Recensie voor bibliotheken van een handig boek voor de docent die voor het eerst te maken krijgt met stagebegeleiding cq werkplekleren.
MULTIFILE
Werkplekleren van studenten staat onder druk omdat van de huidige zorgprofessionals wordt verwacht dat zij, naast drukke werkzaamheden in de zorg, ook studenten opleiden voor de toekomstige beroepspraktijk. Begeleiding van studenten op de werkplek tijdens personeelskrapte vraagt om andere begeleidingsvormen. In dit artikel beschrijven we, gebaseerd op onderzoek, drie begeleidingsperspectieven en voorbeelden van hoe begeleiding op verschillende manieren vormgegeven kan worden. We laten zien dat er alternatieven zijn voor de reguliere begeleidingsvormen, die een oplossing kunnen bieden voor begeleiding bij krapte.
LINK
Adaptieve expertise en flexibiliteit zijn belangrijke competenties. Professionals zullen moeten meebewegen met veranderende werkomstandigheden en in staat zijn om die veranderingen vorm te geven. Dit (ontwerp)onderzoek vindt plaats in innovatieve leerwerkomgevingen in bachelor- en masteropleidingen en beschrijft en verklaart de werking van deze innovaties m.b.t. de ontwikkeling van adaptieve expertise.Doel Adaptatwork wil inzicht geven in werkzame mechanismes in en praktische tools ontwerpen voor de ontwikkeling van adaptieve expertise tijdens werkplekleren. Resultaten Wetenschappelijke kennis over de ontwikkeling van adaptieve expertise in hoger onderwijs Praktijkkennis en expertise voor het hoger onderwijs Toepasbare producten voor docenten en stakeholders Looptijd 01 juli 2020 - 31 december 2023 Aanpak Reviews naar adaptieve expertise en mechanismes die dat bevorderen, casestudies, meta-analyse en valorisatie. Wonen 3.0 Het project Wonen 3.0 dient als casus voor dit onderzoek. In deze leerwerkomgeving wordt praktisch onderzoek uitgevoerd op de vraagstukken van de maatschappij rondom het thema wonen in de setting van een modern leerwerkbedrijf. Bedrijven en instellingen, onderzoekers en studenten (als young professionals) ontwikkelen hierin samen nieuwe inzichten en werkende oplossingen. Het onderwijs is gebaseerd op challenge-based learning.
De hoeveelheid tijd die docenten hebben voor de begeleiding van stagestudenten is beperkt, dus moet de beschikbare tijd nuttig worden besteed. Wij onderzoeken hoe technologie hierbij kan helpen.Doel Begeleiding is cruciaal voor het succes van werkplekleren. Het doel van de Stage-App is de kwaliteit van de stagebegeleiding te verhogen. De applicatie kan helpen om de spaarzame begeleidingstijd optimaal te benutten door de student en de begeleidend docent. Resultaten Website Stageapp.hu.nl (offline) Open source broncode van de applicatie Looptijd 01 mei 2019 - 01 juni 2021 Aanpak We voeren pilots uit bij drie HU-opleidingen. Via de Stage-App reflecteren studenten online op hun stage. De data en analyses worden vervolgens via de app met de docent gedeeld. Voor docenten creëren we een handreiking ‘didactiek voor online stagebegeleiding’. Achtergrond De rol van werkplekleren in curricula wordt steeds belangrijker in het hoger (beroeps)onderwijs. Dit is echter om meerdere redenen niet eenvoudig. Goede begeleiding van het leerproces is cruciaal voor het succes van werkplekleren. Door tijdgebrek en afstand staat de kwaliteit van de begeleiding onder druk. De Stage-App moet de stagiair meer regie op het begeleidingsproces geven, door de beperkte begeleidingstijd van de docent zo effectief mogelijk te benutten. Dat geeft meer diepgang in de – nu vaak oppervlakkige - begeleidingsgesprekken. Voor docenten creëren we een praktische didactische handreiking. Dit verhoogt de kwaliteit van de stagebegeleiding, wat naar verwachting resulteert in een groter leereffect.
Werkplekleren is een belangrijk onderdeel van beroepsopleidingen. Toch weten we weinig over hoe de beroepspraktijk (community) het leren van studenten op de werkplek ondersteunt. Wij onderzoeken de begeleiding van studenten en beginnende beroepsbeoefenaren door opleiders op de werkplek.Doel De werkplek biedt een krachtige leeromgeving voor studenten om zich een beroep eigen te maken. Er is veel onderzoek gedaan naar werkplekleren, maar weinig is bekend over de wijze waarop begeleidingsstrategieën worden gehanteerd om het werkplekleren van beginners te ondersteunen. Het doel van dit promotieonderzoek is om meer specifiek inzicht te krijgen in begeleiding op de werkplek. We zoeken een antwoord op de onderzoeksvraag: hoe ondersteunt de beroepspraktijk het leren op de werkplek van studenten fysiotherapie en verpleegkunde? Resultaten Rondetafelgesprek Begeleiden van het leren op de werkplek tijdens de Onderwijs Research Dagen in Antwerpen, juni 2017. Posterpresentatie 'Pedagogic practices in vocational communities to support novices workplace learning' tijdens de EARLI-SIG-14 conferentie in Genève, september 2018. Bijdrage aan postersymposium 'Leren en begeleiden van beroepsonderwijs', 'Werkpplekleren begeleiden van beginnende beroepsbeoefenaren' tijdens de Onderwijs Research Dagen in Heerlen, juni 2019. Publicatie Ceelen, L., Khaled, A., & de Bruijn, E. (2019). Begeleiden van studenten op de werkplek. Onderwijs en Gezondheidszorg, 43(5), 12-15. Looptijd 01 september 2016 - 01 februari 2021 Aanpak Dit promotieonderzoek betreft een samenwerking tussen de OU en het lectoraat Beroepsonderwijs. De promotor vanuit de OU is prof. dr. Elly de Bruijn (ook lector Beroepsonderwijs), co-promotor is dr. Anne Khaled (tot september 2022 onderzoeker bij het lectoraat Beroepsonderwijs, nu aan het lectoraat Responsief Beroepsonderwijs (HAN) verbonden). Tijdens het promotieonderzoek voeren we een systematische literatuurstudie uit naar wat er al bekend is over het begeleiden van het leren op de werkplek van studenten en beginnende beroepsbeoefenaren. We voeren een veldstudie (met observaties en interviews) uit naar de begeleiding van studenten fysiotherapie en verpleegkunde tijdens hun stage.