Stichting Vaste Lasten Pakket wil de financiële situatie van mensen met geldzorgen en beginnende schulden stabiliseren zodat zij optimaal kunnen meedoen in de maatschappij. Het Vaste Lasten Pakket (hierna: VLP) is het instrument waarmee stichting VLP dit mogelijk wil maken. Het VLP helpt deelnemers met beter inzicht in en overzicht over hun financiën, het reserveren van vaste lasten en het doen van betalingen. In dit rapport zijn de resultaten van een eerste evaluatie van het VLP beschreven. Om inzicht te krijgen in de ervaringen van deelnemers met het VLP zijn 20 deelnemers geïnterviewd. Aanvullend is een enquête afgenomen onder niet-deelnemers over hun financiële situatie. De resultaten uit de enquête zijn bedoeld om een beeld te schetsen van de financiële situatie van mensen voordat zij starten met het VLP. Samenvattend kan gesteld worden dat de deelnemers zeer positief zijn over het VLP. De meerwaarde van het VLP is volgens deelnemers de hulp en ondersteuning, de maandelijkse financiële beloning van 30 euro en het (weer) overzicht hebben over hun financiën. Deelnemers omschrijven het contact met de medewerkers van het VLP als vriendelijk, warm en behulpzaam. De persoonlijke aandacht en het contact met de contactpersoon worden zeer gewaardeerd. Ten slotte benoemen deelnemers dat deelname aan het VLP hen motiveert om hun geldzaken beter te regelen. Meedoen wordt gezien als een stok achter de deur om de financiële situatie (weer) op orde te krijgen.
DOCUMENT
Als accountant heb ik ervaren dat veel kleine Stichtingen en Verenigingen jaarrekeningen opstellen die niet deugen. Ze voldoen niet aan de wettelijke voorschriften en richtlijnen titel 9 Boek 2 BW en richtlijn 640. In dit artikel wordt ingegaan op die ondeugdelijkheden: wat wordt niet goed verwerkt op de Balans, wat niet op de Staat van Baten en Lasten en hoe zou het wel moeten? Allereerst wordt beschreven wat er is te verwachten op een Balans en op een Staat van Baten en Lasten. Vervolgens wordt aan de hand van een voorbeeld beschreven hoe volgens drie verschillende methodes een subsidie kan worden verwerkt in de jaarrekening. Uitgelegd zal worden welke van deze methodes in overeenstemming is met de voorschriften.
DOCUMENT
De zogenaamde starterslening is geen geschikt instrument om starters op de woningmarkt te helpen.
LINK
Het huidige wetsvoorstel inzake de km-heffing is uiterst oneerlijk, lost de files niet op en maakt het voor de maatschappij als geheel slechts complexer, intransparanter en veel duurder. Overheveling van de bpm naar de algemene lasten ("bereikbaarheidsheffing"), afschaffing van het kentekenonderscheid en overheveling van de houderschapsbelasting naar de accijnzen kunnen zonder noemenswaardige kosten worden doorgevoerd en zijn veel eerlijker dan de km-heffing.
DOCUMENT
Immigratie met ruimhartige sociale voorzieningen is een ongelukkige combinatie.
LINK
Afschaffing van de hypotheekrenteaftrek is een mooie gelegenheid om de belastingwetgeving te vereenvoudigen en de tarieven te verlagen. Lagere tarieven zouden gebruikt moeten worden om aan de onderkant van de arbeidsmarkt de kosten voor werkgevers te verlagen zonder koopkrachtverlies voor de werknemer.
DOCUMENT
Lasten verzwaren, koopkracht ondermijnen, de binnenlandse bestedingen wegvagen. En dan nu een 'banenplan' presenteren.
DOCUMENT
Dit boekje is uitgegeven naar aanleiding van de lectorale rede van John van den Hof. Het recht biedt een grondeigenaar een hoge mate van bescherming en verschaft hem een exclusieve positie bij gebiedsontwikkeling. Als een gemeenteraad besluit tot vaststelling van een bestemmingsplan dat gebiedsontwikkeling mogelijk maakt, zit de ondernemende grondeigenaar op rozen. Althans, dat zat hij tot een jaar geleden. In minder dan een kwartaal zijn gouden bergen verandert in loden lasten. En dan blijkt de sterke bescherming van grondeigendom een even sterke belemmering te zijn voor een gezamenlijke aanpak van de problemen.
MULTIFILE