Melk bevat eiwitten die het jonge immuunsysteem kunnen ondersteunen. Maar juist die eiwitfuncties gaan verloren bij de verwerking tot babymelkpoeder. Aan de Hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden wordt gezocht naar mildere manieren om melk te bewerken.
MULTIFILE
product
Pre-validatie voor duidelijkheid toepasbaarheid nieuwe 3V-testmethoden
DOCUMENT
product
Voorkeuren van fietsers met betrekking tot de hoogte en plaatsing van bomen langs fietsinfrastructuur in het stedelijke gebied
LINK
product
Food, Health & Safety
Het lectoraat wil komen tot gezonde en veilige voedingsmiddelen voor doelgroepen die verschillen in voedingsbehoefte. Voeding is een ketenproduct. Verduurzaming van die keten is een tweede zwaartepunt. Een derde taak ligt in de netwerkfunctie en het steunen van regionale ontwikkelingen. Het lectoraat is actief in het toepassen van fundamentele kennis samen met het MKB. Anne Schaafsma is sinds 1978 in dienst bij FrieslandCampina en bekleedt sinds 2000 de functie van Senior Scientist Nutrition. Schaafsma is gespecialiseerd in kindervoeding en de invloed die het heeft op de ontwikkeling van hersenen en immuunsysteem. Als lector is Anne Schaafsma voor 2,5 dag per week bij Van Hall Larenstein in Leeuwarden gedetacheerd. Binnen het lectoraat werken de lector Food Safety (Anne Schaafsma) en associate lector Health & Food (Feike van der Leij) nauw samen. De lectoren willen fundamentele kennis benutten om te komen tot gezondere voedingsmiddelen voor doelgroepen die verschillen in leeftijd en voedingsbehoefte. Het betreft vooral kennis over moleculaire processen in het menselijk lichaam en de invloed van voedingscomponenten daarop.
MULTIFILE
product
De onderwijsdeskundige
LINK
product
Ieder moment doet er toe
Je kunt als leraar jezelf bijscholen in je vak, of in de didactiek van je vak. Maar professionalisering kent nog een andere dimensie: normatieve professionalisering. Het heeft te maken met de persoon van de leraar.
DOCUMENT
product
Het lerarenregister: van, voor en door de … staatssecretaris?
Jet Bussemaker en Sander Dekker proberen een nieuwe cultuur te creëren, door het veld intensief te betrekken bij de totstandkoming en de uitvoering van de Lerarenagenda. Mooie uitgangspunten die passen in het streven om een krachtige beroepsgroep te creëren die zelf een belangrijke stem en rol heeft in het bewaken en versterken van de kwaliteit van die beroepsgroep. Toch lijkt dit streven op één fundamenteel punt te ontsporen: het Lerarenregister.
In het onderwijsvakblad Van 12 tot 18 gaat lector Marco Snoek in op het Lerarenregister en op de spagaat die de staatsecretaris creëert door de stellingname in zijn brief aan de Tweede Kamer in november 2013.
DOCUMENT
product
Het wat en hoe van mediation
Hoewel mediation in opkomst is en steeds meer gemeengoed
wordt, weten ook heel veel mensen niet precies wat mediation
inhoudt. Voor deze mensen is dit boek geschreven. Het boek is een
praktische wegwijzer voor iedereen die iets over mediation wil
weten.
Op zeer beknopte en overzichtelijke wijze wordt het mediationproces,
de spelregels en de vaardigheden en technieken die bij
mediation van toepassing zijn, beschreven.
Het boek is als volgt opgebouwd:
In hoofdstuk 1 wordt de vraag wat is mediation aan de orde gesteld
en beantwoord. De conflicthanteringsmethode mediation wordt
bekeken naast andere oplossingsmethoden. Het begrip mediaton
wordt gedefinieerd en de voor- en nadelen van mediation komen
aan de orde.
In hoofdstuk 2 is er aandacht voor het mediationproces. De mediationovereenkomst,
de verschillende fasen in het mediationproces en
de vaststellingsovereenkomst worden beschreven.
In hoofdstuk 3 wordt er aandacht besteed aan het fenomeen communicatie.
Communicatie is op drie manieren met mediation verbonden.
Miscommunicatie vormt vrijwel altijd de aanleiding tot het
conflict. Het conflict drukt zich uit in de communicatie tussen de
betrokken partijen en communicatie is het middel bij uitstek dat
wordt ingezet om de conflicten op te lossen.
In hoofdstuk 4 worden de mediationvaardigheden en - technieken:
luisteren, vragen stellen, herformuleren, spiegelen, samenvatten,
metacommunicatie, schillen en vooruitzien nader uitgewerkt.
Hoofdstuk 5 beschrijft de toepassingen van de vragen in de verschillende
fasen van het mediationproces en hoofdstuk 6 biedt een
overzicht van enkele valkuilen voor de mediator.
Hoofdstuk 7 beschrijft informatie over het Nederlands Mediation
Instituut (NMI).
DOCUMENT
product
Lessen van de crisis: onvoorstelbaar hoge energieprijzen
De belangrijkste les van de huidige crisis is volgens Martien Visser dat een vrije energiemarkt alleen tot maatschappelijk aanvaardbare resultaten leidt wanneer er ruim voldoende aanbod is, ook bij ernstige tegenslagen. “Hier ligt een essentiële taak voor de overheid. We kunnen immers niet van marktpartijen verwachten dat ze investeren in back-up faciliteiten die zelden of nooit worden gebruikt.”