Deze wegwijzer is ontwikkeld voor en met scholen om het proces van evidence informed werken in het voortgezet onderwijs (VO) te ondersteunen. Deze wegwijzer is bedoeld om het gesprek in schoolteams – bij voorkeur samen met jongeren en ouders – op gang te brengen om zo tot een gezamenlijk gedragen schoolbrede aanpak te komen. De wegwijzer ondersteunt in het verminderen van schoolstress en prestatiedruk en draagt bij aan het vergroten van schoolaanwezigheid. Op basis van 8 domeinen worden (1) specifieke aanbevelingen gedaan, (2) suggesties voor interventies gegeven – voorzien van uitleg waarom deze interventie voor dat onderdeel werkzaam is -, (3) en praktijkvoorbeelden van andere scholen gedeeld. Deze animatie legt in het kort uit wat de Wegwijzer kan betekenen. We raden aan om ongeveer 3 domeinen te selecteren voor een eerste plan van aanpak. Stel een gezamenlijk plan op en evalueer gedurende het proces. Wat gaat er goed, wat kan er beter en hebben de gekozen inspanningen effect? Zie ook het stappenplan ‘Werken aan welbevinden’.
MULTIFILE
Wegwijzer bij financiële problemen onder delinquenten
DOCUMENT
Financiële problematiek onder delinquenten is groot, complex en diepgeworteld, belemmert resocialisatie en vergroot het risico op terugval in delictgedrag. Bovendien hangt financiële problematiek vaak samen met problemen op andere levensdomeinen, zoals opleiding, werk, en mentale en fysieke gezondheid. Delinquenten zelf én forensisch sociaal professionals ervaren vaak veel belemmeringen bij het aanpakken van schulden. Effectieve samenwerking rond schuldenproblematiek onder delinquenten vanuit verschillende expertises is dan ook essentieel.
DOCUMENT
Dit is de sociale kaart seksuele en relationele vorming voor jeugdprofessionals. Een overzicht met informatie over methodieken en tools om aandacht te besteden aan seksualiteit en relaties, expertpartners op het gebied van training, advies en workshops en organisaties waar je naar kan doorverwijzen. De wegwijzer is een product voortkomend uit het onderzoeksproject Het hoort erbij! een samenwerking van Hogeschool Inholland, kennisinstellingen en jongerenwerk- en straathoekwerkorganisaties met het doel meer aandacht te hebben voor seksuele vorming in het jongerenwerk en straathoekwerk.
DOCUMENT
Financiële problematiek onder delinquenten is groot, complex en diepgeworteld, belemmert resocialisatie en vergroot het risico op terugval in delictgedrag. Bovendien hangt financiële problematiek vaak samen met problemen op andere levensdomeinen, zoals opleiding, werk, en mentale en fysieke gezondheid. Delinquenten zelf én forensisch sociaal professionals ervaren vaak veel belemmeringen bij het aanpakken van schulden. Effectieve samenwerking rond schuldenproblematiek onder delinquenten vanuit verschillende expertises is dan ook essentieel.
DOCUMENT
De jaarlijkse monitor in samenwerking met Bslim op basisschool de Wegwijzer. Kinderen uit groep 5 t/m groep 8 hebben een vragenlijst ingevuld met vragen over een gezonde leefstijl (bewegen, voeding etc.).Deze rapportage geeft een overzicht van de belangrijkste uitkomsten.
DOCUMENT
Dit is een overzicht voor jeugdprofessionals in Nederland van websites en organisaties waar je informatie kan vinden over alles wat met seksualiteit en relaties te maken heeft.
DOCUMENT
De Hanzehogeschool Groningen heeft van maart 2016 tot en met juli 2018 samen met Bouwend Nederland, mkb-bouwbedrijven en EPI-kenniscentrum het door Regieorgaan SIA gesubsidieerde RAAK-mkb programma ‘Bedrijfskundige Innovatie in de Aardbevingsbestendige Bouw’ uitgevoerd. Op woensdagmiddag 4 juli vond het slotcongres van dit programma plaats in BuildinG, het Groningse innovatiecentrum voor Bouw en Infra. De resultaten van het gehele programma zijn op woensdag 4 juli als nieuw onderdeel van de website van Bouwend Nederland gelanceerd zodat bouwbedrijven in het hele land er hun voordeel mee kunnen doen.
DOCUMENT
Schulden zijn een belangrijk probleem onder forensische cliënten. Ze hebben een sterke invloed op hun leven en daarmee op begeleidingstrajecten. Ondersteuning bij het aanpakken van schulden ontbreekt echter vaak.
DOCUMENT
Dit stappenplan maakt het proces inzichtelijk en dient als wegwijzer om met je team of organisatie in gesprek te gaan over een gezamenlijk gedragen taakopvatting aangaande seksuele vorming voor jongerenwerk- en straathoekwerkteams. We verstaan onder een taakopvatting een gedeeld besef in het team of de organisatie over wat de rol is van de professionals in het bijdragen aan seksuele vorming en hoe deze rol kan worden ingevuld. Bijlage 1 betreft de publicatie in boekvorm om te printen, hierin zijn de links omgezet naar QR-codes. Bijlage 2 is de online versie opgemaakt in boekvorm. Bijlage 3 is de online versie waarbij de pagina's onder elkaar staan.
MULTIFILE