Ook in deze roerige tijdens zal het vandaag (zondag) tijdens de hoogmis van het Vlaamse wielrennen weer volop feest zijn. De organisatie zorgt dit weekend op zaterdag (bij de toertocht) en zondag (bij de koers) voor verscherpte veiligheidsmaatregelen. Hoewel veiligheid voor veel evenementenorganisatoren gezien wordt als een noodzakelijk kwaad, bijvoorbeeld om de juiste vergunningen te kunnen krijgen, laat de Ronde van Vlaanderen zien dat het ook kan bijdragen aan een versterkte beleving. De modernisering van het parcours vijf jaar geleden stuit de liefhebber nog steeds tegen de borst, maar het heeft ook kansen gegenereerd op het gebied van commercie, mobiliteit, veiligheid en beleving.
DOCUMENT
De ene projectleider doet het beter dan de ander; de vent is belangrijker dan de tent. Dat weten we in de bouw al jaren. Als er ergens problemen zijn weten we best wie we erheen moeten sturen om de zaken te regelen. Maar wat maakt dat de ene vent (of vrouw natuurlijk) zaken wel goed regelt en de ander niet? Naar onze stellige mening is dat goed projectmanagement. Projectmanagement is de core business van veel bouwbedrijven, maar het krijgt niet de aandacht die het verdient. Inzetten op een hoogwaardige projectmanagementfunctie is veruit de meest verstandige keuze die bedrijven kunnen doen.
DOCUMENT
In dit rapport wordt een verkort overzicht gegeven van de vergunnings- en zorgplichten onder de Omgevingswet voor gebruik van waterstof op de bouwplaats. Het biedt een helder inzicht in de juridische kaders bij waterstof aangedreven aggregaten op de bouwplaats.
DOCUMENT
Je kent ze wel: mensen die het roer omgooien en samen een kleinschalige, nieuwe deelgemeenschap vormen, vaak op een afgelegen plek. In Eindhoven gebeurt het ook, maar dan op grotere schaal en in de stad. In het onderzoeksproject Ge Meent ’t volgt Fontys samen met bewoners het ontstaan van een deelgemeenschap in een nieuwe wijk.
LINK
Geen samenvatting beschikbaar
DOCUMENT
Dit rapport heeft tot doel om inzicht te verschaffen in initiatieven die ondernemers reeds hebben ondernomen op het gebied van verhoging van bewustwording en draagvlak voor vogels en vogelbescherming onder hun gasten of buren en/of welke ideeën zij hierbij hebben. Daarom is een steekproef uitgevoerd onder ondernemingen uit verschillende sectoren in het Nederlandse Waddengebied en is gevraagd welke specifieke invulling zij geven aan vogels en/of vogelbescherming in hun bedrijfsvoering, op welke manier(en) zij (indirect) bewustwording creëren van, en draagvlak voor, vogels en/of vogelbescherming in het Waddengebied onder hun gasten, bezoekers, buren en/of klanten, waar ze tegenaan lopen op dat gebied en welke adviezen zijn hebben voor natuurorganisaties en collega ondernemers. Deze vragen moeten ons inzicht geven in wat ondernemers doen op gebied van vogelbeleving en vogelbescherming en hoe zij bijdragen aan meer bewustwording van vogels en draagvlak voor vogelbescherming onder zowel bewoners als bezoekers in het Waddengebied.
DOCUMENT
Provincie Gelderland heeft opdracht gegeven voor dit onderzoek met als hoofdvraag: Welke ondersteuning kunnen gemeenten in de provincie Gelderland geven ten behoeve van het welslagen van burgerinitiatieven op het terrein van zorg, welzijn en leefbaarheid? Als deelvragen zijn gehanteerd: 1. Welke concrete initiatieven zijn er te vinden in de provincie op het terrein van zorg en welzijn? 2. Wat zijn volgens de initiatiefnemers de belangrijkste succes- en faalfactoren van hun initiatieven? 3. Wat hebben de initiatiefnemers nodig van gemeenten om hun initiatief succesvol te maken of te houden? Dit onderzoek is uitgevoerd als participatief onderzoek, waarbij de opdrachtgever zelf belangrijke onderdelen van het onderzoek (dataverzameling, contact met respondenten, voeren van verdiepende gesprekken in focusgroepen) zelf uitvoerde. De belangrijkste factor voor het slagen dan wel falen van een burgerinitiatief is het enthousiasme, het doorzettingsvermogen en de gerichte focus van initiatiefnemers zelf. Van de gemeente hebben zij vooral een duidelijk aanspreekpunt nodig en duidelijkheid over de koers van het beleid, met name hoe de transities in het sociale domein concreet zullen worden vormgegeven. Aanbevolen wordt dat gemeenten heldere criteria hanteren om burgerinitiatieven al dan niet financieel te ondersteunen, en dat ook burgerinitiatieven zelf goed nagaan in hoeverre zij een betaald professioneel kader nodig hebben.
DOCUMENT
De gemeente Den Haag zet zich de komende jaren in voor het ontwikkelen van een Haagse placemakingaanpak. Het doel hiervan is om partijen in positie te brengen om hun eigen woon- en leefomgeving te verbeteren, waarin ze zich thuis voelen, en (informeel) eigenaar zijn van de publieke ruimte die ze gebruiken. De placemakingaanpak van de gemeente Den Haag kent daarbij drie sporen: inspireren, kennis ontwikkelen & delen en doen. Als onderdeel van het spoor kennis ontwikkelen & delen, zijn we in opdracht van de gemeente Den Haag een onderzoek gestart naar placemaking in Den Haag. Dit onderzoek met een looptijd van een jaar is in november 2021 van start gegaan en bestaat uit drie fasen. Deze rapportage is het eindproduct van de eerste fase welke als doel heeft om een kennisbasis te leggen voor Haagse placemaking, vanuit de literatuur en empirie.
DOCUMENT