Breda University of Applied Sciences (BUAS) wants to create close links between education, research and industry. To support this policy, knowledge and knowledge products are made as widely available as possible to business and government, BUAS employees, and other interested parties. BUAS uses Pure, a research information and registration system. An up-to-date overview of all knowledge output of BUAS employees in this system can be found in this portal.
LINK
In this paper we discuss the design process that took place while creating social software for Amsterdam University of Professional Education (AUPE) and the interactive knowledge platform, called ‘Theme-sites’. Themesites are used collaboratively by nine universities bound by a consortium, Digital University (DU). The DU is experimenting using communities of practice (CoPs) as a way to to stimulate the use of ICT in Higher Education. We describe the redesign, for which we used principles of design research (Col-lins et al., 2004). However in both described cases user experiences revealed that users have difficulties in getting actively involved in the knowledge portal. We propose how we might redesign the knowledge platform to support learning processes better, using theories like Wenger’s (1998) related to learning ar-chitectures. This paper aims at expanding design knowledge about knowledge portals and CoPs and dis-cusses the yet overseen critical design elements, like the brokering competences that facilitators need.
DOCUMENT
Abstract from article: The Dutch healthcare system has changed towards a system of regulated competition to contain costs and to improve efficiency and quality of care. This paper provides: (1) a brief as-is overview of the changes for primary care, based on explorative literature reviews; (2) provides noteworthy remarks as for the way primary and secondary healthcare is organised; (3) an example of an E-health portal illustrating implemented processes within the Dutch context and (4) a proposed research agenda on various e-health topics. Noteworthy remarks are: (1) government, insurer, healthcare provider and patient are main actors within the Dutch healthcare system; (2) general practitioners (GP’s) are gatekeepers to secondary and other care providers; (3) the illustrated portal with a patient oriented design, provides access to applications implemented at care providers resulting in increased electronic availability and increased patient satisfaction; (4) a variety of fragmented information systems at health care providers exists, which leaves room for standardisation and increased efficiency. We end with suggestions for future research.
DOCUMENT
Het Godivapp Applied in Pediatric Primary care (GoAPP) project ontwikkelt, onderzoekt en realiseert de implementatie van een e-health applicatie voor uitwisseling van videomateriaal in zelfstandige praktijken (MKB) in de eerstelijnsgezondheidszorg. Voor een goede analyse van bewegingsproblemen bij baby?s uit risicogroepen is het van belang de motorische ontwikkeling te meten en te volgen in de tijd. Kinderfysiotherapeuten gebruiken hiervoor een observatie-instrument, de Alberta Infant Motor Scale (AIMS). In 2014 en 2015 heeft de GODIVA-onderzoeksgroep (GrOss motor Development of Infants using home Video registration with the AIMS) van Hogeschool Utrecht een methode ontworpen, waarbij de ontwikkeling gevolgd kan worden aan de hand van video?s gemaakt door ouders. De methode wordt door professionals gezien als een aanvulling op bestaande methoden, die het monitoring van kinderen doelmatiger en transparanter maakt. De methode past uitstekend in de huidige e-health ontwikkeling en zelfmanagement/empowerment van ouders. Voor research met de videomethode is een prototype applicatie ontwikkeld waarmee op veilige wijze de filmbeelden verstuurd kunnen worden en opgeslagen. Het prototype is nog niet geschikt voor gebruik binnen de beroepspraktijk. Eerstelijns Kinderfysiotherapiepraktijken zouden graag de applicatie gebruiken. Zij verwachten dat het een waardevolle uitbreiding is van hun mogelijkheden en een kans om als praktijk te innoveren. Zij zien, als zelfstandige ondernemers, echter ook belemmeringen, zoals ICT-ondersteuning en een passende tarifering van een videoconsult. Voor deze kleine bedrijven spelen ook betaalbaarheid en gebruiksgemak een essentiële rol. Binnen GoAPP zijn vijf perspectieven voor innovatie en implementatie van e-health bij elkaar gebracht: eindgebruikers, zorginhoudelijk, harde technologie, zachte technologie en bedrijfskundig perspectief. Georganiseerd rondom drie werkpakketten wordt interdisciplinair onderzoek gedaan naar (1) optimalisatie van het videoportal, (2) implementatie, en (3) bedrijfskundige haalbaarheid, via ontwerpgericht onderzoek, literatuuronderzoek, implementatieanalyse en business-case onderzoek. Een vierde werkpakket richt zich op doorgroei van het netwerk kinderfysiotherapeuten naar een Community of Practice. Doel: Een innovatieve videomethode voor het observeren van de motoriek van zuigelingen, geschikt voor eerstelijnspraktijken kinderfysiotherapie, met een passend implementatieplan en business modelling.