Aly Gruppen werkt aan de Hogeschool Utrecht met twee collega’s in het project ‘Moresprudentie’. Dat project zich richt op de morele dilemma’s van uitvoerende hulpverleners. Huub Wiltschut sprak met haar over ‘transfermedewerkers’, één van de verbindende schakels tussen opleiding en werkveld.
DOCUMENT
Onderzoek naar het werkveld van de opleiding Sport, Gezondheid en Management (SGM) van de Hanzehogeschool in Groningen t/m 2012. Op basis van analyses van LinkedIn profielen (627 = 83%) van de alumni is onderzocht hoe snel alumni aan een baan komen, maar ook in welke werkvelden zij terecht komen. Op basis van de brede uitkomsten qua vakgebieden heeft de opleiding besloten om met verschillende uitstroomprofielen te gaan werken ipv twee majors.
DOCUMENT
Het project "werkplaats Oud-Oost" is opgezet om verkokering tussen organisaties te verkleinen, versnippering van aanpak en projecten te voorkomen en kennis die in het werkveld wordt ontwikkeld vast te houden. Het project beoogt daarmee een bijdrage te leveren aan ontschotting, professionalisering en de ontwikkeling van een gedeelde visie voor de aanpak van het gebied Oud-Oost. In dit plan van aanpak wordt de opzet van deze werkplaats verder uitgewerkt
DOCUMENT
Kijkend naar de ontwikkelingen in de medische en farmaceutische zorg, concludeer ik dat het belang van innovaties niet altijd in overeenstemming is met de snelheid waarmee die innovaties hun plek krijgen in het standaardhandelingsarsenaal van zorgverleners. Veranderingen in de zorg gaan vaak langzaam en doorbraken worden slecht herkend. De vraag is hoe dit komt. Er blijken vele factoren van invloed op het mogelijke succes van een innovatie. Van groot belang is het inzicht dat innoveren meer is dan iets bedenken en dan maar aannemen dat het wel zal worden opgepikt door de (potentiële) doelgroep. Het aan de man brengen (‘dissemineren’) van de innovatie is mede bepalend voor een succesvolle implementatie. In de farmaceutische zorg is voor deze overbruggingsfunctie een belangrijke rol weggelegd voor de farmakundige. Mijn lectoraat, dat is gekoppeld aan de opleiding Farmakunde, zal zich bezighouden met het onderzoek naar het proces om farmaceutische innovaties te dissemineren. In deze openbare les licht ik de context en consequenties van dit onderzoeksthema nader toe. Ik begin met een uitleg van de farmakundige en diens toegevoegde waarde in het werkveld (hoofdstuk 1), en vervolg met een korte beschrijving van recente veranderingen binnen de zorg (hoofdstuk 2). In het begeleiden van die veranderingen ligt een belangrijke meerwaarde van de farmakundige, en de missie van dit lectoraat. Daarna (hoofdstuk 3) beschouwen we het innoveren in de (farmaceutische) gezondheidszorg in meer detail. Hoofdstuk 4 geeft diverse handvatten voor het kiezen van de juiste interventies om de afstand tussen de innovator en de toekomstige gebruiker te overbruggen en zodoende de toegang voor de gebruiker tot de innovatie te verbeteren. De keuze van de onderzoekslijnen van mijn lectoraat, zoals in hoofdstuk 5 beschreven, is daarvan afgeleid
DOCUMENT
Ontwikkeling van training voor professionals in het sociaal domein om de handreiking kinderarmoede te implementeren in het werkveld.
MULTIFILE
Sociale professionals begeleiden kinderen, jongeren en hun opvoeders in normale en in complexe opvoedingssituaties. Samen opvoeden helpt (toekomstige) professionals zich te oriënteren op hun voorkeuren, mogelijkheden en kansen binnen het pedagogisch beroepenveld dat aan verandering onderhevig is. Het legt een verbinding tussen pedagogisch handelen, opvoedingstheorieën en (professionele) opvoedingspraktijken. In Samen opvoeden. Oriëntatie op pedagogische werkvelden (H. Janssen)
DOCUMENT