Deze publicatie doet verslag van het proces om te komen tot een regionale voedselketen in de regio Westerkwartier gelegen in het stedelijk veld Groningen. Deze regio heeft op dit moment een gerichtheid op de melkproductie voor de globale markt en vrijwel geen oriëntatie op de eigen omgeving zoals de inwoners van de stad Groningen
In het najaar van 2014 is de motie Ruim baan voor Oost Groningen aangenomen, waarna de ‘Commissie van Zijl’ voor Oost Groningen is ingesteld. Om het hoofd te bieden aan de buitengewoon complexe maatschappelijke opgaven in de regio Oost-Groningen, voerde de commissie een tweeledige opdracht uit: het realiseren van een bestuursakkoord (het Akkoord van Westerlee van februari 2015) en het verkennen van mogelijkheden tot vergroting van de werkgelegenheid in de regio. Voor dit tweede punt zijn vijf werkgroepen met vertegenwoordigers van onderwijsinstellingen, zorgorganisaties, ondernemers, FNV, gemeenten en provincie gevormd die projectvoorstellen hebben voorbereid. Een daarvan gaat over de verwaarding van de landbouwproductie door het opzetten van regionale ketens tussen producenten, verwerkers en afnemers. Door de primaire producten binnen de regio te verwaarden creëer je nieuwe werkgelegenheid. Bovendien ontstaat een breed palet aan regionale producten en specialisaties, wordt de agri-foodsector economisch krachtiger en minder milieubelastend – allemaal resultaten waar je de regio positief op de kaart kunt zetten. In december 2015 heeft de commissie haar bevindingen, aanbevelingen en een werkagenda voor de voorgestelde projecten vastgelegd in het eindrapport Kop d'r Veur. GS hebben laten weten dat ze de door de commissie ingezette beweging willen voortzetten. Daarom wordt en is gewerkt aan een voorstel om de projecten verder uit te voeren en een regisseur aan te stellen. Dit is het kader waarin het aanbod voor de voorbereiding van de regionale voedselketen tot stand is gekomen. Verantwoordelijk voor dit bid is de werkgroep landbouw, mede met inbreng vanuit het lectoraat Duurzaam Coöperatief Ondernemen van Hanzehogeschool en Terra MBO.
This publication follows and analysis the proces in the region Westerkwartier in the Netherlands in their effort to built a whole new regionale food chain. In this report there is a remarkeble role for the knowledge instutions on vocational and applied level.
Designing with the Sun is a KIEM-GoCI explorative research project on the theme Energy Transition and Sustainability. The project is aimed at network and agenda building and design research that explores new (cultural) practices of renewable energy consumption, based on a shift from ‘energy blindness’ to ‘energy awareness’. Up until now the solar industry has been propelled forward by technical innovations, offering mostly pragmatic, economic benefits to consumers. Innovation in this field mostly concerns making solar panels more efficient and less costly. However, to succeed, the energy transition also needs new cultural practices. These practices should reflect the ways renewables are different from fossil fuels. For solar, this means using more direct solar energy, when the sun is there, and being able to adapt to periods of low energy. Currently, consumers are mostly ‘blind’ to the infrastructure behind fossil-based energy. However, for energy sources such as solar and wind ‘awareness’ of their availability becomes more important. What could such an awareness look or feel like? How can it be enacted? And how can a change in practice that is more attuned to availability be experienced positively? Solar companies see opportunities in using design to help build motivating practices and narratives within the solar field, enabling awareness through personal relationships between consumer and solar energy. However, the knowledge of how to get there is lacking. In a research-through-design trajectory, and together with partners from the Creative Industries, Designing with the Sun aims to explore new ways of relating citizens to solar energy. Ultimately, these insights should enable the newly emerging field of solar design to contribute to the emergence of more sustainable and rewarding energy awareness and practices.
De creatieve industrie is een spil in innoverend Nederland en design speelt daarbinnen een cruciale rol. Het hbo heeft een belangrijke positie in deze drive voor innovatie. Door ontwerpend onderzoek te enten op de praktijk draagt het hbo actief bij aan kennis over het creatieve ontwerpproces. Het Network Applied Design Research (NADR) wordt een initiatieforgaan met voorbeeldfunctie en best practices van praktijkgericht en ontwerp gerelateerd onderzoek: koers uitzetten, initiatief nemen; visie neerzetten door organisatie van events en output (ondernemend en onderzoekend) die een zuigende werking heeft door te doen/organiseren zodat massa gecreëerd kan worden. Doelen van dit netwerk zijn onder meer: toegepast design onderzoek te emanciperen en de zichtbaarheid ervan te vergroten, kennis te ontwikkelen en de ontwikkelde kennis makkelijker en breder te delen, het stimuleren van de kwaliteit van praktijkgericht onderzoek in de ontwerpende disciplines, netwerkvorming, het opzetten van een body of knowledge & skills en kenniskaart, organisatieverband voor interactie met stakeholders, invloed op beleid en instrumenten. Het netwerk bevestigt de speciale positie die praktijkgericht, ontwerpend onderzoek heeft binnen het totale onderzoekskader. De verkenning in opdracht van SIA naar de positie van praktijkgericht onderzoek in de creatieve industrie onderschrijft dit. NADR vertegenwoordigt hbo-lectoren die vanuit hun lectoraat actief zijn op het gebied van design waarbij wetenschappelijke disciplines als Natural Sciences & Engineering, Humanities, Behavioral & Social Sciences en Arts in meer of mindere mate worden geïntegreerd om een bijdrage te leveren aan het reframen en oplossen van diverse maatschappelijke thema’s als bijvoorbeeld gezondheidszorg of circulaire economie. De verbindende factor is ontwerpen gerelateerd onderzoek en het platform is open voor lectoraten die zich daarmee verwant voelen, van zorg- technische- duurzame- virtuele product ontwerpers tot gameontwerpers, architecten of meer op toegepaste kunst gerichte lectoraten, zolang het ontwerpend onderzoek en integratie van verschillende disciplines bij hen centraal staat.
It is predicted that 5 million rural jobs will have disappeared before 2016. These changes do notonly concern farmers. In their decline all food chain related SMEs will be affected severely. Newbusiness opportunities can be found in short food supply chains. However, they can onlysucceed if handled professionally and on a proper scale. This presents opportunities on 4interconnected strands:Collect market relevant regional dataDevelop innovative specialisation strategies for SMEsForge new forms of regional cooperation and partnership based on common benefits andshared values.Acquire specific skillsREFRAME takes up these challenges. In a living lab of 5 regional pilots, partners willdemonstrate the Regional Food Frame (RFF) as an effective set of measures to scale up andaccommodate urban food demands and regional supplies. New data will reveal the regions’ ownstrengths and resources to match food demand and supply. REFRAME provides a supportinfrastructure for food related SMEs to develop and implement their smart specializationstrategies in food chains on the urban-rural axis. On their way towards a RFF, all pilots will use a5-step road map. A transnational learning lab will be set up in support of skill development andtraining of all stakeholders. REFRAME pools the know-how needed to set up these Regional FoodFrames in a transnational network of experts, each closely linked and footed in its own pilotregion.