Een digitaal netwerk is van strategisch belang voor mens, organisatie en regio. Hoe kunnen we social media en andere vormen van digitale netwerken nu functioneel doordacht, efficiënt en effectief inzetten? Hebben we voldoende media wijsheid in pacht? Zijn we voldoende ‘digital media literate’? Aandacht voor en het ontwikkelen van digital media literacy wordt in het Horizon Report 2011 van EDUCAUSE “de belangrijkste kritieke uitdaging” voor de komende jaren genoemd. Het rapport spreekt van “een key skill voor elke discipline en professie“. Demografische ontwikkelingen als vergrijzing en ontgroening hebben gevolgen voor de arbeidsmarkt. De oplossing kan worden gezocht in employability van de beroepsbevolking: van baan- naar werkgarantie. Aangezien digital media literacy een key skill voor elke discipline en professie is en dat digitaal netwerken van strategisch belang is, is het bevorderen van digital media literacy een belangrijke randvoorwaarde voor het realiseren van employability. Deskundigheid moet door HR-diensten in kaart worden gebracht. HR-diensten kunnen met Strategisch HRM (SHRM) employability bevorderen. In het essay neem ik de lezer, met digital media literacy in zijn of haar koffertje, mee via de demografische problematiek in de regio (Limburg, Euregio) naar Zuyd (daar waar ik zelf werk).
DOCUMENT
Can you remember the last time the ground gave way beneath you? When you thought the ground was stable, but for some reason it wasn’t? Perhaps you encountered a pothole on the streets of Amsterdam, or you were renovating your house and broke through the floor. Perhaps there was a molehill in a park or garden. You probably had to hold on to something to steady yourself. Perhaps you even slipped or fell. While I sincerely hope that nobody here was hurt in the process, I would like you to keep that feeling in your mind when reading what follows. It is the central theme of the words that will follow. The ground beneath our feet today is not as stable as the streets of Amsterdam, your park around the corner or even a poorly renovated upstairs bedroom. This is because whatever devices we use and whatever pathways we choose, we all live in hybrid physical and digital social spaces (Kitchin and Dodge 2011). Digital social spaces can be social media platforms like Twitter or Facebook, but also chat apps like WhatsApp or Signal. Crucially, social spaces are increasingly hybrid, in which conversations take place across digital spaces (WhatsApp chat group) and physical spaces (meeting friends in a cafe) simultaneously. The ground beneath our feet is not made of concrete or stone or wood but of bits and bytes.
DOCUMENT
How do we promote media literacy? How do we combat disinformation in an icnreasingly challenging environment? Join the second episode in our podcast series part of the Jean Monnet Chair EU-ACT DIGITAL, an initiative spotlighting EU digital policy. In the second episode, Patricia van Rijswijk and Julia Conemans from Beeld & Geluid (Sound & Vision) talk about media literacy, digital resilience, and the activities of Beeld & Geluid on media and disinformation while being interviewed by European Impact’s Theo Zijderveld and European Impact's Mihai Postelnicu from The Hague University of Applied Sciences. Visit https://eu-act.digital/ to find out more about the Jean Monnet Chair EU-ACT DIGITAL.
MULTIFILE
1e alinea column: Hoe ziet innovatie in de digital age eruit? Anders dan daarvoor? Is succes van innovatie in de digital age wel voorspelbaar? Bestaat er zoiets als een business logica voor innovatie? Voor echt nieuwe business is dat maar heel beperkt zo. Er zijn geen marktvoorbeelden waar je naar kunt kijken. Concurrenten of collega’s zijn je niet voorgegaan en hoe de klant zal reageren is ook al een verrassing.
LINK
Websites placing cookies on your computer to track your browsing behavior. TikTok stores your personal data in China. Are you aware of what products, services, and organisations do with your personal data? It is often not obvious. Our digital lives are becoming more and more prominent. We are now meeting each other virtually for work and leisure, and are spotted and traced without our knowledge, both in physical places (public areas and streets) and in virtual spaces. Technology is developing rapidly and policy makers are not able to keep up, resulting in unknown threats for citizens in modern society. Moreover, technology can lead to inequality and exclusion, as demonstrated in the Dutch childcare benefits scandal. The aim of the Inholland Digital Rights Research Team, co-founded by Professors Wina Smeenk, Ander de Keijzer and Ben Wagner, is to focus their work on the social, economic, cultural, communication, design and technological elements that can lead to a digitally responsible society. This means that we want to be part of the debate and research on how technology in our digital age can contribute to the quality of peoples’ lives: how can people benefit from the digital society and how are they hindered, or even worse, excluded from partaking in our digital society. We do this in our research lines, as well as in the sustainable media lab courses and the data-driven minor.
DOCUMENT
In dit whitepaper vindt u de resultaten van onze jaarlijkse social media MKB-monitor. Met deze monitor doen we onderzoek naar het gebruik van sociale media in het MKB. In dit whitepaper vindt u de resultaten van de monitor en kansen voor de toekomst
DOCUMENT
A collection of essays about current technological and social developments in the area of psychology, media, technology and culture. User profiles, digital identities and contextualization and semantic disclosure are taken as starting points.
DOCUMENT
Bij het werken met een leerlandschap formuleert een student voor zichzelf - in samenspraak met zijn leerteam - leervragen en leeractiviteiten. Hij doet steeds (pedagogisch) onderzoek in de dagelijkse werkelijkheid van de school. Bij het doen van (pedagogisch) onderzoek kan Digital Storytelling een rol spelen. Een hulpmiddel dat gericht is op het ondersteunen van het complexe proces van observeren, interpreteren, concluderen, documenteren, rapporteren en betekenisgeving. Met het inzetten van multimedia komt bovendien aan de orde: het aantrekkelijke karakter van het werken met deze multimedia. Die aantrekkelijkheid betreft zowel het plezier dat aan het werken met media valt te beleven als de voldoening bij het beantwoorden van een beeldende leervraag.
DOCUMENT
De training Digital Storytelling en opleiding tot trainer Digital Storytelling worden door het lectoraat Vernieuwende Opleidingsmethodiek en -didactiek van de Faculteit Educatie van de Hogeschool Utrecht samen met de Faculteit Maatschappij en Recht van de Hogeschool Utrecht uitgewerkt tot een multimediale methode voor pedagogen, docenten, coaches, opleiders, leraren en social workers.
DOCUMENT
Social Media lijken, bij uitstek, media om te inspireren en te innoveren. Echter, in de eerste plaats zijn Social Media als Facebook, Twitter, Youtube, Hyves en LinkedIn geschikt voor het onderhouden van relaties. De conversatie staat centraal. Politici kunnen zich open stellen voor dialoog met de burger. Des te meer reden om te onderzoeken in hoeverre Social Media impact hebben gehad op de verkiezingen van 2 maart 2011 in Overijssel. Dit is de derde in een reeks van onderzoeksrapportages van het onderzoek Social Media en verkiezingen van het lectoraat Media Technology Design van Saxion. Het betreft een longitudinaal onderzoek naar trends in Social Media en politiek, scenario’s van het mogelijke gebruik van Social Media in de politiek en de impact hiervan op de uitslagen van gemeenteraads-,Provinciale Staten- en Tweede Kamerverkiezingen. Voor dit onderzoek is de volgende onderzoeksvraag geformuleerd: “In welke mate is er (significante) invloed waarneembaar van het (actieve) gebruik van Social Media door verkiezingskandidaten op de hoeveelheid stemmen die een politieke kandidaat tijdens de Provinciale Statenverkiezingen in Overijssel krijgt”? De provinciale politici hebben in de aanloop naar de verkiezingen van 2 maart relatief weinig gebruik gemaakt van Social Media. Vergeleken met de Tweede Kamer verkiezingen zijn de SMI scores ontzettend laag te noemen. Op basis van deze meting is het niet duidelijk welke invloed of relatie uitgaat van Social Media. Er zijn geen significante verbanden gevonden. Er zijn over het algemeen weinig actieve Social Media gebruikers onder de kandidaten voor de provinciale staten in Overijssel. Aangezien tal van invloedsfactoren meespelen voor het behalen van voorkeurstemmen kunnen we niet zeggen of de politici die wel een relatief hoge SMI hebben ook daar voordeel van hebben gehad. Daarvoor hadden er in deze dataset meer actieve Social Media gebruikers moeten zijn. Kortom: de Social Media participatie is erg laag geweest bij deze verkiezingen. Daardoor heeft Social Media waarschijnlijk nauwelijks invloed gehad op de uitslag van de verkiezingen. Het geeft te denken dat volksvertegenwoordigers in de huidige samenleving zo weinig toegankelijk en actief zijn op Social Media.
MULTIFILE