Elke crisis vraagt om veerkracht. De veerkrachtige samenleving kan een antwoord bieden op de uitdagingen, bedreigingen en schokken die voortkomen uit snel veranderende maatschappelijke omstandigheden. In het licht van de huidige crisis veroorzaakt door de corona pandemie, is dat niet alleen een hoopvol idee, maar ook een cruciaal idee. Deze publicatie is geschreven voor bestuurders, studenten, docenten, professionals en beleidsmakers binnen het sociale domein die in deze crisistijd behoefte hebben aan achtergrondinformatie over het begrip veerkracht. We bespreken hoe het begrip veerkracht betekenis krijgt binnen verschillende wetenschappelijke tradities en denkstromingen. Ook laten we zien dat het begrip veerkracht behulpzaam kan zijn om gedragsverandering en verbetering van maatschappelijke voorwaarden op verschillende niveaus inzichtelijk te maken: op individueel niveau, op collectief niveau (groepen), en op systemisch niveau (samenleving en ecosysteem). Voor beroepskrachten bieden deze drie niveaus elk andere aanknopingspunten en handelingsperspectieven.
DOCUMENT
In dit artikel wordt vanuit een jeugdsociologisch perspectief onderzoek gedaan naar de concepten veerkracht en identiteitsontwikkeling, en hoe deze zich tot elkaar verhouden in het licht van het opgroeien in onze moderne, vloeibare samenleving. In de inleiding worden enkele kenmerken van de huidige samenleving geschetst, die maken dat de identiteitsontwikkeling van jongeren onder druk staat. Daarop volgt een conceptuele verkenning van de begrippen identiteit en veerkracht. Vervolgens leggen de auteurs uit wat een jeugdsociologisch perspectief op deze kwestie inhoudt en hoe zij de samenhang zien tussen veerkracht en identiteitsontwikkeling. Veerkracht lijkt een antwoord op de uitdagingen voor jongeren in de huidige tijd, maar zij kunnen hier niet alleen verantwoordelijk voor worden gesteld. De conclusie is dat individuele en sociale veerkracht cruciaal is voor de huidige generatie jongeren om in relatie met anderen en de wereld waarin zij opgroeien, een congruent zelfbeeld te kunnen ontwikkelen. Daarvoor hebben zij hulpbronnen nodig op individueel, sociaal en systemisch niveau. Het artikel eindigt met een jeugdsociologische werkdefinitie van veerkracht in relatie tot de identiteitsontwikkeling van jongeren.
DOCUMENT
Een op de vijf entreestudenten en bijna een op de 10 mbo niveau 2 studenten stopt voortijdig met de opleiding (DUO, 2022). Uit eerder onderzoek (Baay, 2015; Slagter & Van Veldhuizen, 2021) blijkt dat studenten op entree- en mbo 2-niveau weinig gebruik maken van de aanwezige hulpbronnen, dat wil zeggen buiten de docenten van hun opleiding. Dat maakt de afhankelijkheid van entree- en mbo-niveau 2 studenten van hun docenten hoog. Om de positieve ontwikkeling van entree- en mbo-niveau 2 studenten te vergroten, lijkt het wenselijk om tijdens de mbo-opleiding meer aandacht te besteden aan het leren van alternatieve oplossingsstrategieën, buiten het vragen van hulp aan de docent. Om scherper in beeld te krijgen wat dit vraagt van mbodocenten, is een verkenning op dit thema gestart door MBO College Centrum (ROC van Amsterdam) in samenwerking met het lectoraat De Pedagogische Opdracht van Hogeschool Inholland.
DOCUMENT
Jongeren ouder dan 16 zonder diploma, zoals Aidan, mogen starten op een entreeopleiding. De opleiding biedt jongeren afkomstig uit praktijk-, speciaal en voortgezet onderwijs en de internationale schakelklas een nieuwe kans. Wat hen bindt is dat ze in hun leven al heel wat tegenslagen hebben gekend én graag een mbo-diploma willen halen. Een wezenlijk onderdeel van de opleiding is dan ook dat de student leert omgaan met moeilijkheden, tegenslagen en uitdagingen, kortom: de opleiding dient bij te dragen aan de veerkracht van studenten. Onontbeerlijk hierbij is de steun van school, leraren en klasgenoten om de negatieve invloed op de schoolloopbaan van risicofactoren als drugs, gedragsproblemen of schulden te compenseren. Met behulp van het begrip ‘veerkracht’ beschrijven we wat nodig is om deze jongeren te laten slagen
DOCUMENT
De meeste professionals die in het forensisch sociaal domein werken kiezen bewust voor dit vak en zien het als zinvol en belangrijk werk, vooral omdat zij hiermee kunnen bijdragen aan het herstel van forensische cliënten en voorkomen van recidive en daarmee het veiliger maken van de maatschappij. Het werken in het forensisch sociale domein kan echter ook een beroep doen op de veerkracht van professionals. Deze professionals werken met een complexe doelgroep, de werkdruk is hoog, er is een hoog verloop in personeel, en er bestaan hooggespannen verwachtingen vanuit de maatschappij. Professionals komen regelmatig voor ingewikkelde situaties te staan in het contact met de cliënten die ze begeleiden. Veel van deze cliënten hebben problemen op meerdere gebieden, ze zijn lang niet altijd gemotiveerd voor begeleiding of behandeling, en soms gedragen ze zich agressief, intimiderend, manipulatief of vijandig tegenover hun begeleiders. Het is dan ook niet verwonderlijk dat forensisch sociale professionals relatief vaak te maken met agressie in hun werk of dat er sprake is van spanningen in het contact met cliënten. Mogelijke gevolgen hiervan kunnen zijn: verminderd plezier in het werk, verminderde kwaliteit van het werk en ziekteverzuim en in sommige gevallen zelfs langdurige klachten, zoals een posttraumatische stressstoornis (PTSS) of burn-outklachten.
DOCUMENT
Veerkracht is a game for servant-leadership development. Although the first version of the game already provided a rather authentic environment for professional training, some players reported that it did not sufficiently provide the rich and meaningful interaction required to practice leadership skills. To revise the game we took inspiration from the literature on embodied cognition and added embodied interactions with non-player characters. An evaluation of the revised game, Veerkracht 2.0, yielded significant increases in some of the learning effects when compared to the original game. Further analysis showed that the increased learning was to a large extent due to the revised (embodied) interactions in the game. We concluded that, although some questions remain unanswered, embodied cognition seems a promising area of research for improving game designs and game design theories.
DOCUMENT
Sommige kinderen groeien op in gezinnen waar armoede, psychische problemen of andere ingrijpende omstandigheden spelen. Zulke risicofactoren kunnen hun ontwikkeling belemmeren. Toch laten veel kinderen zien dat ze ondanks deze uitdagingen positief kunnen doorgroeien – dát noemen we veerkracht. Leraren spelen hierin een cruciale rol. Niet alleen met planmatige programma’s, maar juist ook in de talloze alledaagse, vaak ongeplande momenten in de klas. Denk aan een leerling die angstig reageert, of een kind dat steun zoekt bij een leraar om iets persoonlijks te delen. Hoe een leraar dan reageert, kan bepalend zijn voor het versterken van de veerkracht van het kind. Theo van den Bogaart, Mascha Enthoven en Robin Regelink analyseerden 14 casussen op een basisschool met veel leerlingen met complexe achtergronden. Daarbij is gekeken of het door de leerkracht gekozen en onderbouwde handelen te begrijpen is vanuit drie verklarende modellen. Deze modellen laten zien waarom bepaald handelen kan bijdragen aan veerkracht: Compenseren – iets bieden wat thuis ontbreekt Beschermen – de negatieve invloed van risicofactoren dempen Uitdagen – leerlingen in een veilige setting nieuwe stappen laten zetten Vooral bescherming bleek vaak voor te komen. De onderzoekers benadrukken dat het waardevol is als leraren zich bewuster worden van de invloed van hun dagelijkse handelen, juist voor leerlingen die door hun uitdagende leefomstandigheden meer afhankelijk zijn van de school als voedende context voor hun ontwikkeling. Door risicofactoren te benoemen, te reflecteren op hun keuzes en deze te verbinden aan wetenschappelijke inzichten over veerkracht, kunnen ze hun pedagogisch handelen versterken én bijdragen aan kansengelijkheid.
DOCUMENT
Op welke manieren draagt Students4Students bij aan de veerkracht en binding van de betrokken studenten? En wat kunnen we hiervan leren over student peercoaching en de organisatie van een peercoachingsprogramma? In dit rapport presenteren we de opbrengsten van het onderzoek 'Ondersteuning Studentwelzijn', een gezamenlijk onderzoeksproject van het lectoraat Jeugd en Samenleving en het lectoraat Diversiteitsvraagstukken en een deelproject van het Inholland-brede onderzoeksconsortium Welzijn en Binding.
DOCUMENT
Het gaat de goede kant op met de criminaliteitscijfers en veiligheidsbeleving van burgers in Zeist. Toch hebben de burgemeester en gemeenteraad van Zeist zich voorgenomen om een trendbreuk in de onveiligheid in Zeist te realiseren. De ambitie is om een versnellingsimpuls te realiseren in de verbetering van de veiligheid in Zeist. In dit innovatieonderzoek staat het verder bestendigen van professionals in de aanpak van veiligheid op het niveau van wijken en buurten in Zeist centraal. De hoofdvraag bij dit onderzoek luidt: Hoe kan de gemeente Zeist met al haar partners, binnen de grenzen van het mogelijke, meer veiligheid in wijken en buurten stimuleren? Om indrukken voor heel Zeist op te kunnen doen is er samen met de gemeente Zeist gezocht naar twee wijken die wat betreft veiligheid en bevolkingssamenstelling exemplarisch zijn voor de diversiteit in Zeist. Deze gebieden hebben wij gevonden in de wijken Vollenhove en Brugakker. Binnen de wijken zoomen we verder in op diversiteit in buurten. Voor Vollenhove onderzochten wij de Geroflat en omgeving en de Pedagogenbuurt. In Brugakker lag onze focus op de koopwoningen in het noordwesten van de wijk en de huurwoningen in ‘de Hoge Rug’. Via een verdiepende blik in de cijfers, gesprekken met buurtbewoners en betrokken professionals werkten wij naar gezamenlijk handelingsperspectief voor burgers en professionals op basis van verbonden veerkracht.
DOCUMENT
In dit gesprekshulpmiddel vind je praktische tips en voorwaarden voor het gesprek met de GRZcliënt. Daarnaast vind je concrete voorbeeldvragen (onderverdeeld in zeven onderwerpen) die je aan de cliënt kunt stellen. Dit helpt jou om de persoon zelf en zijn sterke kanten beter te leren kennen. Evenals zijn behoeften, wensen, eigen mogelijkheden en andere hulpbronnen. Met deze gesprekstips kun jij de veerkracht van cliënten ondersteunen en versterken.
DOCUMENT