Werkloze jongeren met beperkingen en arbeidsvermogen vallen vanaf 2015 onder de Participatiewet en onder verantwoordelijkheid van gemeenten. Een deel van hen heeft in het verleden een aanvraag voor de Wajong gedaan. In dit onderzoek is een groep van 44 afgewezen Wajong-aanvragers tot twee jaar na afwijzing gevolgd. Tijdens hun aanvraag en ruim een jaar na de Wajong aanvraag is hun arbeidsmarktpositie, ervaren gezondheid, werkmotivatie en zelfinzicht in kaart gebracht. Uit de resultaten blijkt dat de Wajong-aanvragers zich ruim een jaar na afwijzing gezonder voelen, gemotiveerder zijn om te werken en meer zelfinzicht hebben dan tijdens hun aanvraag. Het blijkt echter ook dat slechts 9% van hen erin slaagt om binnen twee jaar een vaste baan te bemachtigen en dat bijna de helft ofwel uit beeld van UWV en gemeente is verdwenen, ofwel niet of nauwelijks ondersteund wordt in het vinden van werk. De groep van afgewezen Wajong-aanvragers blijft een kwetsbare groep op de arbeidsmarkt, ondanks dat zij aangeven zich gezond te voelen, gemotiveerd te zijn en over voldoende zelfinzicht te beschikken. Ondersteuning voor deze groep is daarom van groot belang, ook in het kader van de Participatiewet.
DOCUMENT
Ieder jaar stijgt het aantal mensen dat wordt doorverwezen naar de geestelijke gezondheidszorg, het speciaal onderwijs, Wajong of schuldhulpverlening met 10 procent. ‘in enkele decennia is het aantal nederlanders dat zich niet eigenhandig in onze samenleving kan handhaven verdubbeld’, zegt ook Hans van ewijk in april 2013. Het is belangrijk dat deze mensen ‘lid van de wereld mogen worden’. Kwartiermaken biedt daarvoor een oplossing
DOCUMENT
De nieuwste cijfers van het CBS laat de vermogensongelijkheid in Nederland duidelijk zien. De 60% laagste vermogensgroep heeft maar 2% van het totale vermogen van 1200 miljard. De rijkste 10% bezitten daarentegen bijna 60% van het totale vermogen. Tegelijkertijd neemt de armoede toe. Meer bijstandsgerechtigden, meer Wajong uitkeringen meer kinderen in de armoede (11%).
DOCUMENT
De arbeidsmarkt is continu onderhevig aan veranderingen. Een van deze veranderingen betreft de regelgeving. Zo zal in 2015 de participatiewet in werking treden. In de participatiewet worden verschillende wetten samengevoegd, namelijk de Wet Werk en Bijstand (WWB), de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en een deel van de Wajong. Het doel van de participatiewet is dat zoveel mogelijk mensen met een arbeidsbeperking aan het werk komen. Wat betekent deze nieuwe regelgeving voor hrm?
DOCUMENT
Full text via link. Het kabinet wil het huidige systeem van loonkostensubsidie voor werkgevers inruilen voor een systeem waarbij iemand die niet genoeg verdient zelf aanvullende bijstand moet aanvragen. Voor de bijna 200.000 werknemers die niet in staat zijn om zelfstandig het wettelijk minimumloon te verdienen, betekent dit dat zij bij de gemeente zelf een aanvulling op hun inkomen moeten aanvragen. Een slecht idee, vinden betrokkenen en deskundigen
LINK
This is the report on the situation in the Netherlands in the field of youth, young homeless people and unaccompanied minor aliens. The report describes risk factors for children and young people in relation to social exclusion and homelessness. This report forms the first part of the international comparative study ‘CSEYHP’. MOVISIE carries out this three-year study by order of the European Union. The cooperative partners are three universities in: England, the Czech Republic and Portugal. The objectives of ‘Combating Youth Homelessness’ are as follows: 1. to understand the life trajectories of different homeless youth populations in different national contexts; 2. to develop the concepts of risk and social exclusion in relation to the experience of young homeless people and to the reinsertion process; 3. to test how different methods of working contribute to the reinsertion process for young people; 4. to investigate the roles of and relationships between the young person, trusted adults, lead professionals, peer mentors and family members in the delivery of these programmes across all four countries. When preparing the national reports, the three partner countries the Czech Republic, England and Portugal use the same format as used in the Dutch report. Based on the four national reports, England will prepare a comparative report, in which the four national situations will be compared.
DOCUMENT
Voor het begeleiden van studenten met psychische beperkingen bestaat geen standaardprocedé. Iedere student is uniek en brengt zijn eigen mogelijkheden en belemmeringen met zich mee. Dit geldt zeker voor jongeren met een bipolaire stoornis. In dit artikel formuleert HBO-docent Helmut Boeijen, mede op basis van zijn eigen ervaringen met een bipolaire student, handvatten voor hun begeleiding.
DOCUMENT
Onderzoekers Huub Purmer en Maisha van Pinxteren hebben een model ontwikkeld om de zorgzaamheid van buurten en gemeenschappen te analyseren en te bevorderen. De behoefte van mensen blijkt cruciaal.
LINK
Het krijgen van een baan is voor jongeren afkomstig uit het Praktijkonderwijs geen vanzelfsprekendheid. Stages zijn heel belangrijk voor deze jongeren en wij denken dat stagedocenten daarbij een belangrijke rol vervullen. In een vijftal scholen voor Praktijkonderwijs is een praktijkgericht onderzoek gestart naar de aanpak van stagedocenten. Tijdens dit schooljaar willen wij u als lezer in drie bijdragen meenemen in het werk van de stagedocenten. Deze tweede keer gaat het over de activiteiten die stagedocenten zoal ondernemen en geven we een beeld van een paar jongeren: hoe het hen vergaat; gezien door de ogen van de stagedocent.Het derde deel gaat over de onderzoeksresultaten. Dan worden er uitspraken gedaan over het effect van de stagebegeleiding en essentiële randvoorwaarden.
DOCUMENT
In tegenstelling tot de algemene gedachte zijn tienermoeders, ondanks hun jonge leeftijd, niet per definitie slechte moeders. Zeker niet als ze de juiste hulp krijgen. Want niet alleen is de steun van een informeel netwerk cruciaal, er is ook een belangrijke rol weggelegd voor de professional.
DOCUMENT