Report on economic impact, motives and profiles of visitors to the Mundial Festival in Tilburg, 1998.
DOCUMENT
De veelheid aan verschillende festiviteiten en evenementen roept de vraag op of deze veelheid zich laat opdelen in verschillende categorieën zodat we beter kunnen duiden wat bijvoorbeeld een festival is. We voelen aan dat een bruiloft, carnaval, de WK finale Rugby, een TeDtalk en het Sziget festival naast overeenkomsten ook verschillen kennen. In ieder geval gelden er andere regels over hoe we ons (moeten) gedragen en wat we mogen verwachten. Maar wat zijn die overeenkomsten en verschillen dan precies? Het antwoord op deze vraag helpt om preciezer te kunnen aangeven waar uitspraken in artikelen en boeken betrekking op hebben: een bewering doen over de toename over de jaren van het aantal festivals vereist wel dat we weten waarover we praten.
MULTIFILE
Introductie: De Festival Atlas 2018 geeft een overzicht en analyse van het landschap van film-, food-, kunst- en muziekfestivals in Nederland in 2018. Dit landschap is voortdurend aan verandering onderhevig: festivals worden groter, verdwijnen of er komen nieuwe bij. Zonder kaart is het makkelijk verdwalen.
MULTIFILE
De Festival Atlas 2016 geeft een overzicht en analyse van het landschap van film-, food- en muziekfestivals in Nederland in 2016. Dit is een druk en divers landschap. Een landschap ook dat veel bezocht wordt en daarmee een belangrijke culturele, sociale en economische factor is. Maar hoe ziet dit landschap er nu precies uit?
MULTIFILE
In the past two years [2010-2012] we have done research on the visitor experience of music festivals. We conducted several surveys asking festival visitors for demographic variables, taste in music, their motivation for visiting festivals, mentalities and the evaluation of the festival. We also asked for the use of social media before, after and during the festival. Results show that visitors using social media have a significantly different festival experience from users that do not use social media before, during or after the festival. Results on difference in festival satisfaction are mixed.
DOCUMENT
Waarom gaan mensen naar festivals? Hoe beleven ze een festival? Waarom komen ze wel of niet terug? Hoe kunnen festivalorganisatoren de motivatie en beleving van bezoekers effectief beïnvloeden? Wat betekenen sociale media voor de festivalbeleving? Antwoorden op deze vragen helpen festivalorganisatoren een uniek festival aan te bieden en effectiever resultaten te behalen en overtuigender te rapporteren naar subsidieverstrekkers en sponsors. Het Crossmedialab, onderdeel van het Kenniscentrum Communicatie & Journalistiek van de Hogeschool Utrecht, heeft onderzoek uitgevoerd naar festivalbeleving. Dit cahier geeft een overzicht van onder zochte theorieën en bevat een integraal overzicht van factoren die van invloed zijn op de festivalbeleving. Nieuwe inzichten en het uniek ontwikkelde model van festivalbeleving biedt onderzoekers, eventprofessionals en vakdocenten kansen voor verder onderzoek en praktische toepassing.
DOCUMENT
An overview and analysis of the food festivallandscape in The Netherlands in 2017
LINK
This article describes a study profiling 241 attendees to the 2014 masquerade festival in Winneba in Southern Ghana according to their support for and past membership of the competing masquerade groups. Three cohorts of attendees were used to highlight the differences that exist in terms of their demographics and trip/event profile, information sources, and how satisfied they were with various facilities and services provided by the event organizers. The study found that two cohorts belonged to or supported a masquerade group while the majority neither belonged to nor supported a masquerade group nor ever been masqueraders. The demographic profile of the majority subsample showed they were likely to be female, young, employed with above-average incomes and educational attainment. Their main source of information on the festival was friends, and they also tended to be intolerable of the long ticket queues and other appalling conditions of the event venue more than the other subgroups and this had implications for marketing and product development
DOCUMENT
This paper provides an introduction to the special issue of the Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events on Festival Cities and Tourism. It provides a contextualisation of the conversations surrounding the relationship between cities and their festivals during the Covid-19 pandemic. Focussing on the ‘festival city’ of Edinburgh, we examine how festival organisers reacted to the challenges of the pandemic, and how they strove to maintain contact with audiences and other stakeholders. We then review the different contributions to the special issue, ranging from festivalisation and suburban food festivals in Barcelona to an art festival in Dublin, the European Capital of Culture in Hungary and the festival portfolio of Hong Kong.
MULTIFILE
De Festival Atlas: Filmfestivals 2017, geeft een overzicht en analyse van het landschap van filmfestivals in Nederland in 2017. Informatie over hoeveel festivals er waren, hoeveel filmprijzen er werden uitgereikt, welke social media werd ingezet en de verschillen tussen provincies is hierin terug te lezen
LINK