In my previous post on AI engineering I defined the concepts involved in this new discipline and explained that with the current state of the practice, AI engineers could also be named machine learning (ML) engineers. In this post I would like to 1) define our view on the profession of applied AI engineer and 2) present the toolbox of an AI engineer with tools, methods and techniques to defy the challenges AI engineers typically face. I end this post with a short overview of related work and future directions. Attached to it is an extensive list of references and additional reading material.
LINK
Jo-An Kamp is a lecturer and researcher at Fontys University of Applied Sciences in the Netherlands. She coaches ICT students in the fields of UX, research, (interactive) media, communication, (interaction) design, ethics and innovation. She does research on the impact of technology on humans and society. Jo-An is co-creator of the Technology Impact Cycle Toolkit (www.tict.io), a toolkit designed to make people think and make better decisions about (the implementation of) technology and is a member of the Moral Design Strategy research group.
YOUTUBE
This guide was developed for designers and developers of AI systems, with the goal of ensuring that these systems are sufficiently explainable. Sufficient here means that it meets the legal requirements from AI Act and GDPR and that users can use the system properly. Explainability of decisions is an important requirement in many systems and even an important principle for AI systems [HLEG19]. In many AI systems, explainability is not self-evident. AI researchers expect that the challenge of making AI explainable will only increase. For one thing, this comes from the applications: AI will be used more and more often, for larger and more sensitive decisions. On the other hand, organizations are making better and better models, for example, by using more different inputs. With more complex AI models, it is often less clear how a decision was made. Organizations that will deploy AI must take into account users' need for explanations. Systems that use AI should be designed to provide the user with appropriate explanations. In this guide, we first explain the legal requirements for explainability of AI systems. These come from the GDPR and the AI Act. Next, we explain how AI is used in the financial sector and elaborate on one problem in detail. For this problem, we then show how the user interface can be modified to make the AI explainable. These designs serve as prototypical examples that can be adapted to new problems. This guidance is based on explainability of AI systems for the financial sector. However, the advice can also be used in other sectors.
Bedrijven, waaronder telecomproviders, vertrouwen steeds meer op complexe AI-systemen. Het gebrek aan interpreteerbaarheid dat zulke systemen vaak introduceren zorgt voor veel uitdagingen om het onderliggende besluitvormingsproces te begrijpen. Vertrouwen in AI-systemen is belangrijk omdat het bijdraagt aan acceptatie en adoptie onder gebruikers. Het vakgebied Explainable AI (XAI) speelt hierbij een cruciale rol door transparantie en uitleg aan gebruikers te bieden voor de beslissingen en werking van zulke systemen.Doel Bij AI-systemen zijn gewoonlijk verschillende stakeholders betrokken, die elk een unieke rol hebben met betrekking tot deze systemen. Als gevolg hiervan varieert de behoefte voor uitleg afhankelijk van wie het systeem gebruikt. Het primaire doel van dit onderzoek is het genereren en evalueren van op stakeholder toegesneden uitleg voor use cases in de telecomindustrie. Door best practices te identificeren, nieuwe explainability tools te ontwikkelen en deze toe te passen in verschillende use cases, is het doel om waardevolle inzichten op te doen. Resultaten Resultaten omvatten het identificeren van de huidige best practices voor het genereren van betekenisvolle uitleg en het ontwikkelen van op maat gemaakte uitleg voor belanghebbenden voor telecom use-cases. Looptijd 01 september 2023 - 30 augustus 2027 Aanpak Het onderzoek begint met een literatuurstudie, gevolgd door de identificatie van mogelijke use-cases en het in kaart brengen van de behoeften van stakeholders. Vervolgens zullen prototypes worden ontwikkeld en hun vermogen om betekenisvolle uitleg te geven, zal worden geëvalueerd.
Bedrijven, waaronder telecomproviders, vertrouwen steeds meer op complexe AI-systemen. Het gebrek aan interpreteerbaarheid dat zulke systemen vaak introduceren zorgt voor veel uitdagingen om het onderliggende besluitvormingsproces te begrijpen. Vertrouwen in AI-systemen is belangrijk omdat het bijdraagt aan acceptatie en adoptie onder gebruikers. Het vakgebied Explainable AI (XAI) speelt hierbij een cruciale rol door transparantie en uitleg aan gebruikers te bieden voor de beslissingen en werking van zulke systemen.
Toepassingen gebaseerd op artificiële intelligentie (AI) worden steeds vaker ingezet voor het maken van keuzes en besluiten. Deze toepassingen worden echter ook steeds complexer. Het is in sommige gevallen niet of moeilijk na te gaan hoe een algoritme tot een besluit is gekomen. Wat de AI doet is als het ware ondoorzichtig. Dit geldt ook in de financiële sector, terwijl juist in deze sector vertrouwen een grote rol speelt.