Kinderen met een minder zware lichamelijke beperking boeken vooruitgang als drijfmiddelen actief worden afgebouwd. Zij vinden het in het begin spannend maar kunnen zich vrijer en meer zelfredzaam gaan voelen.Het afbouwen van drijfmiddelen is niet bevorderlijk voor kinderen met een zwaardere lichamelijke beperking. De vaardigheid gaat niet vooruit en de kinderen voelden zich minder veilig en zelfstandig dan met drijfmiddelen.Er moet per kind gekeken worden naar wat de mogelijkheden zijn van het kind. Zelfs voor kinderen met een vergelijkbare beperking kan het voor het ene kind wel werken om met minder drijfmiddelen te werken en voor het andere kind niet.Bij het verminderen of weglaten van drijfmiddelen is meer hulp van begeleiders/docenten nodig. Ondanks dat het weglaten van drijfmiddelen meer leerresultaat tot gevolg kan hebben mag dit niet ten koste gaan van de veiligheid.Spelenderwijs lesgeven en het zorgen voor succeservaringen zijn voor deze doelgroep extra belangrijk. De docent kan extra succes boeken door de lessen meer spelenderwijs in te richten.
Dit artikel ligt momenteel ter beoordeling bij een reviewer van het European Journal of Sport Sciences.
Alles is online, online is alles. Er valt niet te ontsnappen aan de invloed die van digitale technologie uitgaat. In een paar decennia zijn alle aspecten van het leven door het internet getransformeerd, van onderwijs tot werk, van vriendschap en liefde tot lijden en dood. Een grens tussen een 'echte' en een 'virtuele' wereld is al lang niet meer te trekken: het leven is door en door gemedialiseerd. Toch lijkt de 'digitale revolutie' zich haast geruistloos te hebben voltrokken; wie staat er nog bij stil?Miriam Rasch werd tegelijk met het internet volwassen. In deze essaybundel probeert ze te doorgronden hoe digitale ontwikkelingen ons hebben veranderd. Geïnspireerd door schrijvers en filosofen vraagt ze zich af wat het betekent om mens te zijn in een door data geregeerde wereld. Hoe vind je de weg in de uitgestrektheid van het internet, in een oneindige wereld die overweldigend en tegelijkertijd prachtig is?
Lichamelijke activiteiten waarbij het skelet wordt belast, zoals wandelen of hardlopen, hebben een positief effect op de botgezondheid. Activiteiten waarbij niet of nauwelijks belasting van het skelet plaatsvindt, zoals fietsen of zwemmen, worden vaker in verband gebracht met een verminderde botgezondheid. Dit is met name een probleem voor (prof-)wielrenners, waarbij lange dagen op de fiets worden doorgebracht. Alarmerend is het feit dat de meerderheid van de profwielrenners te maken heeft met broze botten (osteopenie of osteoporose). Broze botten verhogen het risico op botbreuken. Dat is niet alleen zorgwekkend tijdens de actieve wielercarrière, maar vooral ook daarna. Een lage botdichtheid op jonge leeftijd verhoogt de kans op osteoporose en botbreuken in het latere leven. De vraag vanuit de beroepspraktijk is hoe de botgezondheid van (jonge) wielrenners verbeterd kan worden. Ondanks dat verschillende bewegings- en voedingsinterventies effectief zijn bevonden bij ouderen, is het niet bekend of zulke interventies ook effectief kunnen zijn voor (jonge) wielrenners. Bovendien moet een interventie inpasbaar zijn in het dagelijkse leven van (prof-)wielrenners en niet interfereren met de reguliere trainingsarbeid. Een veelbelovende strategie die aan deze eisen voldoet zijn korte dagelijkse springsessies gecombineerd met collageensuppletie. In dit innovatief pilotonderzoek zullen we testen of deze strategie daadwerkelijk een positief effect heeft op het botmetabolisme. Vervolgens kan de strategie geïmplementeerd worden binnen het profwielrennen, waarbij ook de botgezondheid op langere termijn onderzocht kan worden. Het project wordt uitgevoerd door de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, in samenwerking met wierlerteams Jumbo-Visma en Parkhotel Valkenburg (profploegen), KNWU (wielerunie), Niche4Health (collageensupplementen), en Universiteit Maastricht (wetenschappelijke input en bloedanalyse).
Niet alle kinderen vinden zwemmen leuk. Nijlpaard Jip werd gemaakt door Sportfondsen Groep als mascotte in zwembaden, om kinderen te helpen bij hun zwemles. Wij keken hoe we Jip met charactermarketing nog interessanter konden maken voor kinderen.Doel Leren zwemmen is voor kinderen heel belangrijk. De Sportfondsen Groep wilde met het personage Jip (een nijlpaard dat leert zwemmen) zwemlessen leuker maken, maar wist niet hoe. “Jip leefde helemaal niet”, constateerde Simone de Droog, onderzoeker bij het lectoraat Human Experience & Media Design en expert in charactermarketing. “Hij was te groot en te oud, bijna een soort docent. Daardoor konden jonge kinderen niet aan hem relateren. Met dit onderzoek kijken we hoe we Jip kunnen verbeteren. De bedoeling is dat de mascotte kinderen nog meer stimuleert om het water in te duiken. Resultaten Samen met een aantal teams van circa twintig studenten Digitale Media en Communicatie bedacht Simone de Droog een nieuwe Jip: kleiner, slanker, jonger en zachter. Zwembaden betrekken hun leerlingen met multimediale storytelling nu effectiever bij Jip, wie zijn vriendjes zijn, wat hij graag doet én wat hij durft. De Droog: “Er kwam een prentenboek, een Jip-knuffel, een Jip-tas en een Jip-handdoek." De Sportfondsen Groep heeft de contractopdracht voor 2018 verlengd: studenten werken aan zwembandjes met een NFC-chip. Aan het eind van de zwemles mogen de zwemmers aan een levensgrote Jip een high-five geven; het bandje maakt contact met de sensor in Jips hand en dat levert punten op. Met deze punten kunnen kinderen vervolgens filmpjes, spelletjes en meer in de Jip-app openen. Met de aangepaste Jip blijft zwemmen leuk, en kan de zwemvoortgang digitaal gevolgd en gestimuleerd worden. Sportfondsen Groep wil deze app en de zwembandjes met chip graag gaan ontwikkelen. Looptijd 01 januari 2016 - 31 december 2021 Aanpak Studenten Digitale Media en Communicatie volgden colleges over charactermarketing. Ook leerden ze hoe je onderzoek doet bij (zeer) jonge doelgroepen. MKB Game Changers De oplossingen die we bedachten, waarin we data verzamelen over de zwemvoortgang, sluit perfect aan bij Crossmedialab’s grote onderzoeksproject 'MKB Game changers'. Daarin gebruiken we data om zorggames te verbeteren, gedrag positief te beïnvloeden en door spelelementen de gebruiker meer te betrekken.
In het asielzoekerscentrum (AZC) in Leersum wonen zo’n 600 mensen. In het najaar van 2022 is er een nieuwe medewerker aangenomen die onder andere als taak heeft sportactiviteiten op te zetten. Met dit project borduren we voort op en verbreden we het Living Lab gemeente Utrechtse Heuvelrug, dat zich richtte op (kwetsbare) volwassenen met een inactieve leefstijl.