Culture of the Selfie is an in-depth art-historical overview of self-portraiture, using a set of theories from visual studies, narratology, media studies, psychotherapy, and political principles. Collecting information from various fields, juxtaposing them on the historical time-line of artworks, the book focuses on space in self-portraits, shared between the person self-portraying and the viewer. What is the missing information of the transparent relationship to the self and what kind of world appears behind each selfie? As the ‘world behind one’s back’ is gradually taking larger place in the visual field, the book dwells on a capacity of selfies to master reality, the inter-mediate way and, in a measure, oneself.
DOCUMENT
Wereldwijd onderzoek: Hoe gebruiken nieuwsmedia social media? Jongeren lezen geen krant meer, ze kijken op hun smartphone die ze altijd bij de hand hebben. Binnen het lectoraat social media en reputatiemanagement van NHL hogeschool te Leeuwarden heeft een groep internationale studenten in 12 landen onderzoek gedaan. Hierbij hebben ze meer dan 150 social media sites bestudeerd van nieuws media. De resultaten maken deel uit van een internationaal onderzoek van NHL Hogeschool en Haaga Helia University. De onderzoeksvraag was: Wat speelt zich af in de nieuwsmedia? Persbureaus kunnen het overzicht gebruiken om hun social media te optimaliseren. En voor ieder die journalistiek een warm hart toedraagt is het interessante informatie over de nieuwsmedia in een overgangssituatie (2nd edition)
DOCUMENT
This is the introduction to a special issue on media and transgression, one of early cultural studies’ key terms. It inquires into the uses of transgression as a critical concept to query contemporary media culture which is discussed in six case studies: on political satire, Mukbang, cult drama, the policing of film piracy, media scandals, and online trolls. Transgression points to the energy that fuels the media ecology – from content and content production to audience practices and the policing of content ownership. It is the (conscious) overstepping of moral and legal boundaries, that challenges written and unwritten rules. The frisson of rule breaking and the reward of rule re-establishment (whether by powerful parties or everyday gossip) are transgression’s bookends. Together they support the cyclical rhythm of media culture that maintains not just our interest as viewers but our interests and connectedness as citizens, whether in celebration, outrage or condemnation.
LINK
In tijden van toenemende culturele diversiteit en arbeidsonzekerheid hebben jongeren in Nederlandse en Duitse stadswijken grote behoefte aan richting met betrekking tot hun toekomstige leven. Ouders en leraren lijken zelf vaak te worden overweldigd door de snel veranderende wereld waarin ze leven. Naast deze veranderingen neemt het gebruik van sociale media sterk toe, waardoor de al bestaande generatiekloof nog groter wordt. Deze ontwikkelingen hebben grote gevolgen voor de levensloopperspectieven van jongeren en leiden er vaak toe dat ze meer dan ooit richting zoeken bij hun leeftijdgenoten. In plaats van dit te zien als een problematische situatie, is dit project erop gericht de netwerken van jongeren te gebruiken als bron voor verbetering van de stadswijken. Het basisidee is jonge adolescenten (in de leeftijd van 12-14 jaar) te empoweren via bepaalde leeftijdgenoten die al gerespecteerd, verantwoordelijk en stabiel in het leven staan. Deze ‘homies’ (vier Nederlandse en vier Duitse jongeren) worden getraind en begeleid door experts op het gebied van oplossingsgericht denken en inspirerende communicatie. Daarna gaan de homies aan de slag in hun eigen wijk, waar ze drie maanden actief zullen zijn. De meeste communicatie met hun leeftijdgenoten zal verlopen via mobiele communicatie en sociale medianetwerken. In het begeleidende onderzoek wordt een analyse gemaakt van de leefsituatie van jongeren in de geselecteerde wijken voor en na de tussenkomst van de homies. De homies houden zelf een (mobiel) dagboek bij dat inzicht zal bieden in hoe zij zelf de veranderingen bij de jongeren in hun wijk zien.
Due to their diverse funding sources, theatres are under increasing pressure to demonstrate impact on society. The Raad voor Cultuur (2023) for example advised the secretary of state to include societal impact as an additional evaluation measure next to artistic value. Many theaters, such as the Chassé Theater and Parkstad Limburg Theaters, have reformulated their missions to focus on impact of performances on visitors. This is a profound transformation from merely selling tickets and filling seats, and requires new measurement instruments to monitor, manage, and improve impact. Currently available instruments are insufficient, and effective monitoring is crucial to larger future projects that theaters are currently planning to systematically broaden impacts of performances on their communities. The specific goal of this project is to empower theaters to monitor and improve impact by developing a brief experience impact questionnaire, taking existing data from student projects conducted at the Chassé Theater about performing arts experiences on one hand, and experience impact theory innovations on the other, as starting points. We will develop potential items to measure and benchmark against established measures of valued societal outcomes, such as subjective well-being and quality of life. These will be measured in questionnaires developed with project partners Chassé Theater and Parkstad Limburg Theaters and administered before and after performances across a wide range of genres. The resulting data will enable comparison of new questionnaire items with benchmarked measures of valued societal outcomes. The final product of the project will be a brief impact questionnaire, which within several brief self-report instruments and just a few minutes can effectively be used to quantify the impact of a performing arts experience. A workshop and practice-oriented article will make this questionnaire implementable, thereby mobilizing the key enabling methodology of monitoring and impact measurement in the performing arts sector.
Met het onderzoek Co-creatie, kunst & media en kwetsbare ouderen wil Saskia van de Ree de voorwaarden van het co-creatieve proces van participatieve kunst & mediaprojecten duiden. Als casus is gekozen voor het project Domweg gelukkig in Groningen van Samen in Beeld-TV. Dit Groningse mediaproject maakt televisie met, voor en door ouderen om eenzaamheid aan te pakken. Door de benadering van het werkproces vanuit het meervoudige perspectief van onderliggende ethische, economische, artistieke en sociale aspecten, toetst onderzoeker Saskia van de Ree een door haar ontworpen hybride theoretisch kader op deze concrete participatieve kunst & media- praktijk. Het onderzoek belicht de meervoudigheid van waardecreatie in de sociaal artistieke praktijk en duidt de werkwijze in termen van : 1) de empowerment van kwetsbare groepen 2) waardering van het project in termen van draagvlak en borging 3) kunst en media als ontmoeting/katalysator en 4) co-creatie als een vorm van samen werken en leren. Het onderzoek valt onder de onderzoekslijn Art & Dementia van het lectoraat Image in Context (Academie Minerva, Hanzehogeschool Groningen) en wordt begeleid door dr Anke Coumans.
Lectoraat, onderdeel van NHL Stenden Hogeschool