De hoofdstukken zijn opgebouwd aan de hand van de stappen in het onderzoeksproces. Hoofdstuk 1 schetst wat het participatieve gedeelte van Combating Youth Homelessness inhield en wat het moet opleveren voor het onderzoek en de medeonderzoekers zelf. In hoofdstuk 2 wordt de voorbereiding, werving en selectie van de medeonderzoekers beschreven. De medeonderzoekers kregen een vierdaagse training, deze wordt in hoofdstuk 3 behandeld. Hoofdstuk 4 beschrijft de ervaringen tijdens de interviewperiode. In hoofdstuk 5 komt de evaluatie en afronding aan bod. Tenslotte worden in hoofdstuk 6 conclusies en aanbevelingen gepresenteerd. Bij elke fase van het onderzoeksproces staan tips om de participatie van medeonderzoekers te organiseren. Elk hoofdstuk sluit af met een overzicht van de materialen per onderzoeksfase. Deze materialen voor het trainen, begeleiden en evalueren van de training en veldwerkperiode zijn beschikbaar op de website www.movisie.nl/maatschappelijkeopvang
Een hoofdstuk uit het boek 'Gouden kansen': Aan de slag met diversiteit in het hbo'. Het hoofdstuk gaat over verbondenheid tussen enerzijds werving en selectie en anderszijds binding en behoud. Het lectoraat 'gedifferentieerd Human Resource Management' deed hiervoor onderzoek naar de ervaringen van docenten met etnische diversiteit in het beroepsonderwijs. Centrale vragen in dit onderzoek waren: Hoe kun je zorgen dat allochtone docenten (en studenten) in een hogeschool op hun plek komen en daar ook willen blijven? Welke voorwaarden zijn er dan voor een hogeschool? Ook ging het beschreven onderzoek dieper in op wat daarna gebeurt op de multiculturele werkvloer. Hoe reageren docenten op veranderingen in het onderwijs die de multiculturele samenleving met zich meebrengt? Hoe gaan ze met elkaar om? Leren ze van die samenwerking, en zo ja, wat leren ze dan?