Al jaren wordt geprobeerd de relatief gunstige fiscale behandeling van eigenwoningbezit te verminderen. Zeker nu, met de overspannen woningmarkt, staat dit hoog op de agenda. Een van de voorstellen is om overwaarde in Box 3 te gaan belasten. Volgens Ewoud Jansen gaat dit echter gepaard met veel praktische problemen.
LINK
Bij een beursgang van Abn-Amro hoeft de prijs geen issue te zijn.
LINK
Het conflict tussen de Triodos Bank en een groep certificaathouders is een testcase voor duurzaam en maatschappelijk verantwoord bankieren. Het maakt duidelijk hoe het denken over banken vastzit in een marktbenadering. Aandacht ontbreekt voor ethiek, maar ook voor schaalproblemen en maatschappelijk verdienvermogen. Daardoor komt niet alleen een duurzame bank als Triodos in de problemen, maar ook de financiering van hun mkb-klanten. Triodos laat zien dat banken geen reguliere bedrijven zijn. Ze vragen een bestuursstructuur die hun maatschappelijke rol borgt.
MULTIFILE
In dit project verricht het lectoraat Familiebedrijven van Hogeschool Windesheim samen met de Hogeschool Utrecht, Hogeschool van Amsterdam, CUMELA, de Jong & Laan en MKB familiebedrijven praktijkgericht onderzoek naar financiering en besluitvorming bij MKB familiebedrijven. Nu banken vanwege de economische crisis terughoudender zijn geworden in kredietverlening en hun financieringseisen hebben verzwaard, zijn meer bedrijven aangewezen op eigen middelen en familiekapitaal. Vormen van zelf-financiering worden steeds belangrijker om groei en continuïteit van MKB familiebedrijven te waarborgen. Met name bij de overdracht van kapitaalintensieve MKB familiebedrijven worden complexe financieringsconstructies bedacht om de overname mogelijk te maken. Vaak wordt hierbij onvoldoende nagedacht over het onderscheid tussen de verschillende rollen die familieleden kunnen hebben als ze met hun vermogen in het bedrijf zitten (eigenaar of andere vermogensverschaffer, familielid, directielid, werknemer). Hierdoor kan onduidelijkheid ontstaan over onderwerpen zoals besluitvorming, rendement op vermogen, zeggenschap en beloningsstructuren, waardoor op termijn conflicten kunnen ontstaan. Daarnaast kan de besturing van ondernemingen door de verschillende belangen van vermogensverschaffers in negatieve zin worden beïnvloed en kan dit (op termijn) de continuïteit, wendbaarheid en groei van ondernemingen in gevaar brengen. Zowel in de praktijk als in het onderzoek ontbreekt het aan kennis over hoe met deze problematiek kan worden omgegaan. Dit project heeft daarom tot doel om samen met de projectpartners nieuwe kennis te ontwikkelen rond zelf-financiering en besluitvorming in MKB familiebedrijven. Door middel van ontwerpgericht praktijkonderzoek wordt bestaande en nieuwe kennis over de rol van zelf-financiering en de positie van eigenaren omgezet in oplossingsrichtingen ter verbetering van de besluitvorming in MKB familiebedrijven. Door het monitoren van de uitgevoerde interventies zal worden vastgesteld of de oplossingsrichtingen in de praktijk werken. De kennis die uit dit project voortkomt beoogt daarmee het handelingsvermogen van eigenaren en directieleden te vergroten en zelf-financiering als mogelijke financieringsbron effectiever te maken.
Online crowdfundingplatforms bieden bedrijven toegang tot financiering, wat een belangrijke voorwaarde is voor het vergroten van de ontwerp-, maak- en veranderkracht van het midden- en kleinbedrijf. Uit eerder onderzoek is bekend dat ondernemers naast financiering ook niet-monetaire impact van crowdfunding ervaren. Om aan ondernemers te kunnen uitleggen wat de potentiële opbrengsten van crowdfunding zijn, heeft het crowdfundingplatform CrowdAboutNow behoefte aan inzicht in non-monetaire impact van crowdfunding op lange termijn. De bestaande literatuur richt zich vooral op cijfermatige gegevens over het verloop van crowdfundingcampagnes. Wat na de campagne gebeurt is nagenoeg onbekend. Ook over impact die niet in cijfers te vatten is (zelfvertrouwen, omgaan met angsten, maatschappelijke impact) is weinig bekend. In dit onderzoek is de praktijkvraag van CrowdAboutNow daarom vertaald in een exploratief onderzoek naar psychologische en sociale impact van crowdfunding op ondernemers zes maanden tot twee jaar na afronding van een crowdfundingcampagne. Er wordt middels interviews met ondernemers in Nederland en het Verenigd Koninkrijk onderzocht welke vormen van niet-monetaire impact ondernemers ervaren na het afronden van een lening- of aandelengebaseerde crowdfundingcampagne. Hierbij is speciale aandacht voor vrouwelijke ondernemers, omdat die ondervertegenwoordigd zijn in de financieringsmarkten en crowdfunding mogelijk hun toegang tot financiering kan verhogen. Voor de praktijk, namelijk de bedrijfsvoering van crowdfundingplatforms, levert dit onderzoek concrete inzichten op die kunnen worden gebruikt in de marketing van crowdfundingplatforms. Aan de bestaande academische literatuur, die vooral op campagnedata is gericht, voegt dit onderzoek kwalitatieve inzichten toe op het niveau van de ondernemer en in de periode na afloop van de campagne. De bijdrage van het onderzoek aan het maatschappelijk verdienvermogen van Nederlandse ondernemingen is tweeledig: impactgerichte crowdfundingplatforms zoals CrowdAboutNow kunnen worden gezien als changemakers en door het onderzoek worden zij in staat gesteld hun impact tastbaar te maken, terwijl ook impactgerichte mkb-ondernemers indirect worden geholpen, doordat zij welgeïnformeerd financieringskeuzes kunnen maken.
In het kader van de transitie naar een circulaire economie heeft de textielindustrie de laatste jaren veel aandacht gekregen. De textielproductie, gebruik en afvoer veroorzaakt een zwaarwegende milieuschade, die door geoptimaliseerde recycling systemen behoorlijk verminderd zou kunnen worden. Om deze schade tegen te gaan, streeft de Nederlandse overheid naar 50% duurzaam of circulair textiel in 2030 en heeft de Europese commissie als doel gesteld om in 2050 volledig circulair zijn. Deze doelen kunnen alleen gehaald worden met geoptimaliseerde recycling processen. De mechanische recycling van textiel is op dit moment ver van optimaal. De vezels worden door de mechanische processen zwaar beschadigd en kunnen hierdoor vaak alleen in laagwaardige toepassingen gebruikt worden. Door voorbehandelingsprocessen kunnen de krachten die nodig zijn tijdens de mechanische recycling worden verminderd en kan de mechanische recycling van textiel worden verbeterd. Dit project omschrijft een haalbaarheidsstudie voor een business idee rondom een innovatief voorbehandelingsproces voor de mechanische recycling van textiel. In dit proces wordt het te recyclen textiel in een industriële wasmachine zodanig behandeld, dat het recycling proces achteraf makkelijker verloopt en de resulterende vezels langer blijven, waardoor hoogwaardigere toepassingen mogelijk worden. De studie is gebaseerd op onderzoek uitgevoerd in het lectoraat Sustainable & Functional Textiles van Saxion en bij Frankenhuis B.V. en wordt verder uitgewerkt naar een circulair en schaalbaar proces door Impartex B.V.. Dit project geeft de mogelijkheid de technische, economische en organisatorische haalbaarheid van het voorbehandelingsproces te onderzoeken en het onderzoek bij het lectoraat te valoriseren.