Generatieve AI biedt inmiddels meer dan alleen gemak of efficiëntie: ze kan ook een betekenisvolle rol spelen in het leerproces zelf. Om docenten te helpen zich hierin te oriënteren, schreven we een korte publicatie in onze serie In 7 minuten bijgepraat over…In deze editie: Leren met conversational AI – AI als persona. Over wat er gebeurt wanneer studenten echt in gesprek gaan met AI, welke onderwijskundige theorie daaraan ten grondslag ligt, en wat dit vraagt van docenten en opleidingen.
DOCUMENT
Artikel in Memorad: Kunstmatige Intelligentie (Artificial Intelligence of kortweg AI) heeft de laatste jaren de radiologiewereld ingrijpend veranderd. Ook het werk van Medische Beeldvormings - en Bestralingsdeskundigen (MBB'ers) verandert hierdoor sterk.
MULTIFILE
poster voor de EuSoMII Annual Meeting in Pisa, Italië in oktober 2023. PURPOSE & LEARNING OBJECTIVE Artificial Intelligence (AI) technologies are gaining popularity for their ability to autonomously perform tasks and mimic human reasoning [1, 2]. Especially within the medical industry, the implementation of AI solutions has seen an increasing pace [3]. However, the field of radiology is not yet transformed with the promised value of AI, as knowledge on the effective use and implementation of AI is falling behind due to a number of causes: 1) Reactive/passive modes of learning are dominant 2) Existing developments are fragmented 3) Lack of expertise and differing perspectives 4) Lack of effective learning space Learning communities can help overcome these problems and address the complexities that come with human-technology configurations [4]. As the impact of a technology is dependent on its social management and implementation processes [5], our research question then becomes: How do we design, configure, and manage a Learning Community to maximize the impact of AI solutions in medicine?
DOCUMENT
Vandaag de dag loopt de discussie over AI hoog op: wat betekent AI voor verschillende beroepen? Welke competenties zijn straks wellicht niet meer relevant en welke juist des te meer? En wat betekent AI voor het onderwijs? Hoog tijd dus om in het onderwijs aandacht te besteden aan het versterken van AI-geletterdheid. Ofwel de competenties die nodig zijn om AI-technologieën kritisch te kunnen evalueren, er effectief mee te kunnen communiceren en mee samen te werken, zowel thuis als op de werkplek, zodat studenten klaar zijn voor een wereld vol AI Antwoord op deze en andere vragen vind je in deze publicatie van het lectoraat Teaching, Learning & Technology zodat je in zeven minuten weer bent bijgepraat over AI geletterdheid. # AI-geletterdheid #teachinglearningandtechnology #inholland
DOCUMENT
Het is alom bekend dat de technologie de zorg steeds meer inhaalt en dwingt tot innoveren. Dankzij slimme technologieën kunnen mensen langer thuis blijven wonen. Efficiëntieslagen maken het makkelijker om nauwkeurig te werken. In de radiologie levert artificial intelligence (AI, kunstmatige intelligentie) daaraan een grote bijdrage.
DOCUMENT
In deze keynote verken ik de balans tussen menselijke expertise en AI: leidt AI tot cognitieve luiheid? En wat zegt de wetenschap hierover? Hoe zet je AI in zonder je vakmanschap te verliezen? Wat gebeurt er als je te veel uit handen geeft aan tools? En wanneer gebruik je technologie juist om beter te worden in je werk?
YOUTUBE
De opkomst van Chat GPT laat zien hoe AI ingrijpt in ons dagelijks leven en het onderwijs. Maar AI is meer dan Chat GPT: van zoekmachines tot de gezichtsherkenning in je telefoon: data en algoritmes veranderen de levens van onze studenten en hun toekomstige werkveld. Wat betekent dit voor de opleidingen in het HBO waar voor wij werken? Voor de inspiratie-sessie De maatschappelijke impact van AI tijdens het HU Onderwijsfestival 2023 hebben wij onze collega’s uitgenodigd om samen met ons mee te denken over de recente AI-ontwikkelingen. We keken niet alleen naar de technologie, maar juist ook naar de maatschappelijke impact en wat de kansen en bedreigingen van AI zijn voor een open, rechtvaardige en duurzame samenleving. Het gesprek voerde we met onze collega’s (zowel docenten als medewerkers van de diensten) aan de hand van drie casussen met. De verzamelde resultaten en inzichten van deze gesprekken zijn samengebracht op een speciaal ontwikkelde poster voor de workshop (zie figuur 1). We hebben deze inzichten gebundeld en hieronder zijn ze te lezen.
DOCUMENT
De zorgsector wordt in toenemende mate geconfronteerd met uitdagingen als gevolg van groeiende vraag (o.a. door vergrijzing en complexiteit van zorg) en afnemend aanbod van zorgverleners (o.a. door personeelstekorten). Kunstmatige Intelligentie (AI) wordt als mogelijke oplossing gezien, maar wordt vaak vanuit een technologisch perspectief benaderd. Dit artikel kiest een mensgerichte benadering en bestudeert hoe zorgmedewerkers het werken met AI ervaren. Dit is belangrijk omdat zij uiteindelijk met deze applicaties moeten werken om de uitdagingen in de zorg het hoofd te bieden. Op basis van 21 semigestructureerde interviews met zorgmedewerkers die AI hebben gebruikt, beschrijven we de werkervaringen met AI. Met behulp van het AMO-raamwerk - wat staat voor abilities, motivation en opportunities - laten we zien dat AI een impact heeft op het werk van zorgmedewerkers. Het gebruik van AI vereist nieuwe competenties en de overtuiging dat AI de zorg kan verbeteren. Daarbij is er een noodzaak voor voldoende beschikbaarheid van training en ondersteuning. Tenslotte bediscussiëren we de implicaties voor theorie en geven we aanbevelingen voor HR-professionals.
MULTIFILE
Artificial intelligence (AI) is a technology which is increasingly being utilised in society and the economy worldwide, but there is much disquiet over problematic and dangerous implementations of AI, or indeed even AI itself deciding to do dangerous and problematic actions. These developments have led to concerns about whether and how AI systems currently adhere to and will adhere to ethical standards, stimulating a global and multistakeholder conversation on AI ethics and the production of AI governance initiatives. Such developments form the basis for this chapter, where we give an insight into what is happening in Australia, China, the European Union, India and the United States. We commence with some background to the AI ethics and regulation debates, before proceedings to give an overview of what is happening in different countries and regions, namely Australia, China, the European Union (including national level activities in Germany), India and the United States. We provide an analysis of these country profiles, with particular emphasis on the relationship between ethics and law in each location. Overall we find that AI governance and ethics initiatives are most developed in China and the European Union, but the United States has been catching up in the last eighteen months.
DOCUMENT
Kunstmatige intelligentie AI biedt de journalistiek veel mogelijkheden, maar er zijn juist richtlijnen nodig.
LINK