Luchtvaarttechnologie wil weten of de zomercursus wiskunde effect heeft op de wiskundevaardigheden van studenten. Studenten die hebben deelgenomen aan de zomercursus hebben zowel voorafgaand aan de zomercursus, als direct na afloop van de zomercursus, een aantal wiskundeopgaven gemaakt en een algemene vragenlijst ingevuld. Een controlegroep die niet heeft deelgenomen aan de zomercursus heeft dezelfde wiskundeopgaven gemaakt en daarnaast ook een algemene vragenlijst ingevuld. In totaal hebben 93 studenten deelgenomen aan het onderzoek, waarvan 27 hebben deelgenomen aan de zomercursus en 66 niet hebben deelgenomen.
DOCUMENT
De opleiding Luchtvaarttechnologie wil weten of de zomercursus wiskunde effect heeft op de wiskundevaardigheden van studenten. Daartoe is in 2016 en 2017 onderzoek gedaan onder de deelnemers van de zomercursus. Ook is er een controlegroep samengesteld die niet heeft deelgenomen aan de zomercursus. Er was sprake van een significante interactie tussen deelname (wel/niet) aan de zomercursus en de meting (voormeting, nameting, wiskunde 1 en wiskunde 2). Dat wijst erop dat de zomercursus effect heeft gehad op de wiskundevaardigheden van studenten. Daarnaast lijkt deelname aan de zomercursus bij te dragen aan een hogere inschatting van de academische vaardigheden en vertrouwen te geven in de opleidingskeuze.
DOCUMENT
Er is onderzocht of studenten na deelname aan de zomercursus rekenen, taal en studievaardigheden van de opleidingen business studies, accountancy en bedrijfseconomie, beter presteren op reken- en taalopgaven in vergelijking tot hun prestaties voorafgaand aan de zomercursus én in vergelijking tot studenten die niet hebben deelgenomen aan de zomercursus. Studenten die hebben deelgenomen aan de zomercursus hebben voorafgaand aan de zomercursus een aantal reken- en taalopgaven gemaakt en een algemene vragenlijst ingevuld. Een controlegroep die niet heeft deelgenomen aan de zomercursus heeft een vergelijkbare algemene vragenlijst ingevuld. Daarnaast hebben alle studenten, zowel de deelnemers aan de zomercursus als de controlegroep, een diagnostische instaptoets voor taal en rekenen gemaakt bij de start van het studiejaar.
DOCUMENT
Zomercursussen worden in het hoger onderwijs ingezet om de aansluiting met de vooropleiding te verbeteren en aankomend studenten voor te bereiden op (het niveau van) de opleiding. Beoogd doel is dat studenten beter presteren in het eerste studiejaar, met name op specifieke (struikel)vakken, doordat de zomercursus kan bijdragen aan het wegwerken van deficiënties en het vergroten van het academisch zelfvertrouwen.
DOCUMENT
Onderzoeksposter gepresenteerd op EFYE 2018 en ORD 2018 Het Kick-Start College is een driedaagse zomercursus gericht op het binden en boeien van aankomende eerstejaars studenten, wat vervolgens zou kunnen leiden tot minder uitval in het eerste studiejaar. Onderzocht is of studenten na deelname, in vergelijking tot voorafgaand aan deelname, een hogere mate van binding ervaren. Daarnaast is onderzocht of studenten die deelnemen verschillen van studenten die niet deelnemen in onder andere motivatie en zelfvertrouwen.
DOCUMENT
De onderzoekslijn Studiesucces heeft verschillende onderzoeken gedaan naar zomercursussen bij Hogeschool Inholland. In deze poster staan de bevindingen van de onderzoeken die we uitvoerden voor de zomercursus Wiskunde bij de opleiding Luchtvaarttechnologie, de zomercursus Rekenen, Taal & Studievaardigheden bij de opleiding Finance & Control en het Kick-Start College van alle opleidingen op de locatie Rotterdam. De studenten waren tevreden en hun prestaties verbeterden daadwerkelijk.
DOCUMENT
Kick-Start College is a three-day pre-academic program (summer school) for prospective first year students of Inholland Rotterdam, University of Applied Sciences. The aim is to integrate students academically and socially, which could make the transition to higher education easier and eventually lead to lower dropout rates of students. Research has been conducted on both student experiences with the program as well as effects of the program. Method: pretest-posttest with academic-, social-, professional- and university integration1, self-esteem, motivation, evaluation.
DOCUMENT
Doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de summerschools van Inholland, waaronder op het gebied van omvang, doel, vormgeving en gepercipieerde effecten. Hierdoor zouden summerschools van elkaar kunnen leren en de eigen summerschool kunnen optimaliseren. Op basis van een semigestructureerd interview met vertegenwoordigers van de summerschools is een beschrijving van elke summerschool gemaakt. In deze rapportage worden de beschrijvingen weergegeven, met als doel anderen te inspireren en van elkaar te leren. De opzet en uitkomsten van het onderzoek worden weergegeven in het rapport van Knuiman en Kappe1 (2017). Daarin is ook een analyse van de beschrijvingen opgenomen.
DOCUMENT
Met betrekking tot het doel van de summerschools die aan het onderzoek hebben deelgenomen is een driedeling zichtbaar, op basis van twee ingrediënten, namelijk het wegwerken van deficiënties, het binden & boeien van studenten of een combinatie van beide. Over het algemeen wordt aangegeven dat de summerschool voor alle studenten is bedoeld. Een aantal summerschools geeft wel aan dat een bepaald type student mogelijk meer kan profiteren van de summerschool. Bij een aantal summerschools wordt bepaalde groepen studenten zodoende extra aangeraden om deel te nemen aan de summerschool.
DOCUMENT
First year students Aeronautical Engineering had the opportunity to enter a five days program to enhance their mathematical skills. The program had 55 participants. Our research questions were: What are the effects of participation in the summer school program on math skills? Do participants experience more motivation and academic self-esteem after participation? Do dropout rates differ between participating and non-participating students? Do participants differ from non-participating students in motivation or academic self-esteem? We presented the results at the European First Year Experience in Cork, Ireland.
DOCUMENT