Veel medewerkers geven de voorkeur aan informele vormen van leren en ontwikkelen op de werkplek, terwijl formele leeractiviteiten gangbaarder zijn in organisaties. Deze activiteiten lijken vaak geïnitieerd door managers en HR-functionarissen en vinden veelal buiten de werkplek plaats. Dit terwijl arbeidsmarkttekorten noodzaken om leren en ontwikkelen in het dagelijkse werk vorm te geven. Dit artikel gaat in op het potentieel van participatief actieonderzoek om te leren en te ontwikkelen op de werkplek. Er wordt verslag gedaan van een actieonderzoeksproject binnen de verpleeghuiscontext. Onderzocht is hoe leren en ontwikkelen plaatsvonden en welke werkzame elementen binnen het actieonderzoeksproject hieraan bijdroegen. Resultaten laten zien dat leren en ontwikkelen in en van werk plaatsvinden op het moment dat authentieke situaties, direct beleefd worden. Ook helpt het als de authentieke situaties verkend worden vanuit verschillende perspectieven en als er mogelijkheden gezien worden voor nieuw of anders handelen. Regels en routines kunnen de integratie van leren en ontwikkelen in het werk beperken. Op basis van opgedane ervaringen en geleerde lessen worden aanbevelingen gegeven.
MULTIFILE
Een effectieve verpleegkundige bezetting is cruciaal voor de kwaliteit van zorg en kostenbeheersing. Uit de huidige literatuur blijkt dat dezelfde personeelsmodellen in verschillende contexten zorgen voor verschillende uitkomsten. Samen met een internationaal onderzoeksteam kijken we welk personeelsmodel werkt, voor wie, onder welke omstandigheden, hoe en waarom. Doel Achterhalen hoe uiteenlopende verpleegkundige personeelsmodellen in verschillende contexten via verschillende mechanismen invloed hebben op cliëntenzorg, op verpleegkundigen en op de gezondheidszorg in het algemeen. Resultaten De resultaten van dit onderzoek zijn het uitgangspunt voor de implementatie van verpleegkundige personeelsmodellen in verschillende contexten. Hierdoor worden de gewenste resultaten verkregen voor cliënten, de verpleegkundigen en de gezondheidszorg. Looptijd 01 mei 2020 - 01 april 2023 Aanpak De studie bestaat uit drie overlappende iteratieve fases waarbij we een Realist-perspectief hanteren. In de eerste fase wordt de literatuur verkend en worden focusgroepen gehouden. Gedurende de tweede fase worden de initiële onderzoeksvragen verfijnd. In de laatste fase worden verschillende programmatheorieën ontwikkeld die verklaren hoe verschillende verpleegkundige personeelsmodellen lijken te werken in verschillende contexten. Cofinanciering Dit onderzoeksproject wordt gefinancierd door het Canadese instituut voor onderzoek in de gezondheidszorg (CIHR, nummer 426039).