Presentatie op netwerkbijeenkomst over HAVO-didactiek, ITS-Academy, Amsterdam. Ontwikkelingen in samenleving en onderwijs, verkenning van de leerprocessen in het hbo, (onderzoek) naar effectieve inzet van technologie in het leerproces, herontwerp onderwijs.
DOCUMENT
BACKGROUND: We aimed to assess feasibility of self-completion of the Patient-Generated Subjective Global Assessment Short Form (PG-SGA SF) by head and neck cancer patients, and to assess self-reported increased awareness regarding malnutrition risk after self-completion. METHODS: Participants were randomized to complete the PG-SGA SF by paper or app. Feasibility was assessed by time needed to complete the PG-SGA SF, perceived difficulty, and help needed during completion. Participants were asked if they knew what malnutrition was (yes/no) and if they could define "malnutrition." They were also asked 9 questions on whether they perceived increased awareness of malnutrition risk after having completed the PG-SGA SF and 2 on their intention to change lifestyle habits. RESULTS: Of all participants (n = 59; 65.9 +/- 12.6 years; 73% male), 55% completed the PG-SGA SF paper version and 46% the Pt-Global app. Median time needed for self-completion of the PG-SGA SF was 2 minutes 41 seconds (interquartile range: 1 minute 49 seconds-3 minutes 50 seconds). Forty-eight percent needed help with completion, indicating acceptable feasibility. Participants who completed the Pt-Global app needed help significantly more often (66%; 21/32) than those who completed the PG-SGA SF paper version (26%; 7/27) (P = 0.005). All difficulty scores were excellent. For 7/9 questions on malnutrition risk awareness, >50% of the participants answered positively. CONCLUSION: The results of this study show that self-completion of the PG-SGA SF by head and neck cancer patients is feasible and that awareness regarding malnutrition risk may increase after completing the PG-SGA SF.
DOCUMENT
Consumentengedrag is een compleet en actueel standaardwerk over het gedrag van consumenten en de wisselwerking tussen marketing en consumentengedrag. Het boek volgt het planningsproces van de marketeer en legt uit hoe hij goed gefundeerde beslissingen kan nemen. Er is veel aandacht voor de achtergrond van marketingbeslissingen; onder andere in de vorm van de zogenaamde 'marketingspiralen'. Deze herziening is praktijkgericht, met veel actuele cases en voorbeelden, waarbij de kenmerken van verschillende werkvelden zoals FMCG, diensten (inclusief hospitality), duurzaam consumentengedrag en not-for-profit behandeld en vergeleken worden. In het kader van de trend naar maatschappelijk verantwoord ondernemen is een nieuw hoofdstuk opgenomen over maatschappelijk verantwoord consumentengedrag. In een ander nieuw hoofdstuk wordt de toekomst van het consumentengedrag besproken aan de hand van actuele ontwikkelingen en trends, zoals synergetische marketing, experience marketing en permission marketing. Nieuw is www.consumentengedrag.wolters.nl. Studenten vinden hier multiple-choicevragen, casussen en opdrachten. De aansprekende zelftesten op de site helpen hen om zich lastige begrippen eigen te maken. Voor docenten is er ondersteunend materiaal op de site beschikbaar met discussievragen, uitwerkingen en competenties.
DOCUMENT
Lectorale redeboek + presentatie van de verkorte vorm uitgesproken op 24 september 2015 bij de aanvaarding van de positie als lector Teaching, Learning & Technology bij Hogeschool Inholland. Zie ook: http://www.inholland.nl/onderzoek/Lectoraten/eLearning/Verslag+miniconferentie+2015.htm)
MULTIFILE
De ontwikkelingen en veranderingen in de gezondheidszorg maken het noodzakelijk dat verpleegkundigen door middel van bij- en nascholing hun deskundigheid op peil houden. Deskundigheid is de basis waarop herregistratie in het BIG-register zal gaan plaatsvinden. Per 1 januari 2009 moeten zorgverleners na vijf jaar hun deskundigheid aantonen door te voldoen aan de werkervaringseis en, als ze daar niet aan voldoen, de scholingseis1. Deskundigheidsbevordering en Lifelong Learning - levenslang leren - gaan hand in hand. Lifelong Learning is het principe dat mensen gedurende hun hele leven in staat en gemotiveerd zijn om te leren en dat de omgeving daartoe mogelijkheden biedt2, 3. E-learning wordt geassocieerd met leeractiviteiten die plaatsvinden op een zelfgekozen moment waarbij een met een computernetwerk verbonden computer interactief gebruikt wordt. ‘Any place, any time’ is een wezenlijk aspect van e-learning. E-learning is belangrijk voor het levenslang leren van verpleegkundigen.
DOCUMENT
In de landelijk projecten Boegbeeldproject hbo Verpleegkunde (fase 1) en haar opvolger SAMEN hbo Verpleegkunde (fase 2) hebben 15 hbo-instellingen met een Bachelor Verpleegkunde programma samengewerkt om in een vakcommunity digitale leermaterialen te maken en open te delen. Beide projecten beslaan de periode januari 2017 – oktober 2020. Na afloop van deze projecten is een onderzoek uitgevoerd om antwoorden te krijgen op de volgende vragen: 1. Hoe zijn de projecten in fase 1 en 2 georganiseerd en welke activiteiten zijn er uitgevoerd? 2. Welke activiteiten hebben een positieve bijdrage geleverd aan het projectresultaat, welke niet en waarom? 3. Hoe is het proces van adoptie van delen en hergebruiken van open leermaterialen door docenten verlopen? 4. Welke lessen kunnen worden geleerd uit dit project? 5. Welke adviezen kunnen worden gegeven aan Samen Delen Verpleegkunde en aan andere partijen die een soortgelijk project willen starten?
DOCUMENT
Het motto van dit boek is: 'wie de klant niet begrijpt, mist de basis onder de marketing'. Om de consument te kunnen begrijpen is psychologisch inzicht in de consument nodig, maar moet ook rekening worden gehouden met de situatie waarin het gedrag plaatsvindt. Het uiteindelijke gedrag wordt immers ook bepaald door de omgeving (context) waarin de consument zich bevindt, en het product of de dienst (het aanbod) waarop het gedrag betrekking heeft. Consumentengedrag is een compleet en actueel standaardwerk over het gedrag van consumenten en de wisselwerking tussen marketing en consumentengedrag. Het boek volgt het planningsproces van de marketeer en legt uit hoe hij goed gefundeerde beslissingen kan nemen. Er is veel aandacht voor de achtergrond van marketingbeslissingen; onder andere in de vorm van de zogenaamde 'marketingspiralen'. Door naar de interactie tussen persoon, context en product te kijken komt het consumentengedrag in een concrete context te staan. Dit vergroot bruikbaarheid voor de lezer: 'welk soort scenario geldt voor mijn praktijk?'. In de nieuwe vijfde editie is verder aandacht geschonken aan veranderingen in de omgeving van de consument, zoals de kredietcrisis, communities op het internet en C2C-markten. Voorts wordt ingegaan op nieuwe distributievormen (online; AH to go/convenience). Deze herziening is praktijkgericht, met veel actuele cases en voorbeelden, waarbij de kenmerken van verschillende werkvelden behandeld en vergeleken worden. Op de website www.consumentengedrag.noordhoff.nl vindt de student multiple-choicevragen met feedback. De aansprekende zelftesten op de site helpen studenten om zich lastige begrippen eigen te maken Voor de docent staan daar extra cases en opdrachten opgenomen, alsmede de uitwerkingen.
DOCUMENT
Maatschappelijke en technologische ontwikkelingen geven zorgtechnologie een impuls. Een update van het hoger gezondheidszorgonderwijs is dan ook nodig om dit aan te laten sluiten bij alle ontwikkelingen. Het is belangrijk dat zorgprofessionals de juiste kennis en vaardigheden hebben. Dit rapport geeft suggesties hoe dit aan te pakken.
DOCUMENT
Praktijkgericht onderzoek speelt een belangrijke rol binnen de University of Applied Sciences van onze Hogeschool Inholland. Wij hebben dan ook een ijzersterk verhaal te vertellen en een schat aan relevante onderzoeksresultaten om te laten zien. En dat willen we graag delen met de wereld. Binnen ons praktijkgericht onderzoek werken we aan maatschappelijke vraagstukken. Soms groot en globaal, soms klein en regionaal. Maar altijd om de praktijk verder te helpen. Waarom? Omdat we vinden dat het onze maatschappelijke taak is. Het draagt bij aan de professionele ontwikkeling van onze studenten en aan innovatie en ontwikkeling van het werkveld . De onderzoeksgroep, Research & Innovation Centre, van het domein Agri, Food & Life Sciences wordt gevormd door lectoren, docent-onderzoekers en natuurlijk studenten. Samen met partners uit het werkveld dragen wij bij aan de Sustainable Development Goals en de Greendeal Farm to Fork (EU). Ons onderzoek en de kennisvalorisatie draagt bij aan innovatieve en duurzame ontwikkelingen, denk aan circulaire land- en tuinbouw, dieren in de stad, natuur, leefomgeving, voedsel en voeding, bodem, klimaatadaptatie en biodiversiteit.
DOCUMENT
In dit artikel bespreken we de bevindingen van een verkennend onderzoek naar talentscans. Doel van het onderzoek was om meer inzicht te krijgen in het gebruik van talentscans in de praktijk en om een aantal veel gebruikte talentscans te onderzoeken op hun meetpretentie.
DOCUMENT