Het huidige onderwijsonderzoek levert weinig relevante en weinig betrouwbare resultaten. Laat staan dat leraren er wat mee kunnen. Tijd voor een nieuw soort onderzoek.
DOCUMENT
Laatst sprak ik met leraren in opleiding (LIO) over onderzoek; over waarom leraren over onderzoek leren. Een van hen stelde dat je kunt lezen wat er al bekend is over een methode; of hij goed is of niet. De ander gaf aan dat je zo kunt leren evalueren of wat je doet als leraar ook tot het beoogde resultaat leidt. Deze twee antwoorden zijn precies de principes van evidence-based education: gebruik maken van de best beschikbare kennis over wat werkt, en zo goed mogelijk evalueren wat werkt (Davies, 1999). Het was op dat moment, in een college over interviews coderen met eerstejaars, niet de plaats om dit openlijk te betwijfelen. Maar ik bleef er over doordenken: maakt onderwijsonderzoek dit nu waar?
LINK
Wij onderzoeken het programma van Stichting leerKRACHT, dat als doel heeft om een meer lerende schoolcultuur te stimuleren. De stichting helpt scholen te bouwen aan een verbetercultuur, gebaseerd op inzichten uit onderwijsonderzoek.Doel Wij onderzoeken of scholen die werken met leerKRACHT, zich ontwikkelen in hun schoolcultuur, leraar handelen en leerlingresultaten. Daarnaast hebben we verdiepende aandacht voor de rol van leiderschap, volgend op de resultaten van het promotieonderzoek van De Jong (2022) onder scholen werkend met leerKRACHT. Dr. Angela de Jong voerde samen met Oberon Onderzoek en Advies eerder al een langlopend onderzoek uit naar dit programma (in 2017-2021). Het huidige project betreft een meerjarig vervolgonderzoek (2022-2026). Resultaten Inzichten in hoe het programma wordt uitgevoerd en gewaardeerd Inzichten in hoe de cultuur verandert op scholen die werken met het programma Inzichten in welke mechanismen een rol spelen in het werken met het programma, waaronder leiderschap Looptijd 01 maart 2023 - 01 december 2026 Aanpak Wij volgen twee cohorten scholen, namelijk scholen die starten met de uitvoering in schooljaar 2023-2024 en schooljaar 2024-2025. De scholen doen twee jaar mee aan het onderzoek. Er zullen 130-150 scholen per jaar deelnemen aan het onderzoek. Kwantitatieve en kwalitatieve gegevens worden verzameld onder leerlingen, leraren(teams) en schoolleiders.
Wij onderzoeken het programma van Stichting leerKRACHT, dat als doel heeft om een meer lerende schoolcultuur te stimuleren. De stichting helpt scholen te bouwen aan een verbetercultuur, gebaseerd op inzichten uit onderwijsonderzoek.
Democratie, burgerschapsvorming, kritisch denken en Bildung worden vaak samen genoemd, maar een heldere kijk op de onderlinge samenhang ontbreekt nog. In dit onderzoeksproject ontwikkelen we een visie op burgerschapsvorming in het middelbaar beroepsonderwijs, waarin kritisch denken en Bildung worden opgenomen.