Biomimicry wordt vooral verbonden aan technologische ontwikkelingen. Er zijn veel voorbeelden van producten en innovaties op basis van de biologie. Ingenieurs, architecten, ontwerpers maken gebruik van nieuwe kennis die we hebben opgedaan en opdoen door met moderne middelen de natuur te bestuderen. Mauro Gallo geeft hiervan voorbeelden en gaat daar verder onderzoek naar doen. Van de natuur in haar geheel is meer te leren. In de praktijk van onderwijs, training,advies, consultancy en organisatieontwikkeling, wordt ‘de natuur’ vaak gebruikt als metafoor, als inspiratiebron of als voorbeeld voor allerlei processen zoals leiderschap, samenwerkingen, relaties, en de ontwikkeling van organisaties en de samenleving. Het gaat daarbij veelal over ecologische en veel minder vaak over biologische processen. Langzaam heeft zich de vraag opgedrongen of we in de sociale omgeving meer kunnen leren uit de natuur dan wat we oppervlakkig ‘zien’ en vaak in metaforen vertaald wordt. Meer holistisch bezien gaat het hier over de systemische kant, de complexiteit, de context en de samenhang. Kunnen we bijvoorbeeld aantonen dat fundamentele ecologische principes zoals kringlopen (lerend, zelf organiserend, zelfregulerend en zelfvoorzienend vermogen), successie, diversiteit en veerkracht, sociaal en samenwerkend gedrag, interconnectedness en interdependency toepassen in organisaties leiden tot duurzaam organiseren? In zijn lectoraat doet Mauro Gallo onderzoek naar de betekenis van technische innovaties in en voor de agro- en food sector, en naar de vraag of biomimicry onderbouwd kan worden zodat het bij kan dragen aan het sociaal wetenschappelijk domein. Tegelijkertijd is er een gerichte onderwijsvraag: is het logisch om vanuit ons groene DNA biomimicry-denken mee te nemen in ons onderwijs? Kun je biomimicry leren toepassen en kun je biomimicry toepassen in leren? (Hoe) kunnen we biomimicry toepassen in vmbo en mbo groen, in de lerarenopleiding meegeven aan toekomstige leraren, en opnemen in de professionalisering voor zittende docenten. Is het denkbaar dat het integraal onderdeel van de curricula in het (groene) hbo wordt gericht op het zoeken naar duurzame oplossingen voor vraagstukken in de beroepspraktijk? Zoals hierboven geschetst: genoeg praktijkvragen voor een lectoraat. Daarbij richt het zich echter niet alleen op het toepassen, maar nadrukkelijk op het wetenschappelijk onderbouwen van bio-inspired oplossingen en op het onderwijs.
MULTIFILE
Food and the city has never been a more urgent theme than today, and The European Union’s priority to commit to innovation in this field will certainly enhance its economic and external strength and improve its competitive position in the world of food and life sciences. Europea Netherlands held a seminar on this topic in May 2016, during the Dutch EU presidency.To be part of this international endeavour, the Netherlands need to strengthen the digital market, support innovation in the internal market, boost domestic policy reforms, and embed their knowledge and skills in a European society that challenges itself and continues to innovate. The Netherlands is a global player in the agro, food and horticultural sector and a major player in the export market of agricultural products. This sector is one of its main economic pillars. New knowledge is being developed as we speak, which is also an export product in high demand, providing sizeable employment. This is only possible because the sector is innovative and remains up-to-date. The peri-urban areas in the Netherlands (both urban and rural areas) are characterized by high population density. This necessitates thinking about manufacturing, food, logistics and water management(circular economy). Land-based education and life sciences in the Netherlands may appear to be specific, yet it is broad too: the primary sectors are included, as well as the manufacturing businesses and services associated with it. Participants learn to work in an innovative sector in a society in transition, bringing together multiple disciplines (cross-overs) and stakeholders. This education is practical and has a strong connection to the industry. During the Europea seminar five professorships, installed by the ministry of Economic Affairs, focused on transitions in the agro and food sector. The five professorships are posted at the Dutch Agricultural Universities of applied sciences, including teacher education for sustainable connected learning and development for professional education and business communities.
MULTIFILE
Food and the city has never been a more urgent theme than today, and The European Union’s priority to commit to innovation in this field will certainly enhance its economic and external strength and improve its competitive position in the world of food and life sciences. Europea Netherlands held a seminar on this topic in May 2016, during the Dutch EU presidency.To be part of this international endeavour, the Netherlands need to strengthen the digital market, support innovation in the internal market, boost domestic policy reforms, and embed their knowledge and skills in a European society that challenges itself and continues to innovate. The Netherlands is a global player in the agro, food and horticultural sector and a major player in the export market of agricultural products. This sector is one of its main economic pillars. New knowledge is being developed as we speak, which is also an export product in high demand, providing sizeable employment. This is only possible because the sector is innovative and remains up-to-date. The peri-urban areas in the Netherlands (both urban and rural areas) are characterized by high population density. This necessitates thinking about manufacturing, food, logistics and water management(circular economy). Land-based education and life sciences in the Netherlands may appear to be specific, yet it is broad too: the primary sectors are included, as well as the manufacturing businesses and services associated with it. Participants learn to work in an innovative sector in a society in transition, bringing together multiple disciplines (cross-overs) and stakeholders. This education is practical and has a strong connection to the industry. During the Europea seminar five professorships, installed by the ministry of Economic Affairs, focused on transitions in the agro and food sector. The five professorships are posted at the Dutch Agricultural Universities of applied sciences, including teacher education for sustainable connected learning and development for professional education and business communities.
MULTIFILE
De groeiende wereldbevolking zorgt voor noodzaak tot optimaler gebruik van landbouwgrond. De innovatie van de eerste elektrische tractor door Boessenkool B.V. zorgt voor minder rijsporen en daarmee een effectiever landbouw gebruik. Tevens creëert deze elektrificatie de mogelijkheid tot volcontinue automatische landbouw. De in ontwikkeling zijnde landbouw-drone van Drone4Agro B.V. laat geen enkel rijspoor achter en heeft de autonome landbouw tot doel! Saxion, als kennisontwikkelaar van systems engineering en modulaire robotica, en bovengenoemde partners hebben elkaar gevonden tijdens gesprekken over het drone test centrum. Saxion is ook aangesloten bij de SMART Industry agenda Boost van Oost Nederland en mede-oprichter van de netwerkorganisatie LEO Robotics. De centrale kennisvraagstelling luidt: “Is het mogelijk om een koppeling van een autonome drone met een oplaadstation te maken, waarbij de drone een autonome landingsprocedure gebruikt?” Tevens wordt gekeken naar welke kennisvragen opgelost moeten worden om te komen tot (vol‑)automatische landbouwbewerkingen. De autonome besturing en toekomstige volautomatische landbouwbewerkingen openen internationaal de mogelijkheden tot autonome landbouw op grote schaal en voor Saxion tot een duurzame investering in de kenniskring. De technische uitdaging zit hem in de overgang van de GPS gecontroleerde besturing naar de automatische landing/koppelingsprocedure, waarbij een besturingscontrol overdracht moet plaats vinden. Tevens is de technische uitdaging om de besturing zodanig generiek en modulair op te zetten dat het hardware (grond of luchtrobot) onafhankelijk is. De kennis van de besturingen zal gedeeld worden om te komen tot een technische doorontwikkeling van de autonome besturing. Middels de kennisontwikkeling op gebied van autonome besturing en demonstratiemodellen van de luchtrobot en eventueel grondrobot wordt het proof-of-concept aangetoond. Middels stages en afstudeeropdrachten zal geprobeerd worden de kennis te implementeren in de prototypes bij de bedrijven. Middels de bewezen systems engineeringsmethodiek “Het V-model” zullen de functionele klantenwensen t.a.v. de landbouwbewerkingen worden vertaald naar de kennisvragen, mogelijke technische oplossingen en eventuele vervolgprojecten.
COMBINE staat voor: COmmunity driven Model Based INtelligent systems Engineering. Voorgaande RAAK-mkb projecten Fast&Curious en SMARTcode resulteerden een community van bedrijven en kennisinstellingen rondom HAN tools voor modelgebaseerde ontwikkeling van regelsystemen. De aanvankelijke focus lag hierbij op de prototype fase. Intussen is de focus verschoven naar serieproductie. Er is veel waardering voor de deling van preconcurrentiële kennis en ervaring in de community en de marktgedreven ontwikkeling van de tools, aangestuurd door de community. Diverse vakbladen deden hiervan verslag. De HAN tools richten zich tot op heden op het modelleren van regelalgoritmes. Nu de voordelen van deze technologie door de MKB partners worden herkend en ingezet, ontstaat de wens om vergelijkbare ondersteuning te introduceren voor het modelleren van het te regelen systeem. Een dergelijke aanvulling op de tools completeert de ondersteuning voor een volledige, modelgebaseerde workflow. Dit resulteert in een centrale MKB vraag naar de benodigde kennis en de tools om systeemmodellen snel, goedkoop en met de vereiste kwaliteit te kunnen realiseren en vervolgens optimaal te integreren in het ontwikkelproces. Naast de gewenste uitbreiding van de tools ontstaat er ook vanuit de Agri & Food sector een toenemende vraag naar de in de community beschikbare tools en de gehanteerde samenwerkingsvorm. COMBINE beoogt daarom twee doelen: 1. Het combineren van de sectoren High Tech Systemen & Materialen en Agri & Food op het gebied van modelgebaseerd ontwikkelen 2. Het combineren van nieuwe modelgebaseerde technieken op het gebied van systeemmodellering met bestaande low-cost tools Met de deliverables van COMBINE – tools, ontwikkelproces en preconcurrentiële samenwerking – worden bestaande oplossingen voor het MKB verrijkt op het gebied van systeemmodellen en direct gedeeld in een groeiende community die een breder applicatiegebied bestrijkt.
The Northern Netherlands (NN) finds itself at the junction of all the big transitions. Digitalisation is essential to follow through with these. Considering this, our region has the potential to make sizeable progress if it can successfully roll out widespread digitalisation. As a hardcore transition economy, the NN may even join the European frontrunners and act as an example for other regions. It is from this challenge that the NN will start with the European Digital Innovation Hub (EDIH NN). We have chosen to specialise in the area of Autonomous Systems, which includes multiple digital technologies that are relevant for the four transitions in the NN: (1) Smart Agro, (2) Smart Manufacturing, (3) Life Science and Health and (4) Utilities, Built Environment and Mobility. In the first three-year EDIH NN wants to support more than 750 companies and lay the foundation for long-term support of all companies. The following building blocks for EDIH NN are: • A Brokerage network that will identify issues regarding digitalisation and relay these to Solution Providers (high TRL) and knowledge providers (low TRL). • A Test Before Invest network (test and demo facilities) comprising 20+ organisations that will invest in Autonomous Systems within their domain, and collaborate towards becoming a European testing ground. • A Smart Factory Accelerator to strengthen the digital maturity of companies. • An Empowerment programme to strengthen companies in the areas of DEP Technologies: Cyber Security and Artificial Intelligence. • An approach based on High Performance Computing to make digitalisation more accessible. • The Smart Makers Academy: A programme aimed at matching supply and demand around digital skills, based on individual learning outcomes. • A Funding Readiness programme to help companies that need to invest for their digitalisation strategy, in finding funding opportunities. • A network to stimulate supply and demand around Autonomous Systems