© 2025 SURF
Op papier lijkt hybride werken een uitkomst voor mensen met een arbeidsbeperking. In de praktijk wordt deze kans te weinig gegrepen, zo blijkt uit onderzoek van Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Saxion. Het zit 'm vaak in kleine aanpassingen die al veel verbetering brengen.Hybride werken, waarbij een deel van de tijd thuis en een deel op kantoor wordt gewerkt, biedt veel voordelen voor medewerkers met een arbeidsbeperking. Denk bijvoorbeeld aan meer flexibiliteit in werkuren, autonomie in werktaken en het bewaken van de werk-privé balans. De realiteit blijkt echter een stuk weerbarstiger.
LINK
De tuinbouw sector is een innovatieve sector waar veel gebeurt en die sterk in ontwikkeling is. Er zijn veel vacatures op allerlei gebied: als gewasverzorger, als teeltspecialist, maar ook als manager logistiek, als HRM-er in een commerciële functie. Alleen weten veel mensen dat niet. De kloof tussen de blik van buiten t.o.v. de blik van binnen is groot. In dit project hebben we actuele realistische beroepsbeelden ontwikkeld in co-creatie met zes bedrijven welke kunnen bijdragen aan imagoverbetering van de sector en aan de doorontwikkeling van HRM. De bijlagen zijn op te vragen via BRC@inholland.nl
In de afgelopen decennia heeft er op de werkvloer een stille revolutie plaatsgevonden. De computer neemt steeds meer taken over die de corebusiness vormen van professionals uit verschillende branches. Softwareprogramma's beoor-delen voor een verzekeringsagent of een aanvraag voor een schade-uitkering wel of niet op fraude berust. Algorit-men kiezen de meest geschikte kandidaat voor een recrui- ter. Een computer oefent met kinderen de rekenregels. Een robot schreef onlangs zelfs samen met de auteur Ronald Giphart een boek. Wat gaan deze ontwikkelingen ons brengen? Wat bete- kent dit voor de kwaliteit van het werk? Zien professionals de robot die hun denkwerk overneemt als een kans om nieuwe diensten te ontwikkelen en de kwaliteit van hun werkzaamheden te verbeteren? Of gaan zij er van uit dat ze een deel van hun autonomie gaan verliezen? Houden ze plezier in hun werk en blijven ze zich capabel voelen om hun werk te doen? Voor Ronald Giphart lijkt de robot een instrument om zijn creativiteit te versterken. In het Algemeen Dagblad vertelt hij: "Vaak zei ik: 'Whoo, wat een mooie suggestie.' Hij (de robot red.) heeft me ook personages gegeven die ik vooraf niet bedacht had. Er was iets ontstaan, dat daarvoor niet bestond. Op een manier die nog nooit gedaan is. Daar heb ik een behoorlijk opgewonden gevoe/ over." Kasparov, een beroemde schaker, ging juist enorm aan zichzelf twijfelen. Hij kon het aanvankelijk niet accepteren dat de computer, die hij had ingezet om zijn spel te verbeteren, het uiteindelijk van hem won! De opvattingen van deze professionals lijken illustratief voor het publieke debat over wat de technologische ont- wikkelingen ons gaan brengen. Sommigen schetsen een doemscenario: grote groepen professionals komen bui- ten spel te staan en verliezen hun werkplezier doordat ze het verlengstuk van de computer warden. Anderen zien het rooskleuriger in: er komen veel nieuwe mogelijkheden waardoor professionals zich blijven vernieuwen. Aan de hand van inspirerende voorbeelden uit de hrm- praktijk willen we laten zien dat wij er van uitgaan dat de technologische revolutie volop kansen biedt. We moeten ons wel beter voorbereiden op deze ontwikkelingen en ons bewust blijven van de schaduwkanten. Ons motto is dan ook: Be prepared, not scared.
Background and aims: Malnutrition screening is a first step in the nutrition care process for hospitalized patients, to identify those at risk of malnutrition and associated worse outcome, preceding further assessment and intervention. Frequently used malnutrition screening tools including the Malnutrition Universal Screening Tool (MUST) mainly screen for characteristics of malnutrition, while the Patient-Generated Subjective Global Assessment Short Form (PG-SGA SF) additionally includes risk factors for development of malnutrition, yielding a higher percentage of patients at risk. To investigate whether this translates into higher risk of worse outcome, we aimed to determine the predictive validity of MUST and PG-SGA SF for prolonged hospitalization >8 days, readmission, and mortality <6 months after hospital discharge.Methods: In this observational study, MUST was performed according to university hospital protocol. Additional screening using PG-SGA SF was performed within 24 h of hospital admission (high risk: MUST ≥ 2, PG_SGA SF ≥ 9). Associations of MUST and PG-SGA SF with outcomes were analyzed by logistic- and Cox PH-regression.Results: Of 430 patients analyzed (age 58 ± 16 years, 53% male, BMI 26.9 ± 5.5 kg/m2), MUST and PG-SGA SF identified 32 and 80 at high risk, respectively. One-hundred-eight patients had prolonged hospitalization, 109 were readmitted and 20 died. High risk by MUST was associated with mortality (HR = 3.9; 95% CI 1.3–12.2, P = 0.02), but not with other endpoints. High risk by PG-SGA SF was associated with prolonged hospitalization (OR = 2.5; 95% CI 1.3–5.0, P = 0.009), readmission (HR = 1.9; 95% CI 1.1–3.2, P = 0.03), and mortality (HR = 34.8; 95% CI 4.2–289.3, P = 0.001), independent of age, sex, hospital ward and previous hospitalization <6 months. In the 363/430 patients classified as low risk by MUST, high risk by PG-SGA SF was independently associated with higher risk of readmission (HR = 1.9; 95% CI 1.0–3.5, P = 0.04) and mortality (HR = 19.5; 95% CI 2.0–189.4, P = 0.01).Conclusions: Whereas high malnutrition risk by MUST was only associated with mortality, PG-SGA SF was associated with higher risk of prolonged hospitalization, readmission, and mortality. In patients considered as low risk by MUST, high malnutrition risk by PG-SGA SF was also predictive of worse outcome. Our findings support the use of PG-SGA SF in routine care to identify patients at risk of malnutrition and worse outcome, and enable proactive interventions.
To aid HR practitioners in their design of firm specific HRM configurations, andcontribute to the state of the art HRM knowledge, we created a simulation model. In this paper we present the simulation model, and the serious game in which it was implemented, but focus on the practical and academical implication of creating and using our initial HRM simulation model.Deciding which HR-practices to select, and how to design them in a multiyear HRMconfiguration is a challenging task for any HR-practitioner due to the large number of interrelated options to pick from. In particular as, according to configurational HRM, the configuration of HR-practices needs to reflect the organizational strategy (vertical alignment) and show internal consistency (horizontal alignment). Currently, no (technological) tool aids HR-practitioners in their quest to design an aligned HRM configuration. To fill this void, we created an HRM simulation model and used it in a serious game which was played during workshops with HR-practitioners.Configurational HRM postulates that HRM configuration need to be both verticallyand horizontally aligned. However, to date, no specific information on how to make these levels of alignment happen is present. As a result, no specific hypothesis based on configurational HRM has been defined and empirical validation of this mode of theorizing is limited. Using the simulation model and serious game we aspire to specify the configurational mode of theorizing with a new level of detail enabling more precise empirical exploration of configurational HRM.The creation of an HRM simulation model and serious game proved to beworthwhile. During the workshops, HR-practitioners stated that the simulation model and game enables them to get to grips with the complexity of designing a firm specific HRM configuration. Furthermore, the simulation model enables us to specify configurational HRM to a new level of detail enabling a wide variety of research opportunities. The simulation model, serious game, and implications are discussed in this paper.
MULTIFILE
Today, we live in a world where every time we turn on our smartphones, we are inextricably tied by data, laws and flowing bytes to different countries. A world in which personal expressions are framed and mediated by digital platforms, and where new kinds of currencies, financial exchange and even labor bypass corporations and governments. Simultaneously, the same technologies increase governmental powers of surveillance, allow corporations to extract ever more complex working arrangements and do little to slow the construction of actual walls along actual borders. On the one hand, the agency of individuals and groups is starting to approach that of nation states; on the other, our mobility and hard-won rights are under threat. What tools do we need to understand this world, and how can art assist in envisioning and enacting other possible futures?This publication investigates the new relationships between states, citizens and the stateless made possible by emerging technologies. It is the result of a two-year EU-funded collaboration between Aksioma (SI), Drugo More (HR), Furtherfield (UK), Institute of Network Cultures (NL), NeMe (CY), and a diverse range of artists, curators, theorists and audiences. State Machines insists on the need for new forms of expression and new artistic practices to address the most urgent questions of our time, and seeks to educate and empower the digital subjects of today to become active, engaged, and effective digital citizens of tomorrow.Contributors: James Bridle, Max Dovey, Marc Garrett, Valeria Graziano, Max Haiven, Lynn Hershman Leeson, Francis Hunger, Helen Kaplinsky, Marcell Mars, Tomislav Medak, Rob Myers, Emily van der Nagel, Rachel O’Dwyer, Lídia Pereira, Rebecca L. Stein, Cassie Thornton, Paul Vanouse, Patricia de Vries, Krystian Woznicki.
MULTIFILE