redactie

Je kunt niet zonder praktijkpartners | Hoe koppel je studenten en praktijk?

Een learning community kan niet zonder praktijkpartners. Zij komen met de vraagstukken én zijn de eindgebruikers van de oplossingen die volgen uit het onderzoek door de studenten. En het woord zegt het al: geen ‘community’ zonder meerdere partijen. Rosalie Neuvel kan er alles over vertellen. Ze werkt bij Buurtcampus Zuidoost in Amsterdam en koppelt praktijkpartners aan studenten. Ze deelt haar ervaringen.


  • Wie: Rosalie Neuvel
  • Wat: projectmanager en coördinator ‘Vitaliteit in de wijk’
  • Waar: Buurtcampus Zuidoost, Amsterdam

Hoe werkt een learning community in de praktijk? Projectmanager Rosalie Neuvel werkt in Buurtcampus Zuidoost in Amsterdam. Ze vertelt over haar ervaringen in het living lab in de wijk, over het belang van praktijkpartners, en legt uit hoe vraagstukken tot stand komen en hoe ze partijen aan elkaar koppelt.

Matchmaking is de uitdaging

Rosalie: “Een initiatief komt vaak vanuit onze partners. Ze hebben een vraagstuk waarnaar ze onderzoek willen laten doen. Dan ga ik kijken of ik daaraan studenten kan koppelen. Het behartigen van alle belangen brengt uitdaging in mijn werk. Soms heeft een partner morgen studenten nodig, maar hebben de studenten die dag vrij of zien zij weinig meerwaarde in het project. Daarom werk ik veel aan verwachtingsmanagement. Ik ga het gesprek aan met partners en zet de concrete vragen uit bij studenten. Die kunnen dan kiezen waarmee ze aan de slag willen.” In contact blijven is belangrijk. Rosalie: “Ik kan niet garanderen dat een onderwerp wordt opgepakt. Daarom werk ik er hard aan om de behoeftes van partners op elkaar te laten aansluiten – als een soort matchmaker, zou je kunnen zeggen, want ik kijk waar de match zit en dan ontstaat vaak een mooie samenwerking.”

Een diversiteit aan partners

Buurtcampus Zuidoost is een samenwerking tussen de Hogeschool van Amsterdam en de openbare bibliotheek van Amsterdam. “We zitten in hun locaties en dat maakt de bibliotheek een belangrijke partner voor ons.” Er zijn drie locaties, waaronder die in Zuidoost, waar Rosalie werkt. Rosalie: “De locatie is ook bewust gekozen. We zitten in de bibliotheek, omdat mensen daar al samenkomen om te leren, te delen en elkaar te ontmoeten. Zo zit je met je learning community al in een bestaande plek in de wijk. Dan ben je dichter bij de mensen en hoor je zoveel meer. Daaruit ontstaan weer mooie vraagstukken en interessante informatie.” Maar ook binnen de Hogeschool van Amsterdam, waarvoor Rosalie werkt, is ze constant op zoek naar nieuwe samenwerkingen. “De hogeschool is zo groot en collega’s zijn ook samenwerkingspartners. Zeker als we een opdracht uitzetten, ontstaan hier mooie verbindingen: met opleidingen, docenten, studenten en natuurlijk de praktijkpartners, bijvoorbeeld met bewonersinitiatieven, de gemeente en buurtteams.”

De voordelen voor praktijkpartners

Rosalie vertelt: “Praktijkpartners halen er veel voordeel uit. Studenten die aan het onderzoek meewerken, kunnen zomaar toekomstige collega’s zijn; in ieder geval bouwt het onderzoek aan een netwerk van professionals in de werkveld. Maar de belangrijkste reden dat praktijkpartners meedoen aan het onderzoek is deze: ze hebben vaak te weinig tijd en ruimte om het zelf uit te voeren of voldoende de diepte in te gaan, terwijl het vraagstuk dat wel nodig heeft. Dan is het ideaal dat een groep studenten dat samen met hen oppakt.”


Vraag! Help je mee?
Ben je bekend met learning communities? Of is het helemaal nieuw voor jou? Misschien ben je er al onderdeel van of leg je momenteel de basis om er mee aan de slag te gaan. Wij zijn als Publinova redactie nieuwsgierig, deel hieronder je ervaringen en je vragen. Wellicht kun je er anderen mee inspireren. Ben je bekend met learning communities? Of is het helemaal nieuw voor jou? Misschien ben je er al onderdeel van of leg je momenteel de basis om er mee aan de slag te gaan. Wij zijn als Publinova redactie nieuwsgierig, deel hieronder je ervaringen en je vragen. Wellicht kun je er anderen mee inspireren.

partij

Hogeschool van Amsterdam

Hogeschool

Hogeschool van Amsterdam
persoon

Rosalie Neuvel

Projectmanager Buurtcampus Zuidoost

Rosalie Neuvel

Projecten

    project

    GROZUtrecht: regionale samenwerking om vitaliteit en gezondheid van inwoners te verbeteren

    GROZUtrecht is de start van een unieke regionale samenwerking waarbij zorginnovaties en lokale gemeenschapskracht worden gebundeld. Met actieve bewoners, ondernemers en professionals werken we aan gezondheid – altijd vanuit geëxpliciteerde behoeften en in de eigen leefomgeving. Partners ondersteunen nieuwe lokale inclusieve samenwerkingsverbanden in de wijken.Doel Het doel is het op zichtbare, resultaatgerichte en duurzame wijze in gang zetten van de kanteling van zorg naar gezondheid door: Het laagdrempelig organiseren van een integraal en passend leefstijlarrangement voor bewoners en ondernemers met een actieve betrokkenheid en bijdrage vanuit de gemeenschap. Structurele deelname van kennispartners voor onderwijs, onderzoek aan en regionale facilitering van een sociale wijkinfrastructuur door een (gebieds)gerichte inzet en afspraken. Het positioneren en inrichten van een regionale leer- en kennisomgeving. Resultaten In het project werken we aan nieuwe activiteiten rond de thema’s ‘Leefstijl in de buurt’, ‘Zorg voor Elkaar’, en ‘Vitaliteitsnetwerk in de wijk’. Dit wordt ondersteund door digitale wijkportalen, die inzichtelijk en toegankelijk maken welke digitale toepassingen er in de wijk aanwezig te zijn. Door de sterke bewonersparticipatie kijken we daarbij ook naar nieuwe buurtbanen – betaald en onbetaald – voor meer sociale cohesie en digitale ondersteuning. Looptijd 01 juni 2021 - 01 juli 2023 Aanpak We leren van elkaar rondom vijf thema’s, ook wel bouwstenen genoemd. Deze leggen de fundering voor een succesvol samenwerkingsverband. Voor elke bouwsteen is er binnen deze regionale coalitie een trekker benoemd: Bekostiging: SAMEN030 Data/ICT: UMC Utrecht/PAZIO Lerend Vermogen: Hogeschool Utrecht Monitoring: kennisplatform Utrecht Sociaal Samenwerking: Raedelijn   Cofinanciering  Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport financiert dit project. 

    Afgerond

Producten

    product

    Evaluating living labs?

    Living labs are complex multi-stakeholder collaborations that often employ a usercentred and design-driven methodology to foster innovation. Conventional management tools fall short in evaluating them. However, some methods and tools dedicated to living labs' special characteristics and goals have already been developed. Most of them are still in their testing phase. Those tools are not easily accessible and can only be found in extensive research reports, which are difficult to dissect. Therefore, this paper reviews seven evaluation methods and tools specially developed for living labs. Each section of this paper is structured in the following manner: tool’s introduction (1), who uses the tool (2), and how it should be used (3). While the first set of tools, namely “ENoLL 20 Indicators”, “SISCODE Self-assessment”, and “SCIROCCO Exchange Tool” assess a living lab as an organisation and are diving deeper into the organisational activities and the complex context, the second set of methods and tools, “FormIT” and “Living Lab Markers”, evaluate living labs’ methodologies: the process they use to come to innovations. The paper's final section presents “CheRRIes Monitoring and Evaluation Tool” and “TALIA Indicator for Benchmarking Service for Regions”, which assess the regional impact made by living labs. As every living lab is different regarding its maturity (as an organisation and in its methodology) and the scope of impact it wants to make, the most crucial decision when evaluating is to determine the focus of the assessment. This overview allows for a first orientation on worked-out methods and on possible indicators to use. It also concludes that the existing tools are quite managerial in their method and aesthetics and calls for designers and social scientists to develop more playful, engaging and (possibly) learning-oriented tools to evaluate living labs in the future. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/overdiek12345/ https://www.linkedin.com/in/mari-genova-17a727196/?originalSubdomain=nl

    PDF

    Evaluating living labs?


Publicatiedatum