Deze film geeft een voorbeeld van slim organiseren afstudeerproject door bouwkunde studenten in een bouw-mkb bedrijf in de aardbevingsbestendige bouw in de regio Groningen. De film is vertoond bij de keynote presentatie op het slotcongres van het RAAK MKB programma Bedrijfskundige Innovatie in de Aardbevingsbestendige Bouw
VIDEO
Deze rapportage beslaat de evaluatie van de samenwerking tussen studenten Bouwkunde, studenten Social Work, docenten van beide opleidingen, de gemeente Alkmaar en De Nieuwe Energie. Zij werkten samen ten behoeve van de herinrichting van het voormalige gasfabriekterrein in Alkmaar. Deze samenwerking wordt gefinancierd door het Center of Expertise Preventie in Zorg en Welzijn van Hogeschool Inholland. Naast de inhoud van de samenwerking, staat de manier waarop betrokkenen samenwerken centraal. De centrale onderzoeksvraag van dat samenwerken en daarmee van deze rapportage is: Op welke wijze kunnen de opleidingen Bouwkunde en Social Work samenwerking realiseren rondom het thema vitale stadsontwikkeling, binnen twee verschillende curricula? Welke kansen zijn er voor uitbreiding van dit project en voor verwevenheid binnen en tussen de opleidingen?
DOCUMENT
In het Kenniscentrum Gebiedsontwikkeling NoorderRuimte werken de Academie voor Architectuur, Bouwkunde & Civiele Techniek, Instituut voor Bedrijfskunde, Instituut voor Engineering en Instituut voor Facility Management samen aan onderzoeksprojecten in de praktijk.
DOCUMENT
Op 21 februari 2014 vond de tweede expert meeting/workshop van Kansen in Krimp plaats. Deze keer stond de bijeenkomst in het teken van het ontwikkelen en uitwerken van de verschillende deelonderzoeken. Deze onderzoeken zullen door de junior medewerkers van bureau NoorderRuimte de komende tijd worden uitgevoerd als onderdeel van hun afstudeertraject. De studenten zijn afkomstig van verschillende opleidingen van de Hanzehogeschool Groningen: Architectuur, Bouwkunde en Civiele Techniek, Bedrijfskunde, Facility Management, Communicatie, Economie en Vastgoed&Makelaardij. Naast deze afstudeerders zijn er ook nog eens 19 studenten van de opleiding Architectuur, Bouwkunde en Civiele Techniek en 3 studenten Toegepaste Psychologie betrokken bij Kansen in Krimp vanuit het reguliere curriculum van hun opleiding. Om alle studenten zoveel mogelijk op wegte helpen hadden we voor deze bijeenkomst - naast de vaste kern KIK deelnemers - ook een aantal andere experts uitgenodigd. Bovendien stond er een heuse inspiratielezing op het programma, verzorgd door Studio Papaver. In dit document wordt een verslag gedaan van die middag.
DOCUMENT
Kenniscentrum NoorderRuimte doet praktijkgericht onderzoek naar de gebouwde omgeving in Noord- Nederland. Daarbij richten wij ons op de thema’s aardbevingen, krimp, duurzaamheid en gezondheid en welzijn. Onze aanpak is integraal. Onze lectoren, docent-onderzoekers en studenten verbinden de vakgebieden architectuur, bouwkunde, civiele techniek, facility management en vastgoed. Dat doen wij altijd samen met de praktijk.
DOCUMENT
Het project omvat het renoveren van een boerderij naar een zorgboerderij voor huisvesting en dagbesteding voor jongeren uit de jeugdreclassering en verstandelijk beperkte mensen. Bij de boerderij staan drie schuren die gerenoveerd moeten worden tot paardenstallen met ruimte voor andere dagbesteding. De doelstelling die wij bij dit project hebben is: met welke eisen een optimale inrichting gerealiseerd kanworden voor het gebruik als woon-/zorgboerderij voor jongeren uit de reclassering? De andere disciplines (Verpleegkunde, Facility Management en Human Technology) waren aan het onderzoeken naar onder andere het verkrijgen van AWBZ, kleurgebruik binnenruimtes en indeling gebouw. In samenwerking met hun bevindingen hebben wij de nieuwe indeling van het gebouw verwezenlijkt. Na een introductie-periode in het Atelier Mens & Omgeving konden wij aan de slag met ons project. Wij zijn eerst begonnen met een Plan van Aanpak voor het project. Daarna hebben wij het gebouw ingemeten en hebben wij dit digitaal uitgewerkt. Toen de bestaande situatie digitaal was uitgewerkt, zijn wij begonnen met het schetsontwerp en het Programma van Eisen. Nadat het Programma van Eisen en het schetsontwerp goedgekeurd was door onze opdrachtgever zijn wij verder gegaan met het Voorlopig Ontwerp. Van hieruit hebben wij het Definitieve Ontwerp, begroting en toetsing bouwbesluit gemaakt. Studentonderzoek in het kader van het thema Werklandschappen
DOCUMENT
Het onderzoek van de afstudeergroep SILO@live.nl is een poging tot aanvulling en verdieping van onderzoek van DAAD. Het architectenbureau verricht research naar een reeks industriële erfgoederen (in plattelandsgebieden) met de bedoeling een nieuwe ontwerpmethodiek te formuleren. Het bureau probeert op deze wijze de structurele leegstand van industriepanden tegen te gaan. De nieuwe ontwerpmethodiek moet het (financieel) aantrekkelijker moeten maken om de oude silo’s te herstructureren, en daarmee de dikwijls gebiedseigen panden behouden van sloop. DAAD heeft daartoe een aantal vragen opgesteld die als weegfactor kunnen dienen voor de verlenging van de levensduur van het erfgoed.
DOCUMENT
Het onderwerp van het onderzoek is het zoeken naar een geschikte contractvorm voor scholenbouw. Hierbij worden twee contractvormen vergelijken: het Living Building Concept (LBC) en de Open Oproep.Het LBC wil de bouw laten werken zoals de gewone consumentenmarkt. De expertise en de oplossingen worden gezocht bij de aanbieder en de vrager heeft de keuze heeft uit verschillende concepten. De Open Oproep gaat uit van een professionele opdrachtgever die vanaf het begin voor een goed lopend proces zorgt.De doelstelling was om het LBC en de Open Oproep te vergelijken aan de hand van vijf criteria: maatschappelijke kosten, faalkosten, flexibiliteit, integrale samenwerking en duurzaamheid. Hierbij werd de vraag gesteld hoe beide vormen scoren op de gestelde criteria. Het LBC is aan de hand van literatuur en interviews onderzocht. De Open Oproep is onderzocht aan de handvan de procedure zoals deze in Nederland gebruikt gaat worden, welke is opgesteld door Stichting Scholenbouwmeester Noord Nederland.De belangrijkste conclusies zijn dat het LBC en de Open Oproep veel van elkaar verschillen. Beide vormen hebben een ander uitgangspunt. Het LBC laat de expertise aan de kant van de aanbieder, en wil door marktwerking en concurrentie er voor zorgen dat de aanbieders zich onderscheiden. De Open Oproep probeert het opdrachtgeverschap te professionaliseren door een Schoolschap met expertise de opdrachtgever bij te laten staan.Een ander verschil is de toepassing van de vormen. Het LBC kan bij verschillende projecten worden toegepast, maar er bestaan nog geen partijen die werken volgens het LBC. De Open Oproep richt zich puur op scholenbouw, waardoor de markt voor deze procedure beperkt is. Daarbij is de Open Oproep nog niettoegepast in Nederland en is met het LBC slechts één pilot-project geweest, waardoor zowel het LBC als de Open Oproep niet getoetst kunnen worden aan de hand van praktijkvoorbeelden.Het antwoord op de hoofdvraag: Op welke manier Is het Living Building Concept, binnen de context van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van aanbestedingsvormen en verbeterde afstemming van actoren in hetbouwproces een goed alternatief voor een Open Oproep bij scholenbouw?, is samenvattend: Het LBC zoekt de oplossing aan de kant van de aanbieder en de Open Oproep zoekt de oplossing aan de kant van de vrager. Beide vormen zijn goede oplossingen, maar hierdoor scoren ze wel verschillend op de onderzoekscriteria, waarbij de kanttekening geplaatst moet worden dat beide vormen nieuw, in ontwikkeling en nog niet getoetst zijn.Studentenonderzoek in het kader van het thema Duurzaam bouwen.
DOCUMENT
In de kolommen van dit blad konden we onlangs optekenen dat gebiedsontwikkeling inmiddels aan versie 3.0 toe is. Projectmanagement,dat als vak al veel langer bestaat, maar na voorbereidende opleidingen als Bouwkunde nog geen herkenbare structuur heeft, kan daarbij niet achterblijven. Tenminste, als we een recente publicatie van de Hogeschool Utrecht en Pro6Managers mogen geloven die onder die titel is verschenen. Maar is er inderdaad sprake van een vak dat zich onder druk van de nieuwe realiteit opnieuw moet uitvinden? Of is er veeleer sprake van een evolutie? En wat is de rol van het onderwijs in dit verband? Allemaal vragen die tijdens een rondetafelgesprek op diezelfde Hogeschool aan de orde kwamen. Een verslag in drie blokken.
DOCUMENT
Het Project TBTOP is een samenwerkingsproject tussen onderwijsinstellingen voor VMBO, MBO en HBO om het techniek onderwijs samen met bedrijven in de regio aantrekkelijker te maken voor studenten, docenten en bedrijfsleven. Dit wil men realiseren door meer praktijknabij onderwijs te ontwikkelen. Ook wil men de vak-disciplinaire visie op het beroep verbreden en studenten kennis laten maken met doorstroommogelijkheden in studie en beroep. Een groep projectleiders uit de verschillende onderwijsinstellingen draagt zorg voor de voortgang van de vernieuwingsprocessen en verankering in het onderwijs. De betrokkenen hebben samenwerking in een nieuwe context ervaren namelijk samenwerking met de beroepspraktijk, samenwerking met andere vakdisciplines en samenwerking met andere onderwijsinstellingen (en dus onderwijsniveaus). Het samenwerken aan praktijkopdrachten in multidisciplinaire TOPteams is een nieuw proces geweest voor docenten en bedrijfsmedewerkers. Dit proces heeft, los van de concrete producten en processen, een cultuurverandering in het onderwijs in gang gezet. Groepen docenten zijn getriggerd om over de grenzen van hun vakgebied te kijken en naar het onderwijs te kijken, vanuit de bril van de praktijk. Hiermee hebben de betrokkenen zich geprofessionaliseerd. In de film die gemaakt is naar aanleiding van dit project, vertellen betrokkenen hun ervaringen binnen de nieuwe samenwerkingsvormen. De film is interactief en op verschillende momenten in te stappen.
MULTIFILE