Websites placing cookies on your computer to track your browsing behavior. TikTok stores your personal data in China. Are you aware of what products, services, and organisations do with your personal data? It is often not obvious. Our digital lives are becoming more and more prominent. We are now meeting each other virtually for work and leisure, and are spotted and traced without our knowledge, both in physical places (public areas and streets) and in virtual spaces. Technology is developing rapidly and policy makers are not able to keep up, resulting in unknown threats for citizens in modern society. Moreover, technology can lead to inequality and exclusion, as demonstrated in the Dutch childcare benefits scandal. The aim of the Inholland Digital Rights Research Team, co-founded by Professors Wina Smeenk, Ander de Keijzer and Ben Wagner, is to focus their work on the social, economic, cultural, communication, design and technological elements that can lead to a digitally responsible society. This means that we want to be part of the debate and research on how technology in our digital age can contribute to the quality of peoples’ lives: how can people benefit from the digital society and how are they hindered, or even worse, excluded from partaking in our digital society. We do this in our research lines, as well as in the sustainable media lab courses and the data-driven minor.
An extensive inventory of 137 Dutch SMEs regarding the most important considerations regarding the use of emerging digital technologies shows that the selection process is difficult. En trepreneurs wonder which AI application suits them best and what the added (innovative) value is and how they can implement it. This outcome is a clear signal from SMEs to researchers in knowledge institutions and to developers of AI services and applications: Help! Which AI should I choose? With a consortium of students, researchers, and SMEs, we are creating an approach that will help SMEs make the most suitable AI choice. The project develops a data-driven advisory tool that helps SMEs choose, develop, implement and use AI applications focusing on four highly ranked topics.
LINK
Er vindt een grootschalige technologische transformatie plaats, waarbij gebouwen en gebouwonderdelen steeds ‘slimmer’ gemaakt kunnen worden. Echter, deze technologische vooruitgang gaat gepaard met een verandering, niet alleen in de manier waarop gebouwen functioneren, maar ook in de manier waarop deze ontwikkeld en gebouwd worden. Naast grote technologische veranderingen vinden er ook invloedrijke maatschappelijke veranderingen plaats, vergrijzing en een grotere grijze druk zijn daar twee van. Dit project wil een interactief bouwdeel ontwikkelen wat mensen met dementie helpt langer zelfstandig thuis te wonen. Hiervoor is het ondersteunen van de zelfstandigheid belangrijk voor de quality of life van deze groep. De te ontwikkelen interactieve woonkamer heeft als doel om te ondersteunen en stimuleren bij ADL, mobiliteit en oriëntatie. Deze interactieve woonkamer wordt ontwikkeld door verschillende MKB partijen die technologie hebben die op een of andere manier een bijdrage kan leveren aan het bovenstaande doel. Daarnaast zijn de HAN, HvA en TU/e betrokken als kennispartners bij het project. Het doel is om een aanpak voor de ontwikkeling van interactieve bouwonderdelen en één innovatieve en interactieve ruimte (de interactieve woonkamer) in twee living labs te testen. Het eerste living lab zal als technische test dienen waarin het eerste prototype verbeterd kan worden. Het tweede living lab zal zijn in DrieGasthuizenGroep, waar een tweede prototype geïnstalleerd wordt en waar de reactie, acceptatie en effect op bewoners, zorg en mantelzorg bekeken kan worden. Deze publieke partner wordt betrokken bij het gehele design proces, zodat de input en behoeften van deze verschillende stakeholders al vroeg in het proces ingebracht worden. Dit iteratieve proces zal uiteindelijk niet alleen leiden tot een interactieve woonkamer die beter bij de behoefte van de gebruiker aansluit, maar ook tot een betere acceptatie bij implementatie in de praktijk.
Het Verwonderpaspoort is een speelse online omgeving die de verbinding legt tussen verschillende educatieve locaties in Leiden zoals Naturalis, Technolab en Junior Science Lab. Op dit moment blijkt dat de leerlingen voor wie het Verwonderpaspoort is bedoeld op een gegeven moment afhaken: de online omgeving biedt te weinig nieuwe interacties of content om te blijven terugkomen. Hierdoor leren zij ook geen nieuwe dingen meer en neemt de impuls om in het echt één van de locaties te bezoeken af. Deze vraag over retentie van gebruikers speelt breder in de creatieve industrie. Het produceren van meer content gaat vaak samen met hoge ontwikkelkosten in tijd en geld. Er is behoefte aan meer inzicht in manieren om de betrokkenheid hoog te houden zonder steeds meer content te moeten ontwikkelen. De belangrijkste twee vragen in deze aanvraag zijn dan ook: 1) hoe kunnen we leerlingen motiveren om terug te komen naar de Verwonderpaspoort en de fysieke omgeving op lange termijn en 2) hoe kan dit op een kosteneffectieve manier gerealiseerd worden?
To what extent does receiving information about either popular attractions or less-visited at-tractions, presented as “highlights” of the city, influence the movement of tourists to popular or less-visited attractions, and how does this differ by information channel through which the information is presented? To what extent does receiving information about either popular attractions or less-visited at-tractions, presented as “highlights” of the city, influence tourists’ experience, including their evaluations of the destination, their visit as a whole, and the specific information channel they received, and how does this differ by information channel through which the information is presented? What implementation models and financing mechanisms are available for DMO’s to spread tourists using the information channels tested, contingent on their effectiveness as measured by the previous experiment?Societal issueDestination Management Organisations (DMOs) are looking for interventions that effectively discourage tourists from visiting crowded hotspots and entice them to visit less crowded locations. Interventions like changing infrastructure, charging entrance fees and re-serving site access are either too expensive, too invasive or politically controversial. It is much easier to intervene on tourists' behaviour by informing them about alternatives.Collaborative partnersNHL Stenden, Travel with Zoey, Amsterdam and Partners, Wonderful Copenhagen, Mobidot.