Project

Top-up Play Fit (PRO-1-040)

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Het Top-up traject is gebruikt om een onderbelicht onderwerp uit het eerdere Play Fit project verder uit te werken; namelijk swimgames. De aandacht voor innovatie in het zwembad neemt toe, echter de meeste partijen blijven handelingsverlegen. De relevantie van swimgames is groot omdat Nederland in toenemende mate de gevolgen ondervindt van het schrappen van schoolzwemmen uit het curriculum van het basisonderwijs. Op de middelbare scholen, zoals het VMBO, zijn er nog maar weinig scholieren die zwemvaardig zijn. Jongeren zijn moeilijk tot een zwembadbezoek te motiveren als een zwembad minder aansluit bij hun belevingswereld.
Er zijn onder Play Fit een aantal verkennende initiatieven geweest, zoals game jams in het zwembad om hier aandacht aan te schenken en de bevindingen uit de school te kunnen generaliseren. Omdat het zwembad niet de primaire focus had in het eerdere, heeft het Top-up traject zich juist wel op deze activiteit gefocust.
Binnen dit traject hebben studenten verschillende uitingsvormen gecreëerd, zoals ebooks, campagnes en websitevoorstellen om swimgames meer en beter onder de aandacht te brengen. De swimgames kennen een groot portfolio, dat gefragmenteerd over diverse platforms zwermt (onder meer youtube en flickr). De inzichten uit de diverse projecten en het brede portfolio zijn nu netjes gebundeld en makkelijk te verspreiden. Daarnaast is het project uitgegroeid tot een eigen organisatie, een initiatief van 3 bedrijven (lapp, napalmtree en ideebrouwerij: http://swimgames.nl/nl/over-ons/), allen tijdens de oprichting werkzaam in onderzoek en onderwijs binnen Fontys. In diverse studentenprojecten zijn de spellen die hier aangeboden worden verkend en verfijnd tot wat ze nu zijn, werkend in een installatie.
In het onderwijs zijn de game-mechanics verder verkend en deze worden nu ook in het onderwijs toegepast. De casussen uit het swimgames initiatief zijn duidelijke voorbeelden van hoe mensen ongedwongen kunnen spelen (open-ended play, in tegenstelling tot de sterk taakgerichte spellen zoals alomtegenwoordig bijvoorbeeld candy crush). De resultaten van de swimgames zijn beschreven in een conferentie artikel, waarvan de publicatie nog geaccepteerd moet worden.


Description

Top-Up is nodig om een onderbelicht onderwerp uit het project Play Fit verder uit te werken in een ebook en zodoende toegankelijk te maken voor onderwijs en bedrijfsleven. Het gaat hierbij om het onderwerp Swimgames. De aandacht voor innovatie in het zwembad neemt toe, maar toch blijven de meeste partijen handelingsverlegen. De aggregatie van de resultaten willen we ook gebruiken om een nieuw projectvoorstel met het MKB in te dienen om zo onderzoek in het HBO te gebruiken om het onderzoek naar meer en veilig zwemmen te stimuleren.
Play Fit was bedoeld om VMBO scholieren in de context van een school meer aan het bewegen te krijgen. Een deel hiervan is al gevat in ebooks (http://www.playfitproject.nl/ebooks/), maar van swimgames nog niet.
Een apart onderdeel in het curriculum is schoolzwemmen. Er zijn onder Play Fit een paar verkennende initiatieven geweest, zoals game jams in het zwembad om hier aandacht aan te schenken en de bevindingen uit de school te kunnen generaliseren. De swimgames adresseren een belangrijk onderdeel in het activeren van de Nederlandse jeugd: Jongeren zijn moeilijk tot een zwembadbezoek te motiveren als een zwembad minder aansluit bij hun belevingswereld. Voor de regionale zwembaden heeft het wegblijven van deze groep impact op het sluitend krijgen van de exploitatie. Daarmee komen andere functies (regionale ontmoetingsplaats, sportlocatie) en doelgroepen (kinderen die leren zwemmen, ouderen die gezond fit willen blijven, verenigingen) onder druk te staan. Dat beeld wordt bevestigd door de zwembadbranche. Zwembad exploitanten zoals OptiSport (OS) en Sportfondsen B.V. (SF) geven aan dat met name de jeugd van 12 tot 22 jaar wegblijft: “Na de basisschool komen ze steeds minder in het zwembad, om pas terug te komen als ze zelf kinderen hebben”. Voor Center Parcs N.V. (CP) is de “Aqua Mundo” de spil in het aanbod, “de vakantie dichtbij voor de hele familie”. Jongeren vinden de Aqua Mundo minder interessant, waardoor de keuze voor de Aqua Mundo en CP als vakantie bestemming vaker ter discussie wordt gesteld in een gezin.
Behalve deze activerende functie heeft de afname in zwemvaardigheid tot gevolg dat in Nederland het aantal gevallen van verdrinking stijgt, op dit moment enkele duizenden per jaar. In juli 2014 zijn hier Kamervragen over gesteld. De minister van VWS wijst voor de oorzaak naar de afgenomen vaardigheid van de zwemmers door verminderd zwembadbezoek. Het ligt niet aan de verminderde ondersteuning in het zwemonderwijs, 94% van de kinderen haalt nog altijd minstens één zwemdiploma. Voor de afname in zwemvaardigheid wijst de minister naar de ouders, zij moeten hun kroost (met name de jeugd) naar het zwembad brengen.
Zo bezien zijn de bevindingen uit dit PlayFit onderdeel, een belangrijke bijdrage aan de aan het activeren van de samenleving voor meer vormen, aantrekkelijke en veilige vormen van beweging. De Top-Up financiering is nodig om ook dit onderdeel verder uit te kunnen werken.



© 2024 SURF