Witwassen is de zuurstof van de misdaad. Het vormt een omvangrijk en ernstig maatschappelijk probleem. De geldbedragen die in het criminele circuit worden omgezet, zijn onvoorstelbaar groot en fungeren als de motor van de georganiseerde misdaad. De toegenomen globalisering, de voortschrijdende Europese integratie en de opkomst van nieuwe, online, financiële diensten bieden nieuwe kansen voor inventieve witwassers. Succesvolle witwasbestrijding ontmoedigt criminelen en zorgt ervoor dat misdaad niet loont. Hoewel de bestrijding de laatste jaren zowel nationaal als internationaal voortvarend wordt aangepakt, lijken de resultaten vooralsnog tegen te vallen. In dit artikel wordt ingegaan op de onderliggende oorzaken van de kennelijk magere resultaten van de huidige aanpak. Daarnaast wordt vooruitgekeken naar een meer effectieve en doelmatige benadering die gebaseerd op de consistente toepassing van de uitgangspunten van risicomanagement.
In het hierna volgende zal ik een schets geven waar de Europese Unie anno 2013 staat; wat heden ten dage de verworvenheden en uitdagingen zijn; hoe de burger tegenover de samenwerking staat; en hoe de Unie in de toekomst verder moet. Daarbij zal ik aandacht geven zowel aan de inhoudelijke aspecten als aan de institutionele. Ook zal ik een aantal gedurfde stellingen aan u voorleggen betreffende methodes om verdragswijzigingen te vereenvoudigen; de mogelijkheid het lidmaatschap van de Unie uit te breiden naar landen buiten Europa; en, in directe samenhang daarmee, over de inrichting van dat lidmaatschap. Last but not least komt aan de orde hoe het draagvlak voor de EU-samenwerking bij de burger versterkt kan worden.
Zwaar verkeer draagt voor ruim 40 % bij aan de Europese wegvervoersemissies. Voor zware voertuigen (trekker-oplegger) over langere afstand is puur elektrische aandrijving nog geen optie. Een interessante mogelijkheid is om de trekker te laten ondersteunen door een elektrische aandrijving op de oplegger waardoor brandstof wordt bespaard, en energie kan worden terug gewonnen bij remmen. Een dergelijk project, E-Trailer, is eerder opgestart door Kraker Trailers waarvoor de HAN is gevraagd om de regelaar te ontwikkelen. Voor een specifieke combinatie van trekker en oplegger is dat technisch haalbaar. Voortschrijdend inzicht in dat project geeft aan dat dit voor een gezonde businesscase niet voldoende is. De noodzakelijke opschaalbaarheid naar willekeurige trekker-oplegger combinaties stelt extra eisen aan de regelaar. Daarnaast biedt het systeem kansen die vooralsnog niet in ontwerp zijn meegenomen, zoals de mogelijkheid om puur elektrisch te rijden zonder dat ingeboet wordt op de actieradius (relevant voor zero-emission zones, wat de combinatie uniek maakt omdat er nog nauwelijks hybride zware voertuigen bestaan), of het ook te gebruiken als aandrijving van een ‘walking floor’, hydraulische pomp, of een koelunit, waardoor de conventionele systemen kunnen worden vermeden, en extra besparing wordt gerealiseerd. Tenslotte biedt de energiewinning bij remmen mogelijkheden om de huidige motorrem (retarder) te beperken of zelfs weg te laten. Het project EVENT onderzoekt de mogelijke uitbreiding van de regelaar cf. bovengenoemde punten, behandelt de nadere tuning van de uitgebreide regelsoftware (in software en vooral via experimenten), en omvat de experimentele validatie ervan om te komen tot een gevalideerde verbeterde regelaar met een gunstiger kosten-baten verhouding. Partners in het project beoordelen de consequenties voor het totale trailerontwerp. De verdere fysieke uitwerking kan plaats vinden in een vervolgtraject.