Hoe doe je dat, zwerfjongeren helpen een netwerk op te bouwen? Deze vraag staat centraal in dit boek, dat is voortgekomen uit gesprekken in het werkveld en is uitgewerkt met twee instellingen die begeleiding bieden aan zwerfjongeren. Het boek concentreert zich op het uitproberen en evalueren van instrumenten die kunnen helpen om het netwerk samen met jongeren in kaart te brengen, oude contacten te herstellen en nieuwe relaties aan te gaan. Relaties die in de toekomst sociale, emotionele en praktische steun kunnen geven.
LINK
Artikel in tijdschrift SoziO over de resultaten van het programma dat het lectoraat Leefwerelden van Jeugd samen met praktijkinstellingen in Den Haag en Rotterdam uitvoerde. Doel van het programma was de begeleidingsmethodiek van zwerfjongeren te verbeteren. Hoe kunnen werkers systematisch aandacht besteden aan het leggen, betrekken en versterken van de sociale contacten van de jongeren, zodat ze er na de begeleiding niet weer alleen voor staan? Resultaat: voorbeelden, tips en tools hoe dat te doen.
DOCUMENT
Voor u ligt het rapport over de situatie in Nederland op het gebied van jeugd, zwerfjongeren en alleenstaande minderjarige vreemdelingen. Het rapport beschrijft risicofactoren voor kinderen en jongeren in relatie tot sociale uitsluiting en dak- en thuisloosheid. Dit rapport is het eerste onderdeel van het internationaal vergelijkend onderzoek ‘Combating Youth Homelessness’. MOVISIE voert dit driejarig onderzoek uit in opdracht van de Europese Unie. De samenwerkingspartners zijn drie universiteiten in: Engeland, Tsjechië en Portugal. De doelstellingen van ‘Combating Youth Homelessness’ luiden als volgt: 1. Het verkrijgen van inzicht in de levensloop van verschillende subgroepen zwerfjongeren in verschillende nationale contexten; 2. Het ontwikkelen van concepten op het gebied van risicofactoren en sociale uitsluiting in relatie tot de ervaring van zwerfjongeren zelf en de mogelijkheden voor re-integratie; 3. Het testen hoe verschillende methodieken bijdragen aan het re-integratieproces van jongeren in de samenleving; 4. Het onderzoeken van de relatie tussen jongeren, betrokken volwassenen, casemanagers, jongerenmentoren en familieleden ten opzichte van de opbrengst van de hulpverlening in de vier landen.
DOCUMENT
Eind 2012 is Kwintes in Almere begonnen met het voorbereiden van een crisisnachtopvang in zelfbeheer door voormalige zwerfjongeren voor zwerfjongeren. Het opzetten van de nachtopvang was de directe aanleiding voor Kwintes om de Hogeschool van Amsterdam te laten onderzoeken hoe de betrokkenen in de praktijk vormgeven aan nachtopvang in zelfbeheer. Het doel van het onderzoek is om de praktijk van zelfbeheer te beschrijven en te verstevigen. Dit onderzoeksverslag beschrijft de resultaten van dit onderzoek. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoekers van Eropaf! & Co. U.A. en de Hogeschool van Amsterdam.
DOCUMENT
De hoofdstukken zijn opgebouwd aan de hand van de stappen in het onderzoeksproces. Hoofdstuk 1 schetst wat het participatieve gedeelte van Combating Youth Homelessness inhield en wat het moet opleveren voor het onderzoek en de medeonderzoekers zelf. In hoofdstuk 2 wordt de voorbereiding, werving en selectie van de medeonderzoekers beschreven. De medeonderzoekers kregen een vierdaagse training, deze wordt in hoofdstuk 3 behandeld. Hoofdstuk 4 beschrijft de ervaringen tijdens de interviewperiode. In hoofdstuk 5 komt de evaluatie en afronding aan bod. Tenslotte worden in hoofdstuk 6 conclusies en aanbevelingen gepresenteerd. Bij elke fase van het onderzoeksproces staan tips om de participatie van medeonderzoekers te organiseren. Elk hoofdstuk sluit af met een overzicht van de materialen per onderzoeksfase. Deze materialen voor het trainen, begeleiden en evalueren van de training en veldwerkperiode zijn beschikbaar op de website www.movisie.nl/maatschappelijkeopvang
DOCUMENT
Full text via link naar researchgate. Hoofdstuk 11 in Caleidoscoop van sociaal-werkonderzoek, een sociaal wetenschappelijke benadering. 1. Inleiding 2. De ontwikkeling van een opgelegde praktijk in het Verenigd Koninkrijk 3. Ervaringsdeskundigen als tandempartners in een opleidingsmodule 4. Zwerfjongeren als medeonderzoekers op pad met studenten Sociaal Werk in Utrecht 5. Conclusie
DOCUMENT
Dit boekje is bedoeld voor Hogescholen die aan de slag willen met dubbelparticipatief onderzoek. Door onze ervaringen te delen en handvatten te geven, hopen we docenten én studenten te inspireren. In hoofdstuk 1 beschrijven we wat we wilden bereiken en hoe we het pilotonderzoek in grote lijnen hebben opgezet. Dit hoofdstuk is interessant voor zowel docenten als studenten. In hoofdstuk 2 bespreken we verschillende vormen van participatief onderzoek en de mogelijke inbreng van studenten en medeonderzoekers. Hoofdstuk 3 gaat over kansen en risico’s van dubbelparticipatief onderzoek. We beschrijven hoe wij daar mee om zijn gegaan en hoe dat in de praktijk heeft uitgepakt. Deze twee hoofdstukken zijn vooral bedoeld als achtergrondinformatie voor docenten die dubbelparticipa-tief onderzoek willen opzetten. Hoofdstuk 4, tenslotte, is een praktische handleiding voor docenten en studenten: met stappenplannen, tips en adviezen.
DOCUMENT
Beleidsmakers en politici waren rond de eeuwwisseling, net als nu, verrast over de toename van het aantal daklozen. Destijds kwam er een landelijk plan van aanpak dat leidde tot een tijdelijke daling van het daklozenaantal. Nu gaan de alarmbellen opnieuw af; het aantal daklozen blijkt te zijn verdubbeld. Daarom een pleidooi voor een andere definitie en een classificatiesysteem om het aantal daklozen minutieus in kaart te brengen en in beeld te houden. Dat zou het fundament kunnen zijn voor een duurzame oplossing van dakloosheid.
DOCUMENT
Signalen uit het veld van de (jeugd)reclassering wijzen er op dat bij jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) en reclasseringscontact huisvesting één van de leefgebieden is waarop zich problemen voordoen. (Jeugd)reclasseringswerkers geven daarbij aan dat het ontbreken van een eigen woonplek jongeren met een LVB extra kwetsbaar en beinvloedbaar maakt, wat leidt tot een verhoogde kans op recidive. Ook geven werkers aan dat veel hulpverleningsinstanties niet goed in staat zijn om voor deze specifieke doelgroep een hulpverleningstraject gericht op passende huisvesting in te zetten. Deze signalen uit het werkveld hebben er toe geleid dat de William Schrikker Groep Jeugdreclassering (WSG-JR) en het Leger des Heils Jeugdzorg & Reclassering (LJ&R) de Hogeschool Leiden en de Hogeschool Utrecht hebben gevraagd om een probleemverkenning uit te voeren naar huisvestingsproblematiek bij jongeren met een LVB en reclasseringscontact
DOCUMENT