Ook internationale verdragen lenen zich voor referenda. Nederland kan daarbij leren van andere landen, betogen Joost van den Akker en Koen van der Krieken.
DOCUMENT
Het is hoog tijd dat we referenda, zoals dat over het associatieverdrag EU/Oekraïne, normaal gaan vinden. Ze zijn een nuttige aanvulling op onze parlementaire democratie, meent Joost van den Akker.
DOCUMENT
Summary of the article on the visit to Ukraine by students and teachers of the Secondary Teacher Training College Sittard (Part of Fontys University of Applied Sciences), by Maurice Heemels. In march 2009 a delegation of students and teachers of the Secondary Teacher Training College Sittard visited Ukraine. Their goal was to learn about the Holocaust in Ukraine between 1941 and 1944 and to experience how Ukrainian teachers deal with this topic in school nowadays. The delegation learned that teaching Ukrainian children about the Holocaust in their country is still in an early stage. But that can be seen a very positive, because for many years the Holocaust was a 'forbidden topic'. During the Soviet years talking and writing about the Holocaust was almost impossible and even after Ukraine had become independent (1991) it was rather unusual to do so. One of the other reasons why the Holocaust was rarely spoken about, was probably the fact that many Ukrainians had supported the German occupants in persecuting their Jewish neighbours. As a matter of fact, the persecution of Jews in Eastern parts of Europe was even more inhumane and violent than in Western Europe. Ukraine is full of places connected with this horrible part of its history. Until recently many Ukrainians, especially younger ones, didn't even seem to know the meaning of the word 'Holocaust' itself. Since a few years however, Ukrainian and foreign historians have begun to write about this almost unknown part of the Ukrainian history. And in schools, teachers have carefully begun to tell their students about it. Ukrainian history teacher Olexandr, 'Sacha' Voytenko travels through his immense country to inspire his colleagues in teaching about the Holocaust. In a quite impressive workshop he showed our delegation several ways 'to do it'. The time spent in Ukrainian classrooms on the topic is still relatively small, but can - regarding the past years of 'absolute silence' - be seen as an important break-through. The article will be published in: Kleio, Tijdschrift van de Vereniging van docenten Geschiedenis en staatsinrichting in Nederland (Dutch association of teachers and students of history), volume 7, november 2009.In maart van dit jaar bezochten studenten geschiedenis en docenten van de Fontys Lerarenopleiding Sittard Oekraïne. Ze deden dat samen met andere Nederlandse en Belgische studenten en docenten om meer te weten te komen over de Holocaust in het land en de omgang met dit pijnlijke thema in het Oekraïense geschiedenisonderwijs. Dit artikel is een verslag van de bevindingen van de Limburgse delegatieleden.
DOCUMENT
Het AMUSE project streeft naar actieve samenwerking tussen Oekraïense en Europese instellingen voor hoger onderwijs (HEI) op het gebied van inclusief en speciaal onderwijs. Het voorziet leraren van augmentatieve en alternatieve communicatiemethoden (AAC) om kinderen met spraakproblemen te ondersteunen. Dit zal resulteren in een op AAC gebaseerd kleuterboek, een enorm open online course (MOOC) voor werkende leraren, en verbeterde curricula die inclusiviteit en toegankelijkheid in het Oekraïense onderwijssysteem bevorderen.
De theatervoorstelling Gevaarlijke Namen - Srebrenica 25 jaar roept veel emoties bij bezoekers op, zoals schaamte en boosheid over de Nederlandse rol in dezen. De bezoekers hebben behoefte om ‘iets te doen’, maar ze zijn handelingsverlegen. Dit onderzoek richt zich op het vervolg en handelingsalternatieven gekoppeld aan de voorstelling.Doel Het doel van dit onderzoek is het versterken en verbinden van de community van betrokkenen bij Srebrenica. Via dialoog en kennisontwikkeling over genocide wordt naar een passende vorm van doorwerking gezocht. Daarmee dragen we bij aan het verminderen van polarisatie en bevorderen van democratisering in de samenleving. Resultaten Ontwerpen van ‘tools’ ter bevordering van bewustwording over de mechanismen van genocide. Mogelijke vormen van resultaten: educatief materiaal en een tentoonstelling. Looptijd 25 oktober 2022 - 31 december 2024 Aanpak Een participatief actieonderzoek en Arts based Research met een expertgroep, bestaande uit leraren, leerlingen, veteranen, ervaringsdeskundigen, academici, politici en activisten. Impact voor het onderwijs Hoewel Srebrenica opgenomen is in de canon van de Nederlandse geschiedenis, worstelen veel sociale professionals, leraren en docenten met de vraag hoe zij Srebrenica een plek kunnen geven in het onderwijs. De voorstelling en thematiek krijgt bovendien relevantie door de actuele gebeurtenissen in Oekraïne. Ook in deze contexten komen vragen op als kijken we toe, grijpen we in en wat kan ik doen als burger? Cofinanciering Het onderzoek wordt medegefinancierd door Vfonds. Media Een stuk over de genocide in de Bosnische enclave Srebrenica. Met een unieke opzet: zij aan zij op het podium staan een ex-militair die aan de vredesmissie mee deed en een overlevende van de genocide.
De Russische invasie van Oekraïne in 2022 heeft de strategische focus binnen de Nederlandse en Europese Defensie versterkt. Het is essentieel voor militaire operaties, om de draagkracht van de bodem te kennen. Dit heeft namelijk implicaties voor de begaanbaarheid van het terrein met zwaar materieel zoals tanks en andere voertuigen. Dit vergt snelle en accurate terreinanalyses, die vaak moeten worden uitgevoerd onder vijandelijke druk. Momenteel gebeurt bodemonderzoek grotendeels handmatig, wat tijdrovend en foutgevoelig is. Dit project richt zich op de eerste stappen zetten richting een innovatief systeem dat bijna real-time de draagkracht van de bodem analyseert met behulp van geo- en weersdata. Binnen deze KIEM wordt een demonstrator ontwikkeld en getest in Nederland, vanwege de beschikbare data en haalbaarheid. Vervolgens wordt een roadmap opgesteld om het systeem toe te passen in Litouwen, waar Nederland deelneemt aan de NAVO-operatie ‘Enhanced Forward Presence’. De uitdagingen van het Litouwse terrein, zoals het modderseizoen (‘rasputitsa’), maken het onderzoek relevant voor bredere toepassingen binnen Europa. Een belangrijke pijler van dit project is de nieuwe samenwerking tussen het Ministerie van Defensie, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Saxion, HAS Green Academy en bodemonderzoeksbureau Fugro. Deze samenwerking versterkt de verbinding tussen Defensie en de civiele sector en draagt bij aan structurele innovatie. Door de combinatie van militaire en civiele expertise wordt een flexibel inzetbaar product ontwikkeld dat bijdraagt aan zowel strategische veiligheid als maatschappelijke toepassingen.