To mark the 50th year of FAECF, the European Federation of the National Window and Curtain Walling Manufacturers ' Association, this paper looks back at the development of the façade with a focus on curtain walling and asks: "Is there anything new under the sun?" While on the face of it, the building skin has performed the same functions for the last 50 years and beyond, we show that it is the detailing and implementation of the builiding envelope, along with our ability to integrate energy efficiency, occupant comfort and sustainability, with the aid of computer modelling, modern manufacturing techniques and improvement materials, that sets the modern façade apart from those in the past. As we look to the next 50 years, we can only expect innovation to accelerate. We can anticipate greater control of the indoor environment and more intelligent structures: structures that can share data and sense and adapt to the external conditions and occupant requirements. We will also see an increased emphasis on the cirucular economy and the use of robotics for manufacture and installation, presenting opportunities and threats for our members.
MULTIFILE
The adaptivity of façades is increasingly recognized as an important functional feature to be integrated with the state-of–the-art building technology. The aim is thereby to control its reversible system states in real-time to adapt to current indoor and outdoor conditions. Concepts reported elsewhere integrate two or more functions related to structural integrity, ventilation, heating and cooling, solar protection, as well as energy generation and storage. Although advantages are perceived obvious, the number of realized case studies remains limited. Triggered by this observation, the authors of this contribution report research findings from a literature study and interviews with stakeholders in the field, including contractors, building consultants and architects. The three key-findings suggest that (1) the functions daylighting and energy generation/storage are most commonly integrated into façades or façade components characterized as being adaptive, (2) interviewees are divided on the implementation potential of most of the designs/concepts and (3) the aesthetics of the design, (investment) costs, durability and required maintenance are critical for a widespread market uptake. Herewith, this paper contributes new knowledge to the discussion related to finding the right level of system integration in building technology.
MULTIFILE
This publication is a report of the summer research School symbiocene, which took place at Zeeburgereiland amsterdam between the 28th and 30th of june 2023. This summer research school is anInitiative of an kramer, action researcher of the Symbiocene, in collaboration with Inholland University of applied sciences and sluislab, social Impact island.
DOCUMENT
Nieuw lesmateriaal sociale informatiekunde ontwikkeld.
DOCUMENT
De getallen liegen er niet om: ongeveer een kwart van de Nederlanders heeft beperkte gezondheidsvaardigheden. Dat houdt in dat deze mensen moeite hebben om medische informatie te vinden, te begrijpen en toe te passen. De gevolgen zijn groot: meer ziekenhuisopnames, een slechtere algemene gezondheid en zelfs een hogere mortaliteit. Toch staan we er in de spreekkamer niet vaak bij stil. Wat is onze blinde vlek en wat kunnen we eraan doen?
DOCUMENT
Het Protocol ERWD1 verscheen in 2011 als het Protocol voor het basisonderwijs, het speciaal basis-onderwijs en het speciaal onderwijs (Van Groene, Borghouts & Janssen, 2011). De ingezette lijn van ERWD1 is doorgetrokken naar het voortgezet onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs in ERWD2 en naar het middelbaar beroepsonderwijs in een afzonderlijke publicatie ERWD3 (Van Groenestijn, Van Dijken & Janson, 2012). ERWD2 en ERWD3 verschijnen tegelijkertijd. De uitgangspunten en de uitwerking van de drie protocollen sluiten geheel op elkaar aan. De lijn van ERWD start in het primair onderwijs. Hier heet het vak waar het gaat om ‘rekenen/wiskunde’. Dit verklaart de letters RW in de naam. De afkorting ERWD blijkt inmiddels al helemaal ingeburgerd. Daarom is deze benaming gehandhaafd, hoewel dit in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs alleen met het woord ‘rekenen’wordt aangeduid. De inhoud van ‘rekenen’dekt echter dezelfde rekenwiskundige domeinen als ‘rekenen/wiskunde’in het primair onderwijs.
DOCUMENT
Het Protocol ERWD1 verscheen in 2011 als het Protocol voor het basisonderwijs, het speciaal basis-onderwijs en het speciaal onderwijs (Van Groene, Borghouts & Janssen, 2011). De ingezette lijn van ERWD1 is doorgetrokken naar het voortgezet onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs in ERWD2 en naar het middelbaar beroepsonderwijs in een afzonderlijke publicatie ERWD3 (Van Groenestijn, Van Dijken & Janson, 2012). ERWD2 en ERWD3 verschijnen tegelijkertijd. De uitgangspunten en de uitwerking van de drie protocollen sluiten geheel op elkaar aan. De lijn van ERWD start in het primair onderwijs. Hier heet het vak waar het gaat om ‘rekenen/wiskunde’. Dit verklaart de letters RW in de naam. De afkorting ERWD blijkt inmiddels al helemaal ingeburgerd. Daarom is deze benaming gehandhaafd, hoewel dit in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs alleen met het woord ‘rekenen’wordt aangeduid. De inhoud van ‘rekenen’dekt echter dezelfde rekenwiskundige domeinen als ‘rekenen/wiskunde’in het primair onderwijs.
DOCUMENT
Het Protocol ERWD1 verscheen in 2011 als het Protocol voor het basisonderwijs, het speciaal basis-onderwijs en het speciaal onderwijs (Van Groene, Borghouts & Janssen, 2011). De ingezette lijn van ERWD1 is doorgetrokken naar het voortgezet onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs in ERWD2 en naar het middelbaar beroepsonderwijs in een afzonderlijke publicatie ERWD3 (Van Groenestijn, Van Dijken & Janson, 2012). ERWD2 en ERWD3 verschijnen tegelijkertijd. De uitgangspunten en de uitwerking van de drie protocollen sluiten geheel op elkaar aan. De lijn van ERWD start in het primair onderwijs. Hier heet het vak waar het gaat om ‘rekenen/wiskunde’. Dit verklaart de letters RW in de naam. De afkorting ERWD blijkt inmiddels al helemaal ingeburgerd. Daarom is deze benaming gehandhaafd, hoewel dit in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs alleen met het woord ‘rekenen’wordt aangeduid. De inhoud van ‘rekenen’dekt echter dezelfde rekenwiskundige domeinen als ‘rekenen/wiskunde’in het primair onderwijs.
DOCUMENT