CONCEPT 15-01-2012: gebaseerd op het Rapport ‘Gedragsverandering via campagnes’ van het Ministerie van Algemene Zaken; Zie Renes, et al., 2011 De publiekscampagnes van de Nederlandse rijksoverheid zijn effectiever in het realiseren van kennisoverdracht dan in het (op korte termijn) veranderen van houding en gedrag (zie o.a. Jaarevaluatie Postbus 51-campagnes 2009, 2010). Nederlandse ministeries hechten steeds meer belang aan gedragseffecten en gebruiken dit ook als criterium om de effectiviteit van campagnes te beoordelen. Momenteel zijn veel campagnes nog gebaseerd op klassieke modellen die sterk uitgaan van systematische informatieverwerking en rationeel keuzegedrag (Wevers, Renes, Van Woerkum, 2010). Door groeiend inzicht dat deze modellen niet meer voldoen, heeft de vraag hoe communicatie effectiever kan bijdragen aan gedragsverandering het afgelopen jaar veel aandacht gekregen binnen de Dienst Publiek en Communicatie (DPC), onderdeel van het Ministerie van Algemene Zaken, en verantwoordelijk voor het uitvoeren en evalueren van Postbus 51 campagnes.
DOCUMENT
BACKGROUND: The number of mobile apps that support smoking cessation is growing, indicating the potential of the mobile phone as a means to support cessation. Knowledge about the potential end users for cessation apps results in suggestions to target potential user groups in a dissemination strategy, leading to a possible increase in the satisfaction and adherence of cessation apps.OBJECTIVE: This study aimed to characterize potential end users for a specific mobile health (mHealth) smoking cessation app.METHODS: A quantitative study was conducted among 955 Dutch smokers and ex-smokers. The respondents were primarily recruited from addiction care facilities and hospitals through Web-based media via websites and forums. The respondents were surveyed on their demographics, smoking behavior, and personal innovativeness. The intention to use and the attitude toward a cessation app were determined on a 5-point Likert scale. To study the association between the characteristics and intention to use and attitude, univariate and multivariate ordinal logistic regression analyses were performed.RESULTS: The multivariate ordinal logistic regression showed that the number of previous quit attempts (odds ratio [OR] 4.1, 95% CI 2.4-7.0, and OR 3.5, 95% CI 2.0-5.9) and the score on the Fagerstrom Test of Nicotine Dependence (OR 0.8, 95% CI 0.8-0.9, and OR 0.8, 95% CI 0.8-0.9) positively correlates with the intention to use a cessation app and the attitude toward cessation apps, respectively. Personal innovativeness also positively correlates with the intention to use (OR 0.3, 95% CI 0.2-0.4) and the attitude towards (OR 0.2, 95% CI 0.1-0.4) a cessation app. No associations between demographics and the intention to use or the attitude toward using a cessation app were observed.CONCLUSIONS: This study is among the first to show that demographic characteristics such as age and level of education are not associated with the intention to use and the attitude toward using a cessation app when characteristics related specifically to the app, such as nicotine dependency and the number of quit attempts, are present in a multivariate regression model. This study shows that the use of mHealth apps depends on characteristics related to the content of the app rather than general user characteristics.
DOCUMENT
Vaker sporten. Minder alcohol drinken. Stoppen met roken. Nu echt op tijd naar bed. Dat leefstijlverandering lastig kan zijn, weten we allemaal. Maar voor sommigen lijkt het welhaast onmogelijk. Leefstijlverandering kost energie en aandacht. Wat als je daar helemaal geen ruimte voor hebt, omdat je wordt afgeleid door belangrijkere zaken, zoals de zorg voor een ziek familielid of doordat je de huur weer niet kunt betalen? Waar moet je het in zo’n situatie vandaan halen om gezonder te gaan leven? Vooral onder mensen met een lage sociaaleconomische status (SES) komt zo’n situatie regelmatig voor. Welke bijdrage zou de eerstelijnsgeneeskunde hieraan kunnen leveren? De oplossing is gecompliceerd en de weg ernaartoe is vaak frustrerend, vooral omdat gezondheidscommunicatie alleen kan werken als het in nevenschikking met andere instrumenten wordt gecombineerd. Het antirookbeleid is een mooi voorbeeld waar veel is bereikt door een combinatie van instrumenten.
LINK