Municipalities often collaborate with other stakeholders in smart city projects to develop and implement technological innovations to address complex urban issues. We propose the shared portfolio approach as an alternative way of collaborating, because we have identified possible limitations when the commonly used single-project approach is adopted in complex contexts, such as the smart city context. The portfolio approach enhances flexibility, an embedded focus and cross-project learning, because partners work on multiple projects – either in parallel or in succession – to develop multiple solutions to a specific problem. An in-depth case study is used to illustrate how the shared portfolio approach works. In practice, these insights can be used by public bodies who aim to collaborate in smart city development or by partners who work on smart city projects and wish to continue their collaboration in a portfolio setting. Conceptually, our paper develops a connection between cross-sector partnership literature and smart city literature by revealing how the shared portfolio approach could be an effective way to deal with the complexities of innovation in the smart city context.
DOCUMENT
Smart Materials, book of ideas is het resultaat van en unieke samenwerking. Deskundigen en leveranciers van smart materials, designers van drie Twentse ontwerpbureaus en studenten Industrieel Product Ontwerpen van Saxion twee intensieve dagen met veel plezier samengewerkt aan dit “Book of Ideas”. Het project “Smart Materials, Book of Ideas” is een van de deelprojecten van het RAAK project “Materialen in Ontwerp” dat van januari 2007 tot medio 2008 gelopen heeft bij het Saxion Kenniscentrum Design en Technologie. Het doel van dit project is het expliciet onder de aandacht brengen van de mogelijkheden van een nieuwe klasse materialen voor het MKB: de “Smart Materials”. Alles is “smart” tegenwoordig en iedereen heeft het over nieuwe mogelijkheden, maar over wat voor materialen en eigenschappen hebben we het eigenlijk? Het is de bedoeling niet alleen een droge opsomming te geven van de eigenschappen en mogelijkheden van smart materials. De mogelijkheden die deze nieuwe materialen kunnen bieden worden tastbaar gemaakt door allerlei creatieve toepassingen te laten zien in (verbeterde) bestaande producten en geheel nieuwe concepten. Op deze wijze wordt geïllustreerd hoe deze nieuwe materialen kunnen bijdragen aan de functionaliteit van een product. De creatieve toepassingen zijn het resultaat van de brainstorm-tweedaagse met materiaaldeskundigen, designers en studenten ‘Industrieel Product Ontwerpen’ (IPO). Met dit boekwerkje wil het Saxion Kenniscentrum Design en Technologie bereiken dat productontwerpers en met name het MKB geïnteresseerd raakt in de mogelijkheden die smart materials direct of in toekomst kunnen bieden. Er ligt voor de bedrijven een grote kans om met deze nieuwe materialen succesvolle innovatieve producten te ontwikkelen.
MULTIFILE
Drones have been verified as the camera of 2024 due to the enormous exponential growth in terms of the relevant technologies and applications such as smart agriculture, transportation, inspection, logistics, surveillance and interaction. Therefore, the commercial solutions to deploy drones in different working places have become a crucial demand for companies. Warehouses are one of the most promising industrial domains to utilize drones to automate different operations such as inventory scanning, goods transportation to the delivery lines, area monitoring on demand and so on. On the other hands, deploying drones (or even mobile robots) in such challenging environment needs to enable accurate state estimation in terms of position and orientation to allow autonomous navigation. This is because GPS signals are not available in warehouses due to the obstruction by the closed-sky areas and the signal deflection by structures. Vision-based positioning systems are the most promising techniques to achieve reliable position estimation in indoor environments. This is because of using low-cost sensors (cameras), the utilization of dense environmental features and the possibilities to operate in indoor/outdoor areas. Therefore, this proposal aims to address a crucial question for industrial applications with our industrial partners to explore limitations and develop solutions towards robust state estimation of drones in challenging environments such as warehouses and greenhouses. The results of this project will be used as the baseline to develop other navigation technologies towards full autonomous deployment of drones such as mapping, localization, docking and maneuvering to safely deploy drones in GPS-denied areas.
Communicatieprofessionals slagen er niet in adequaat om te gaan met beroering in de publieke sfeer, in het bijzonder als deze zich op sociale media afspeelt. Dat onvermogen betaalt zich vaak duur uit want leidt tot grote maatschappelijke problemen (‘issues’), vertrouwensverlies, hoge kosten, grillig beleid en andere onverkwikkelijkheden. Vandaar de behoefte onder professionals dergelijke beroering voor te zijn. Belangrijkste doel van dit project is de ontwikkeling van een leeromgeving die hen daartoe in staat stelt. Het vermogen de beroering op sociale media, voor zover mogelijk, te begrijpen en te beheersen, begint bij inzicht in hoe die beroering tot stand komt, zich ontwikkelt en het beste benaderd kan worden. Cruciaal hierbij is het besef dat men er vroeg bij moet zijn, nog voordat de onrust op sociale media zich tot een issue ontwikkelt. Daarna is het veelal te laat. Vandaar het enorme belang oog te hebben voor de subtiliteit en complexiteit van taal. Immers heel vaak staat er niet wat er staat of zegt men niet wat men bedoelt. Maar het herkennen van de juiste bedoeling is een buitengewoon lastig proces dat via traditionele vormen van monitoring veelal onvoldoende tot stand komt. Voor een adequate omgang met potentiële issues zou dat echter wel moeten. De mogelijkheden daartoe maken de kern uit van de in dit project voorgestelde vorm van discoursanalyse en daarop gebaseerde leeromgeving. Voor zowel die discoursanalyse als de leeromgeving wordt gebruik gemaakt van AI technieken. Die technieken maken de leeromgeving ‘smart’, dat wil zeggen vol mogelijkheden tot interactie, automatische feedback, visualisaties en geavanceerde vormen van kennisverwerving. AI technieken worden in dit project ook ingezet bij het doen van discoursanalyse. Deels gebeurt dat door de communicatieprofessional zelf, tijdens het leerproces. Al doende leert hij niet alleen over het publiek debat maar draagt ook bij aan kennis en analyse daarvan.
The livability of the cities and attractiveness of our environment can be improved by smarter choices for mobility products and travel modes. A change from current car-dependent lifestyles towards the use of healthier and less polluted transport modes, such as cycling, is needed. With awareness campaigns, cycling facilities and cycle infrastructure, the use of the bicycle will be stimulated. But which campaigns are effective? Can we stimulate cycling by adding cycling facilities along the cycle path? How can we design the best cycle infrastructure for a region? And what impact does good cycle infrastructure have on the increase of cycling?To find answers for these questions and come up with a future approach to stimulate bicycle use, BUas is participating in the InterReg V NWE-project CHIPS; Cycle Highways Innovation for smarter People transport and Spatial planning. Together with the city of Tilburg and other partners from The Netherlands, Belgium, Germany and United Kingdom we explore and demonstrate infrastructural improvements and tackle crucial elements related to engaging users and successful promotion of cycle highways. BUas is responsible for the monitoring and evaluation of the project. To measure the impact and effectiveness of cycle highway innovations we use Cyclespex and Cycleprint.With Cyclespex a virtual living lab is created which we will use to test several readability and wayfinding measures for cycle infrastructure. Cyclespex gives us the opportunity to test different scenario’s in virtual reality that will help us to make decisions about the final solution that will be realized on the cycle highway. Cycleprint will be used to develop a monitoring dashboard where municipalities of cities can easily monitor and evaluate the local bicycle use.