De context van oplopende schuldenproblematiek en de gezondheidszorg die onder druk staat brengt twee werelden samen die meer met elkaar van doen hebben dan op het eerste gezicht wellicht wordt gedacht. Voor veel mensen met (grote) geldzorgen geldt, dat de aanhoudende stress doorwerkt op hun psychisch en fysiek welbevinden. Chronische geldstress maakt ziek. Mensen die leven in armoede en schulden zoeken als zij medische klachten ontwikkelen door de geldstress vaak als eerste de huisarts op. Het project Financiën in de spreekkamer is opgestart voordat corona uitbrak. Tussen juni 2018 en november 2020 hebben Zorggroep Almere en het lectoraat Schulden en Incasso van Hogeschool Utrecht samengewerkt aan de ontwikkeling van een interventiepakket. Het doel van het pakket is huisartsen en praktijkondersteuners te helpen om alerter te zijn op geldzorgen, er vaker over in gesprek te gaan en patiënten adequaat door te verwijzen.
Het project Financiën in de spreekkamer heeft als doel om een brug te slaan tussen de huisartsenzorg en de aanpak van schulden. In deze samenvatting wordt om te beginnen toegelicht wat het interventiepakket Patiënten met schulden inhoudt. Vervolgens is per projectfase weergegeven wat de belangrijkste opbrengsten en inzichten waren en hoe deze zijn meegenomen in de vervolgstappen. Het interventiepakket Patiënten met schulden: De huisartsenzorg is in het project Financiën in de spreekkamer voorzien van het interventiepakket Patiënten met schulden. Daarmee kunnen huisartsen en praktijkondersteuners (POH’ers), met zeer beperkte inspanningen, financiële problematiek eerder signaleren en patiënten vaker en adequater doorverwijzen. Dat kan bijdragen aan het terugdringen van situaties waarin aanhoudende financiële problematiek tot uiting komt in gezondheidsproblemen en/of doorwerkt in de gezondheidsbeleving.
'Zijinstromers in het beroep' werken als leraar op een school terwijl zij het leraarsvak nog leren. Zij zijn een oplossing voor het grote lerarentekort, maar hun werk-opleidingstraject is zwaar; de uitval is 50%. Kennis over hoe zijinstromers leren lesgeven is beperkt, maar wel nodig om hen op maat te kunnen begeleiden.Doel Doel is om de ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden van zijinstromers in het beroep in kaart te brengen. Deze ontwikkeling wordt vergeleken met die van reguliere studenten. Ook wordt de individuele ontwikkeling van zijinstromers van start tot certificering bekeken; hoe duiden zijinstromers deze ontwikkeling zelf? Dit geeft inzicht in de begeleidingsbehoefte van zijinstromers en hoe lerarenopleiders hieraan kunnen voldoen. Resultaten Inzicht in: - de ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden van zijinstromers; - hoe dit verschilt van reguliere studenten primair onderwijs; - welke handvatten dit geeft voor begeleiders vanuit opleiding en school en het verder op maat maken van opleidingstrajecten. Looptijd 01 september 2022 - 31 augustus 2024 Aanpak HUpabo leidt leraren op met ontwikkelingsgerichte coaching. Lesobservatie, feedbackgesprekken, lesvoorbereidingsformulieren en ontwikkelplannen staan centraal. De ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden van zijinstromers wordt gevolgd en vergeleken met die van reguliere studenten. Ook wordt de ontwikkeling van individuele zijinstromers van start tot certificering in beeld gebracht en tijdens een semigestructureerd interview met de betreffende zijinstromer besproken. De grafiek in de afbeelding toont de ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden van een zijinstromer-in-beroep van start tot certificering. Impact De inzet van goed begeleide zijinstromers in het beroep is van groot belang bij het acute lerarentekort. Dit onderzoek geeft inzicht in hoe de leerkrachtvaardigheden van zijinstromers zich ontwikkelen wanneer ontwikkelingsgericht wordt gecoacht. Deze inzichten kunnen worden gebruikt om trainingsprogramma's verder af te stemmen op wat zijinstromers in het beroep specifiek nodig hebben om in korte tijd goede leraren te worden. Zo draagt dit onderzoeksproject bij aan het voorkomen van onnodige uitval.
Carriére-switchers kiezen steeds vaker voor een baan in het onderwijs. Toch halen veel starters geen onderwijsbevoegdheid en verlaten ze het onderwijs na enige tijd. Opleiders en begeleiders zoeken naar manieren van werven, selecteren, opleiden en begeleiden die goed aansluiten op de individuele behoeftes van zij-instromers, de specifieke onderwijspraktijk van de school en de certificeringseisen vanuit de opleiding.Doel Hoe zien die praktijken van deze startende leraren er eigenlijk uit? Lectoraat Werken in Onderwijs werkt samen met aanbieders van zij-instromers in Rotterdam en omgeving om verschillende opleidingspraktijken van zij-instromers te beschrijven en te vergelijken. We focussen daarbij op werving en selectie en op maatwerk en begeleiding. Resultaten Dit onderzoek draagt bij aan: Inzicht in de sterke kanten en mogelijke verbeterpunten van zij-instroomtrajecten voor onder andere opleiders en begeleiders Het ontwikkelen van een systematische werkwijze om het opleiden het professionaliseren van startende leraren te onderzoeken en evalueren Zo beogen we een bijdrage te leveren aan het beter opleiden en behouden van deze groep startende leraren. Looptijd 01 september 2021 - 01 oktober 2022 Aanpak Er wordt beschrijvend onderzoek gedaan door middel van literatuurstudie, documentanalyses en interviews. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een team van onderzoekers. De Rotterdamse scholen en betrokken lerarenopleiding spelen een rol als 'critical friends'.
Vanwege het lerarentekort wordt volop gebruik gemaakt van de inzet van zijinstromers in het beroep (ZiB). Het leertraject is bedoeld als een maatwerktraject dat aansluit bij de kennis en ervaring van de zijinstromer. Verschillende onderzoeken laten echter zien dat er nog onvoldoende maatwerk geboden wordt en de scholing en werkpraktijk onvoldoende op elkaar afgestemd zijn. In dit project wordt bij één bestuur in het primair onderwijs én bij twee lerarenopleidingen onderzocht wat goed gaat en op welke punten verbeteringen mogelijk zijn. Onderzocht wordt in hoeverre het leertraject van de zijinstromer is afgestemd op diens leerbehoefte, en hoe het staat met de aansluiting van het onderwijs op de hogeschool op de werkpraktijk van de zijinstromer. Doel Doel van dit project is om het leertraject van zijinstromers te optimaliseren in zowel de fase tot certificering, als in de inductiefase. We willen dat de zijinstromer een doorgaande ontwikkelingslijn ervaart en dat zijinstromers behouden blijven voor het onderwijs. Resultaten Een op maat leertraject voor zijinstromers waarin praktijk en opleiding optimaal op elkaar afgestemd zijn; Begeleiding die zorgdraagt voor een doorgaande ontwikkeling van de zijinstromer tot en met de inductiefase; Behoud van kwalitatief goede zijinstromers voor het onderwijs. Looptijd 01 november 2022 - 01 november 2024 Aanpak Voor zowel de opleidingsfase als de inductiefase brengen we de bestaande opleidings- en begeleidingsstructuren van de twee lerarenopleidingen en de deelnemende scholen in kaart. Dit gebeurt via documentanalyse en interviews met zijinstroomcoördinatoren. Door middel van vragenlijsten en focusinterviews met schoolopleiders en zijinstromers wordt gekeken wat goede praktijken en verbeterpunten zijn in het traject tot certificering, en tijdens de inductiefase. Verbeteringen worden uitgevoerd, geëvalueerd en bijgesteld. Relevantie Het grote lerarentekort bedreigt de kwaliteit van het onderwijs. Zijinstromers in het beroep worden als oplossing gezien om het tekort terug te dringen. Zijinstromers hebben de volle verantwoordelijkheid voor een groep kinderen terwijl ze het vak nog aan het leren zijn. Het opleiden van zijinstromers in een traject waarin opleiding en praktijk goed zijn gestroomlijnd, om ze op die manier vitaal te behouden voor het onderwijs, is van wezenlijk belang.