frisdrank onder 164 consumenten.
DOCUMENT
Hogeschool Utrecht doet mee aan het internationale project Inclusive CampusLife met als doel een inclusieve campus voor hoger onderwijs. Sascha van Gijzel laat zien hoe het instituut Social Work de betrokkenheid van mensen met een verstandelijke beperking bij onderwijsactiviteiten vergroot: via 'tandem-samenwerking'en 'gap mending'.
MULTIFILE
Vrijdag 12 mei wordt voor het eerst het Fontys XR Event gehouden. Een kans voor docenten en studenten om kennis te maken en te delen over de toepassingen in het onderwijs van deze virtuele toolbox. XR staat voor Extended Reality. En die bestaat uit de technologieën Virtual reality (VR) en Augmented Reality (AR) en Mixed Reality. De eerste kent iedereen wel via de VR-brillen waarbij je je afgesloten van de buitenwereld in een virtuele wereld begeeft. Bij AR zie je de echte wereld maar is er iets aan toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan Pokemon Go of, dichter bij huis, de AR waarbij je de nieuwbouw van Fontys op campus Rachelsmolen via je smartphone al kunt zien.
LINK
Op 22 februari 2022 spraken dr. Anne Loonen en dr. Joost Schoeber hun lectorale rede uit, tijdens een bijeenkomst in gebouw Nexus van Fontys Hogescholen op de campus van de TU/e Eindhoven. Daarin spraken ook dr. Jan Bernards, lector Thin Films & Functional Materials bij het lectoraat Applied Natural Sciences), dr. Adriaan van den Brule (Jeroen Boschziekenhuis), dr. ir. Ivo Roessink (Wageningen University and Research) en prof. dr. Maarten Merkx (TU/e).
YOUTUBE
Op dinsdag 21 januari 2014 was de NVBEO te gast op de RDM Campus, op de voormalige werf van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij. Op deze campus werken ondernemers samen met studenten van de Hogeschool Rotterdam en het Albeda College samen aan duurzame technische innovaties voor de maakindustrie.
DOCUMENT
In navolging van vele andere universiteiten opent ook Groningen een 'Branch Campus' in het buitenland.
LINK