Keywords: citizenship education, democratic education, teacher training,national curricula, social sciences- Citizenship education is in teacher training in the Netherlands linked to boththe pedagogical and didactic tasks of teachers.- The task of teachers to stimulate the development of values in students isaddressed a lot less often.- The idea of democracy and rule of law as a framework for citizenship is notmentioned in most knowledge bases.- As a result, some knowledge bases seem to lack direction, as if all opinionsand all ways of ‘dealing with diversity’ are desirable.Purpose: With this article we aim to provide insight into how citizenshipeducation receives attention in the formulated national curricula for teachereducation in the Netherlands and to what extent the different domains ofcitizenship and the different tasks of teachers with regard to citizenshipeducation are addressed.Method: For this study the knowledge base for all teacher training curricula atBachelor and Master level in the Netherlands were analysed. We looked at theextent to which citizenship (education) is addressed in teacher training and theways in which this takes place.Findings: The results of the study show that several domains of citizenship arementioned, albeit not often together in one knowledge base. Citizenshipeducation is linked to both the pedagogical and didactic tasks of teachers. Thetask of teachers to stimulate the development of values in students is addresseda lot less often. The fact that citizenship also involves moral development is onlymentioned in some knowledge base. Also, the idea of democracy and rule of lawas a framework for citizenship is not mentioned in most knowledge bases. As aresult, some knowledge bases seems to lack direction, as if all opinions and allways of ‘dealing with diversity’ are desirable.
Er zijn tegengestelde trends zichtbaar. Enerzijds is de samenleving erop uit minder in te grijpen in de privésfeer en de oplossing van problemen rond opgroeien en veiligheid zo veel mogelijk bij de jeugdigen, het gezin en het sociale netwerk te laten. Anderzijds willen steeds meer partijen (zoals gemeenten) gedwongen ingrijpen achter de voordeur juist beter mogelijk maken, vanuit zorg voor de onveiligheid van kinderen of de samenleving. Er is behoefte aan een heldere visie op een verantwoorde jeugdhulp, waarin het perspectief op veiligheid en het perspectief op verandering vanuit eigen kracht goed samen kunnen gaan. Waarin beide perspectieven tot hun recht kunnen komen als de situatie daarom vraagt en waarin zowel de gemeentelijke overheid als professionals zich baseren op de wetenschappelijke kennisbasis van het werken binnen en buiten het gedwongen kader. Zodat adequaat gereageerd kan worden op situaties waarin de veiligheid van kinderen in gevaar is, of waarin kinderen (jeugdigen) door hun gedrag onveiligheid veroorzaken.