In deze kennisclip wordt het concept gevoel van autonomie helder en praktisch uitgelegd. Aan de hand van wetenschappelijke inzichten uit de zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan ontdekken kijkers waarom autonomie cruciaal is voor motivatie, betrokkenheid en leerresultaten. We ontkrachten een hardnekkige onderwijsmythe en laten zien hoe autonomie op een gestructureerde manier in de onderwijspraktijk versterkt kan worden.
MULTIFILE
In deze kennisclip duiken we in het concept andapos;motivatieandapos; binnen het onderwijs. Wat drijft leerlingen om te leren? We maken onderscheid tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie, ontkrachten een hardnekkige onderwijsmythe en laten zien hoe motivatie duurzaam versterkt kan worden volgens wetenschappelijke inzichten zoals de Zelfdeterminatietheorie. De kennisclip is bedoeld voor onderwijsprofessionals die praktisch en evidence-informed willen werken aan gemotiveerd leren.
MULTIFILE
Naar schatting circa 250.000 jongeren en jongvolwassenen in Nederland met een licht verstandelijke beperking (12-30 jaar, IQ 50-85) denken en leven anders dan Nederlanders met een gemiddelde intelligentie. In een samenleving waarin concreet maken of verbouwen nauwelijks meer voorkomt, maar gericht is op diensten zijn ze in het nadeel. Ze hebben vaker een historie van falen op veel levensdomeinen en hebben in een steeds ingewikkelder wordende samenleving vaak hun leven lang zorg en begeleiding nodig. De huidige methodieken die door de hulpverlening worden gebruikt zijn volgens de beroepspraktijk ontoereikend. Ook HBO instellingen weten vooralsnog onvoldoende hoe zij studenten kunnen opleiden en voorbereiden om te werken met deze doelgroep. Hulpverleners en leerkrachten die deze jongeren en jongvolwassenen begeleiden en behandelen in de zorg en het onderwijs worden mede daarom vaak geconfronteerd met zeer ernstige agressie en crimineel gedrag. Dit leidt binnen instellingen en scholen vaak tot veel inzet van middelen en maatregelen en soms verwijdering van jongeren en cliënten. Deze aanvraag is erop gericht een nieuwe evidence-based vorm van begeleiding en behandeling voor jeugdigen en jong-volwassenen met een LVB in instellingen en binnen het speciaal onderwijs te ontwikkelen. Deze methodiek is gericht op het voorkomen van overschatten en overvragen en het verminderen agressie en crimineel gedrag, teneinde de ontwikkeling van levensvaardigheden en toekomstige integratie en participatie in de samenleving te verbeteren. Met drie hogescholen, twee universiteiten, beide Landelijke Kenniscentra LVB- en de Borg en met inzet van een groot aantal professionals, cliënten uit drie instellingen en scholen voor voortgezet speciaal onderwijs, alsmede drie HBO-instellingen willen we met dit onderzoek, dat voortborduurt op voortschrijdend inzicht van vijf succesvolle Raak Publiek-projecten, een volgende stap zetten. Die stap moet ook in de toekomst alle Nederlandse kenniscentra, scholen en instellingen die zorg dragen voor kinderen en jongvolwassenen met LVB en het HBO met elkaar verbinden.