Welke social media gebruiken studenten? Waarom gebruiken studenten deze media? Welke verwachtingen hebben ze van het onderwijs? In dit whitepaper delen we de resultaten van ons onderzoek naar de betekenis van social media in het leven van de hedendaagse student.
DOCUMENT
Social media zijn momenteel het gesprek van de dag. In slechts enkele jaren tijd hebben social media sites als YouTube, Facebook en LinkedIn een miljoenenpubliek aan zich gebonden. En het aantal consumenten en bedrijven dat gebruik maakt van deze online platformen groeit nog steeds sterk. Hoewel er dagelijks nieuwe cijfers verschijnen over het gebruik van social media is er vooralsnog weinig bekend over de adoptie van social media door bedrijven. Middels dit boek willen de onderzoekers van het lectoraat Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam een bijdrage leveren aan het opvullen van deze kennisleemte door het social media gebruik binnen de detailhandel in Nederland in kaart te brengen. Het boek bevat de resultaten van een onderzoek naar gebruik van de social media sites Hyves, Facebook, LinkedIn, YouTube, weblogs, Twitter en fora door (web)winkels en consumenten in Nederland. Welke social media sites worden veel en welke weinig gebruikt door (web)winkels en consumenten in Nederland? Wat zijn de kenmerken van de (web)winkels en consumenten die voorop lopen en achterblijven in het gebruik van social media platformen? In hoeverre zijn Nederlanders geïnteresseerd in het volgen van commerciële bedrijven via social media? Hoeveel volgers hebben (web)winkels op Hyves, Facebook, LinkedIn, YouTube en Twitter? Op deze en andere vragen over het gebruik van social media in de detailhandel in Nederland wordt in dit boek antwoord gegeven.
DOCUMENT
In dit magazine (rapport) blikken betrokken onderzoekers en professionals terug op “The Next Level” en de resultaten daarvan, die onder meer bestaan uit trainingen op het gebied van ‘crises & social media’ voor professionals. In mei 2016 is na ruim 2 jaar een einde gekomen aan onderzoeksproject "The Next Level". De lectoraten Crossmediale communicatie in het Publieke Domein en Regie van Veiligheid (Hogeschool Utrecht) werkten hierin samen met professionals uit het communicatie- en veiligheidsdomein. Centrale vraag in dit onderzoek was: hoe kan bij een crisis - beïnvloed door sociale media - effectief vorm worden gegeven aan crisiscommunicatie en crisismanagement?
DOCUMENT
Wereldwijd onderzoek: Hoe gebruiken nieuwsmedia social media? Jongeren lezen geen krant meer, ze kijken op hun smartphone die ze altijd bij de hand hebben. Binnen het lectoraat social media en reputatiemanagement van NHL hogeschool te Leeuwarden heeft een groep internationale studenten in 12 landen onderzoek gedaan. Hierbij hebben ze meer dan 150 social media sites bestudeerd van nieuws media. De resultaten maken deel uit van een internationaal onderzoek van NHL Hogeschool en Haaga Helia University. De onderzoeksvraag was: Wat speelt zich af in de nieuwsmedia? Persbureaus kunnen het overzicht gebruiken om hun social media te optimaliseren. En voor ieder die journalistiek een warm hart toedraagt is het interessante informatie over de nieuwsmedia in een overgangssituatie (2nd edition)
DOCUMENT
In this paper we discuss the general approach and choices we made in developing a prototype of a social media monitor. The main goal of the museum monitor is to offer museum professionals and researchers better insight in the effects of their own social media usage and compare this with other actors in the cultural heritage sector. It gives researchers the opportunity to consider communication within the sector as whole. In the research project “Museum Compass” we have developed a prototype of a social media monitor, which contains data of current and historic online activities on Facebook, Twitter, YouTube, Foursquare and Flickr of all registered Dutch museums. We discuss – mostly in a practical sense – our approach for developing the monitor and give a few examples as a result of its usage.
DOCUMENT
Social media zijn vandaag de dag niet meer weg te denken. Het online gesprek gaat over merken, bedrijven, mediapersonality’s en meer. Liggen er ook kansen op social media voor educatieve instellingen zoals het Leeuwarder Lyceum om deze social media in te zetten?
DOCUMENT
In dit whitepaper vindt u de resultaten van onze jaarlijkse social media MKB-monitor. Met deze monitor doen we onderzoek naar het gebruik van sociale media in het MKB. In dit whitepaper vindt u de resultaten van de monitor en kansen voor de toekomst
DOCUMENT
This PhD research project is about how Dutch development NGOs use social media for their development projects. For this, the following research question has been investigated: how do Dutch development NGOs use social media to further the development activities of their organisations? The purpose of this study is to understand how development NGOs are trying to get to grips with social media. Given the exploratory nature of this research, a qualitative research approach was adopted. Both case studies and the grounded theory method were used for this study. This combination is ideal because with a case study one tries to understand, or explore a phenomenon, whereas, in grounded theory studies, one tries to build theory. Given that this study is concerned with how Dutch development NGOs perceive social media for their development projects, an interpretive paradigm seems appropriate. The grounded theory methodology for this research is consistent with the epistemology of interpretivism. The combination of case study research and grounded theory works well for theory building and has been applied in Information Systems and ICT for Development studies before. As the use of theory before data collection is in opposition to the principle idea of the grounded theory methodology, in which theory emerges from the data, this needs to be addressed when combining case studies and grounded theory. This issue was resolved by using an initial highlevel conceptual framework as a guiding instrument for both the noncommittal literature research and for the conceptualisation of the research problem, whilst not distorting the emergence of theory from the data. This study focuses on formally organised development NGOs who receive funding from the Dutch Ministry of Foreign Affairs for their development projects. From the approximately 100 organisations, fourteen NGOs were selected for this study. The choice of fourteen NGOs was driven by a theoretical sampling strategy. Data was collected via semi-structured interviews with 18 respondents and field-notes of meetings or events of 14 development NGOs. The data was analysed using the Glaserian coding procedure of grounded theory, starting with open coding, followed by selective coding, and ending with theoretical coding. Three major themes (or core categories as they are called in the grounded theory method), were identified. This study's first contribution is captured in the theme ‘NGO Enacting Values in Development’. This is about how an organisation’s values are enacted in the context of international development. The organisational mixture of development mind-sets influences organisational activities in development. The ideological trends that are stimulated by societal and technological changes have an impact on the organisation’s development strategy and the strategic collaboration network of development NGOs. The second contribution of this study is captured in the theme ‘NGO’s Views on Social Media Use’. This core category discusses the organisation’s view on the meaning of social media and includes the four following categories: technological, individual, collective and contextual views attributed to organisational social media. The four categories empirically demonstrate the concept of affordance clusters and the connections between them. The study’s third contribution is captured in the theme ‘NGO’s Use of Social Media in Development’, encompassing the social media activities of the studied development NGOs in their development projects. This has led to an assessment framework of organisational social media use by development NGOs, constructed by cross-referencing the organisational goals of development NGOs to the social media activity areas in the context of development. These themes represented by three core categories are inter-related. Feedback loops between NGO’s values in development, views on social media, and the actual uses of social media for development purposes have been discerned. This grounded theory study aims to build an initial theory of how NGOs might approach the use of social media in a development context. This qualitative study has produced some new concepts. This study has led to a substantive theory in the context of international development. Furthermore, this substantive theory is compared with three theory lenses, when applied on the data collected for this PhD research, in their ability to identify similar concepts as reached with the substantive theory following the grounded theory method. Finally, the thesis presents some avenues for future research that may help expand the substantive theory that has been developed under this research to formal theory
LINK
full text via link. Wat zijn de ontwikkelingen in social media research, naar wie luisteren we nu eigenlijk in social media, wie is de werkelijke innovator en wie is de werkelijke deler, en wat kunnen merken met klantervaringen? Anita Cox (Insights Director) trapt af met de vraag: Waarom zagen we social media 5 jaar geleden niet aankomen? -
LINK
Dit artikel presenteert de resultaten van een discursief psychologische analyse van geruchtvorming op social media. De analyse van Twitterberichten die zijn geplaatst tijdens de zoektocht naar twee vermiste kinderen heeft tot doel inzicht te verwerven in de manier waarop geruchten zich ten tijde van crisissituaties op social media ontwikkelen. In this article we present the results of our analysis of rumour construction on social media from a discursive psychological perspective. The analysis of tweets during a search for two missing kids aims to provide insight into the way rumours develop on social media during a crisis situation, as well as the interactional and rhetorical aspects of rumour construction.
DOCUMENT